Zo motiveert en ondersteunt L’Oréal Groupe wereldwijd jong talent richting arbeidsmarkt

L’Oréal Groupe zet zich in om een ecosysteem te creëren dat jongeren wereldwijd helpt bij het vinden van werk en het ontwikkelen van hun talenten. Dat doen ze onder andere via hun global programma ‘L’Oréal For Youth (L4Y)’, dat ontstond in 2021. Dit initiatief overbrugt de kloof tussen school en de arbeidsmarkt, voorziet jong talent van alle nodige informatie en advies om zich te kunnen voorbereiden op hun eerste job, en creëert zelf ook professionele kansen.

“Niet iedereen heeft toegang tot top-onderwijsinstituten of connecties in de sector waar ze van dromen,” zegt Laure Bohec-Le Stradic, HR Director bij L’Oréal Benelux. “Wij reiken jonge bijna-professionals een netwerk aan van mensen die hen kunnen inspireren op manieren die de schoolopleiding goed aanvullen. Via L4Y bouwt L’Oréal Groupe mee aan een wereld waarin jongeren gelijke leer- en werkkansen krijgen. Dat is meer dan ooit nodig na de pandemie die ook Gen Z sociaaleconomisch heeft getroffen: werkloosheid is momenteel één van hun grootste zorgen, en als L’Oréal Groupe willen wij hen daarbij helpen.”

Impact wereldwijd

Met L4Y heeft L’Oréal Groupe als doel om jaarlijks 25.000 professionele opportuniteiten te creëren voor jong talent wereldwijd. Vorig jaar haalde L’Oréal die doelstelling al en bereikte het in totaal zo’n 100.000 jongeren, via masterclasses en coaching- en mentortrajecten door L’Oréal leaders, en via deelnames aan case studies, hackathons en business-wedstrijden. Om haar impact nog te vergroten, gaat de Groupe met L4Y continu partnerschappen aan met andere bedrijven, ngo’s en overheden.

Internationale wedstrijden met lokale waarde

Ook in België en Nederland zet L’Oréal Groupe zich actief in voor jong talent. Begin dit jaar vond de 32ste editie van Brandstorm plaats – een jaarlijkse wereldwijde innovatiewedstrijd voor jongeren onder de 30. Het doel van Brandstorm: de professionele beautywereld veranderen door middel van technologie. In 2024 wonnen studenten van de Amsterdam Business School tijdens de lokale preselecties het Benelux-plaatsje in de finale in Londen. De hoofdprijs: een betaald intrapreneurship van drie maanden op het hoofdkantoor van L’Oréal Groupe in Parijs, waar ze onder andere de kans kregen om hun winnende project te ontwikkelen onder begeleiding van L’Oréal experts.

Brandstorm is een felbegeerde CV-highlight en een gecertificeerde leerervaring. De wedstrijd leert jongeren uitdagingen uit het echte leven toe te passen in de klas en stimuleert de ontwikkeling van creatief denken en ondernemersvaardigheden – belangrijke bouwstenen voor professioneel succes. Het programma is dan ook geïntegreerd in de bedrijfscurricula van meer dan 50 universiteiten en business-scholen over de hele wereld, waaronder ook Vlerick Business School in België en Rotterdam School of Management in Nederland. Het programma heeft geholpen bij het lanceren van de carrières van vele jonge professionals, waaronder ook mensen die nu bij L’Oréal werken.

Mark De Bruijn, E-commerce Director bij L’Oréal Benelux, maakte voor het eerst kennis met het bedrijf tijdens zijn deelname aan Brandstorm als masterstudent. “Als student was deelnemen aan Brandstorm een geweldige kans om de manier van werken binnen een multinational als L’Oréal te ervaren”, zegt De Bruijn. “Werken in de beautysector had ik nog niet echt overwogen, maar mijn kennismaking met L’Oréal tijdens Brandstorm was een echte eyeopener. Ik kwam terecht in een bedrijf dat snel en ondernemend was, jong en ambitieus. Sindsdien heb ik ervaren dat een match met de bedrijfscultuur en de mensen die er deel van uitmaken de beste basis is voor professioneel succes en welzijn”, voegt hij toe.

Een andere grote wedstrijd dit jaar was de L’Oréal Style and Colour Throphy, Een internationale wedstrijd die CGI-artiesten uitdaagt om innovatieve en futuristische kapselontwerpen te creëren. Voor de deelname van België ging L’Oréal Professionel een partnerschap aan met Howest, met name binnen hun gerenommeerde opleiding Digital Arts and Entertainment, met de afstudeerrichting Game Graphics Production (GGP). “Howest gaf L’Oréal Groupe extra perspectieven op de toekomst van beauty, en wij gaven hen een nieuwe, leerrijke ervaring terug,” aldus Bohec-Le Stradic.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER