#ZigZagHR-Brainpickings: In Het Hoofd van Lisbeth Imbo

Brainpickings is de nagelnieuwe podcast van #ZigZagHR. Iedere week kruip ik in het hoofd van mijn centrale gast om ideeën, inspiratie, best & next practices te stelen waar jij mee aan de slag kan in jouw organisatie of HR team.

Eén keer per maand kijk ik ook ‘over het muurtje’, want misschien kunnen we wel het meeste leren van mensen en sectoren die op het eerste zicht niets met ons eigen vakgebied te maken hebben.

Deze keer kruip ik in het hoofd van Lisbeth Imbo

Wat kan HR leren van een journaliste als het gaat over leren en ontwikkelen? En zou Lisbeth eigenlijk zelf veel bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling?

In het hoofd kruipen van iemand die dagelijks zelf in het hoofd van anderen kruipt? Dat is best intimiderend. Maar ik durf dat.

Daar gaat leren overigens over.
Over durven en het belang van veiligheid, vertrouwen en een goede coach of mentor.

Ik verklap alvast 3 learnings:

1) A.L.L.E.S begint met nieuwsgierigheid
2) De beste vraag is de waarom-vraag
3) In elke hoek zit een waarheid

Ik had het met Lisbeth over blauwe plekken, over duracell batterijen en over learnatics. Maar ook over het belang van investeren in een netwerk dat ruimer is dan je eigen vakgebied.

Waarom freelancers volgens Lisbeth Imbo meer aan het stuur zitten van hun loopbaan en wat we kunnen leren van Nederlanders?
Dat ontdek je in deze podcast!

Vraag 1: 1’45” > 6’20”

Er zijn 2 soorten journalisten volgens Lisbeth: journalisten die de wereld willen verbeteren en journalisten die de wereld willen begrijpen. Lisbeth positioneert zich in de tweede categorie.

  • Is dat het startpunt van leren?
  • Dat je de dingen, of de wereld, of je job beter wil leren begrijpen?

Vraag 2: 6’20” > 10’50”

Levenslang leren. Als we de statistieken moeten geloven, ligt de Vlaming er alvast niet echt wakker van.

  • Hoe komt dat volgens Lisbeth?
  • Waarom leren wij niet?

Vraag 3: 10’50” > 17’10”

In zijn boek Mindgym introduceert Sebastian Baily het concept ‘Learnatics’: professionals die onwaarschijnlijk nieuwsgierig, vindingrijk en volhardend zijn. Organisaties trekken best zo veel mogelijk learnatics aan want, zo zegt hij, organisaties die in staat zijn en bereid zijn om te leren én dat geleerde ook om te zetten in de praktijk zien hun productiviteit, innovatie vermogen en engagement duurzaam verhogen.

  • Journalisten zijn nieuwsgierig by default.
  • Mogen we daaruit afleiden dat alle journalisten learnatics zijn?

Vraag 4: 17’10 > 25’45”

Professionals in loondienst zitten veel minder aan het stuur van hun loopbaan dan freelancers. Eigenlijk zou iedereen eens twee jaar als freelancer moeten werken om te beseffen hoe goed er voor hem gezorgd wordt en om te leren hoe zelf in te staan voor je eigen ontwikkeling?

  • Welke concrete tips kan jij meegeven als freelancer?
  • Waarom leer jij bij? Hoe leer jij bij?

Vraag 5: 25’45” > 29’00”

Lisbeth houdt niet van pro-contra debatten omdat zij weinig toegevoegde waarde bieden aan het debat: de gesprekspartners blijven overtuigd van hun eigen grote gelijk en hebben geen oor naar elkaars standpunten. In elke hoek zit een waarheid volgens Lisbeth en als journalist probeer je die verschillende stemmen aan bod te laten komen. Daarom is het noodzakelijk om een zo divers mogelijk netwerk met dissonante stemmen te hebben. Eerder dan op zoek te gaan naar mensen of feiten die ons gelijk bevestigen gaan we dus op beter op zoek naar de tegenvraag?

  • Kunnen we zo meer leren?
  • Hoe belangrijk is het hebben van een divers netwerk en een divers wereldbeeld als het gaat over leren?
Webp.net compress image 2020 09 09T120611.486

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER