2023 was het jaar van Employer Branding

Bijna 75% van de Belgische werkgevers kampt met een structureel tekort aan medewerkers. Het vrijwillige verloop in 2022 bedroeg amper 5%. 30% van nieuw aangeworven medewerkers vertrekt al na 6 maanden. Een sterke, authentieke en onderscheidende employer brand maakt meer dan ooit hét verschil. Daarop roepen we 2023 uit tot het jaar van Employer Branding.

We vatten voor jou de essentie in 5 artikels en 3 podcasts:

Om een sterk employer brand te hebben moet je vooral een goed werkgever zijn

Om een sterk Employer Brand te hebben, moet je vooral een goed werkgever zijn, aldus Ellen Van Hoof en Jonas Heuts van Insilencio. Wanneer mag je jezelf een goed werkgever noemen? Er moet een oprechte intentie zijn om elke dag beter te doen voor je medewerkers. Dat betekent dat je luistert naar wat er leeft, dat je weet wat goed loopt en waar de dakgoot lekt én dat je daar vervolgens mee aan de slag gaat.

Als je een context creëert waarin al je medewerkers floreren, zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen, dan ben je een employer of choice.

De belangrijkste vraag daarbij is: voor wie wil je een employer of choice zijn? Ken je doelgroep met andere woorden. Het is niet de bedoeling dat iedereen voor je wil werken.

>> Lees meer in dit artikel

Employer Branding: van one night stand naar een echte relatie

Op de World Employer Branding Day, het grootste Employer Branding event ter wereld, konden we in oktober 2023 bakken inspiratie tanken. Een indrukwekkende line-up van sprekers waaronder Siemens, ASML, TikTok, Lego, Amazon, EY, Lidl International brachten er hun verhaal.

#ZigZagHR mag zich vanaf 2023 trotse country partner noemen voor België. We trokken samen met Insilencio en een Belgische delegatie van employer-branding experts naar Amsterdam en de beste inzichten deelden we eerder deze maand al tijdens een uitverkochte debrief.

Heb jij dat gemist?
We’ve got your back!

>> In dit artikel delen we de drie belangrijkste take aways

Employer Branding is niet louter een HR prioriteit

Je werkgeversmerk opbouwen en in de markt zetten is bij uitstek een lange termijn verhaal. Hoe slagen we erin om employer branding veel meer vanuit een strategisch standpunt te benaderen? Sven Hubin, #ZigZagHR, luisterde met die insteek naar de 16 keynotes die we voorgeschoteld kregen tijdens de world employer branding day en haalde er 3 kernboodschappen uit. Een daarvan is dat HR niet louter en HR prioriteit is.

>> De andere kernboodschappen ontdek je hier

Van employer branding naar employee branding

Elke keer dat een medewerker over het werk praat op café, op de voetbal, op een familiefeest, worden er ‘sterretjes’ gegeven. Want iedere medewerker creëert mee de perceptie die mensen hebben over een bedrijf. Iedere medewerker bouwt dus eigenlijk mee aan het employer brand van zijn (haar) werkgever.

Fantastische taglines bedenken, state of the art campagnes uitrollen,… Het is een maat voor niets, als we er niet in slagen om onze medewerkers als enthousiaste ambassadeurs in te schakelen. We moeten daarvoor eerst een stap terug zetten.

>> Employer branding is ‘het in de vitrine plaatsen van je medewerkers’. Daarom noemen we het beter employee branding.

Van 100% perfect naar 100% puur

We leven in een complexe realiteit die heel veel onzekerheid met zich meedraagt en onbegrijpbaar is. En het is net in die wereld dat we troost vinden in het oprechte, het ongefilterde en het onvolmaakte. Het streven naar perfectie (100% perfect) maakt plaats voor een honger naar authenticiteit (100% puur). En die context is ook bepalend voor Employer Branding. Werknemers en kandidaten verlangen geen perfecte werkgever; ze verlangen een eerlijke werkgever.

>> Lees meer

+++

🎧 Employer branding talks 🎧

Het is geen geheim dat een sterke employer brand leidt tot meer sollicitanten. Maar employer branding is veel meer dan opvallende rekruteringscommunicatie. Het gaat over het creëren van een aantrekkelijk werkgeversimago doorheen de volledige lifecycle, zowel voor nieuwe, huidige als ex-medewerkers. Een audit, een originele rebranding, een creatieve campagne, je contentstrategie onder handen nemen, je on- en offboarding proces op punt zetten, een gebruiksvriendelijke jobsite, het draagt allemaal bij tot een beter werkgeversimago en het hoort dus ook bij je employer branding strategie.

Dat hebben ze bij Aldi, Soudal en Orange alvast goed begrepen.

In een reeks van 3 podcasts kruipen we schaamteloos in hun hoofd, samen met Ignace Van Avermaet, die ruim 21 jaar geleden d’Artagnan heeft opgericht, om ideeën te stelen waar jij mee aan de slag kan om ook jouw werkgeversmerk een boost te geven.

Bart Heyvaert,
Soudal

Annelore Marynissen, Orange

Sophie Hoornaert,
Aldi

Save the date: 10 oktober

De World Employer Branding Day is het grootste Employer Branding event ter wereld. #ZigZagHR trekt in 2024 voor het tweede jaar op rij als country partner België met de strafste Employer Branding specialisten naar Amsterdam.

>> Markeer 10 oktober in jouw agenda
>> En mail naar [email protected] als je graag wil aansluiten.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER