Uit het AXA Mind Health Report (2024) blijkt dat de mentale gezondheid van de Belgen er in 2023 op achteruit ging. Vandaag worstelt 1 op 5 Belgen ernstig om het hoofd boven water te houden. Dat is een alarmerend hoog cijfer dat te maken heeft met een toegenomen gevoel van onzekerheid.
Uit het internationale Mind Health Report (2024) van AXA blijkt de mental health index van ons land achteruit gaat. De helft van de Belgen (49%) geeft aan het mentaal moeilijk te hebben en 1 op 5 worstelt ernstig om het hoofd boven water te houden. Dit heeft uiteraard een grote impact op het persoonlijk én professioneel leven. Zo’n 1 op de 10 werkende Belgen gaf zelf aan het afgelopen jaar een burn-out te hebben. De redenen voor de achteruitgang van de mentale gezondheid van onze werkende bevolking liggen zowel in de persoonlijke sfeer (35%), de professionele sfeer (22%) als in een combinatie van beiden (24%).
“Het is niet abnormaal dat mensen in periodes van onzekerheid ook meer mentale moeilijkheden ervaren.” duidt Lode Godderis, Hoogleraar aan het Centrum voor Omgeving en Gezondheid van de KU Leuven:
“De nasleep van de pandemie, onzekere geopolitieke toekomst, maar ook de impact van AI op ons werk. Het zijn factoren die bijdragen tot een algemeen gevoel van onzekerheid en angst.”
Belgen zetten vaker stap naar professionele hulpverlener
Tegenover andere Europese landen stappen Belgische werknemers iets vaker naar een professionele hulpverlener (52% versus 46% Europees gemiddelde). Dit is extra uitgesproken bij werknemers met een burn-out: 73% van de Belgen gaat dan langs bij een medische professional tegenover 51% van het Europees gemiddelde. De helft van de werkende Belgen heeft vertrouwen in de ondersteuning die geboden wordt vanuit hun professionele omgeving. AXA Belgium gelooft dat dit nog verder kan groeien, indien werknemers nog beter geïnformeerd zouden zijn over de bestaande initiatieven van de werkgever of zijn dienstverleners.
“Zo bieden wij al sinds 2019 bijvoorbeeld het platform Doctors Online aan, waarbij de aangesloten werknemer 24/7 een dokter of een psycholoog kan raadplegen via videocall binnen 30 minuten.” licht Karel Coudré, Director Life & Health bij AXA Belgium, toe.
“Destijds waren we de eerste, maar we zijn blij om te merken dat er intussen ook extra initiatieven zijn ontstaan. Het is belangrijk dat bedrijven mentale gezondheid bespreekbaar maken binnen hun organisatie en hun werknemers actiever op de hoogte stellen van de ondersteuning die er bestaat.”
Positieve effecten interpersoonlijk contact niet te onderschatten
Lode Godderis (IDEWE) legt de nadruk op de positieve effecten van interpersoonlijk contact op het werk.
“Laat ons bewust zijn van wat we voor elkaar kunnen betekenen. Vraag elkaar regelmatig naar hoe het gaat. Maar ook: hoe loopt de samenwerking? Wat zorgt voor een (te) hoge werkdruk? Wat zijn mogelijke oplossingen?… In gesprek gaan over moeilijkheden is de eerste stap om mentaal welzijn op het werk te verbeteren.”
Bijkomend inzetten op preventie en bescherming is een tweede stap, stelt AXA Belgium. En dit liefst zo divers mogelijk.
“Van trainingen voor managers rond people management tot het uitbreiden van de verzekeringspolissen met preventie en ondersteuning bij psychische aandoeningen. De problemen waar de werknemers mee kampen zijn divers en de oplossingen die de werkgever en de verzekeraar aanbieden, zullen dat dus ook moeten zijn.” besluit Karel Coudré, Director Life & Health bij AXA Belgium.