Wordt telewerk splijtstof tussen werkgevers en werknemers?

Stevenen we in een rotvaart af op een nieuwe clash tussen werkgevers die telewerken opdoeken versus werknemers die de uitgang opzoeken als telewerken verdwijnt? In de VS ontkiemt het conflict al, duikt het ook in onze contreien op?

Van uitdaging tot het nieuwe normaal?

Voor velen evolueerde telewerk van een plotse uitdaging tijdens de coronacrisis naar een doorgaans geslaagde ervaring van autonoom werken. Nu de vaccinatiegraad stevig stijgt, is het beslist leuk om eindelijk iedereen weer te ontmoeten op kantoor, maar dat betekent niet dat we met zijn alleen ook elke dag naar kantoor willen blijven komen. Het werk kan anders georganiseerd worden, dat is nu wel bewezen.

Hybride werken met de klemtoon op telewerken staat klaar om uit te groeien tot het nieuwe normaal.

Waarom radicaal telewerk geen optie is?

Sommige werkgevers zien evenwel uit naar de klassieke werkorganisatie. Zelfs grote namen uiten hun twijfels of zijn er absoluut van overtuigd dat de aanwezigheid op kantoor nodig is. Vooral de angst voor verlies aan organisatiecultuur en verbondenheid staat hoog op de lijst met tegenargumenten. Die factoren komen ook naar boven in onderzoeken en wijzen 100% telewerk al meteen naar de vuilnismand. De logische conclusie wijst andermaal op hybride werken – al is dat ook geen vastomlijnd concept met standardrecepten.

Hoe medewerkers het roer in handen nemen?

Uiteraard is de impact van de coronapandemie als versneller niet te onderschatten, maar de discussie over telewerk bestond ook al voor het virus toesloeg. Een niet onbelangrijk gegeven daarbij is dat medewerkers meer en meer nadenken over hun work-life balans en dat ze ook weten wat ze (niet) willen, een trend die door de gezondheidscrisis alleen maar vastere contouren heeft gekregen. Bovendien zijn de argumenten als een gebrekkigen technologie of veiligheidsperikelen omver gekegeld door de recente ervaring.

Een extreem voorbeeld kregen we van een vrouw die in februari startte bij een bedrijf en via afstandswerken perfect functioneerde. In de zomer kreeg ze plots uitnodigingen voor meetings op kantoor. Op een dag bracht ze de kinderen naar de opvang, reed 45 minuten naar kantoor en had er een meeting van… minder dan 10 minuten. ’ s Avonds nam ze ontslag. Extreem, toegegeven, maar die beslissing moet werkgevers wel aanzetten tot nadenken, zeker in een strakke arbeidsmarkt.

Huiswerk voor werkgevers en werknemers…

Laat ons dus nadenken over hoe we de pluspunten van afstandswerken optimaal kunnen meenemen in het pakket van hybride werken. Wat willen werkgevers en wat wensen werknemers? Hoe maken van het hybride werken niet zomaar het nieuwe normaal, maar een optimaal normaal? Laten we dit alvast als huiswerk meegeven deze maand…

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER