PARTNERCONTENT

Werk moet vooral zinvol zijn

Voor het tweede jaar op rij reikte Herculean Alliance de Employee Engagement Awards uit. Acht organisaties uit drie categorieën vielen in de prijzen. Deze awards bekronen bedrijven die extra inzetten op bevlogen medewerkers. We richten de spotlights op de laureaten, spreken enkele juryleden en distilleren vooral nuttige tips uit diverse best practices.

Met de Employee Engagement Awards wil engagementspecialist Herculean Alliance bewustzijn creëren rond het onderwerp en meteen ook andere organisaties inspireren. De jury werd ook dit jaar voorgezeten door onderneemster en HR experte Conny Vandendriessche. Daarnaast werd een NextGen Award uitgereikt door een jury van young professionals onder leiding van Katrien Roziers, HR Lead bij The Master Labs, The Master Channel en Splynter.

Webp.net compress image 29 2

“We hebben bewust een forum opgericht, een community zeg maar, waarbij we verschillende spelers bij elkaar brengen: experten uit de HR wereld, academici, ondernemers, managers, coaches én de nieuwe generatie natuurlijk”, aldus Inge Van Belle, de initiatiefneemster van de Employee Engagement Awards.

Webp.net compress image 28 2

Normaal zouden deze awards feestelijk toegekend worden in het najaar van 2021 in de vorm van een evenement voor zo’n 500 aanwezigen. Door de aanhoudende coronacrisis werd het concept noodgedwongen maar inventief herwerkt in een tv format in X-Factor-stijl met een beperkt aantal aanwezigen in De Vleeshalle in Mechelen.

De laureaten

Categorie 1: organisaties tot 50 medewerkers

  • Silver Award: Statik (Leuven)
  • Gold Award: Yuki (Antwerpen, Brussel)

Categorie 2: organisaties tussen 50 en 500 medewerkers

  • Bronze Award: NTT Data (Brussel)
  • Silver Award: AE (Leuven)
  • Gold Award:
  • Teamleader (Gent)
  • In The Pocket (Gent)

Categorie 3: organisaties met meer dan 500 medewerkers

Bronze Award: Gumption (Kontich)
Silver Award: G4S (Vilvoorde)

NextGen Award, uitgereikt door de NextGen jury

In The Pocket

De Employee Engagement Awards worden georganiseerd door Herculean Alliance en haar partners ISS, Nespresso, MobileXpense, Ordina, Okono, Kanaal Z, Trends, #ZigZagHR, Microsoft, Bloovi en Duval Union.

Webp.net compress image 32 2

<<>>

Interview met twee juryleden

Laten we wat beter kennismaken met twee juryleden:

Sofie Jacobs maakt deel uit van de expertenjury. De professor HRM aan Antwerp Management School verdiept zich, naast het doceren en begeleiden van studenten, in onderzoek naar duurzame loopbanen. Ze is er rotsvast van overtuigd dat bevlogen medewerkers dé motor zijn voor duurzame, succesvolle en dynamische organisaties.
Julius Schelstraete maakt deel uit van de NextGen Jury, een collectief van dertien ambitieuze young professionals en ondernemers. Hij is momenteel aan het werk bij de Gentse scale-up Techwolf, is behoorlijk verslaafd aan podcasts, leest en schrijft graag én hij is extreem nieuwsgierig.

Webp.net compress image 31 2

We trokken met een dubbele basisvraag (en enkele extra vragen) naar deze twee juryleden:

  1. Hoe krijgt employee engagement concreet vorm in Belgische bedrijven?
  2. Wat zijn de belangrijkste bouwstenen voor medewerkersbetrokkenheid op basis van de vele cases die zij jureerden?

Op zoek naar initiatieven van medewerkers

Het mag duidelijk zijn, de tijd van virtuele koffies is zo goed als voorbij. Althans, dat wilden we schrijven net na de uitreiking van de awards, maar de evolutie van de pandemie laat zich voorlopig niet zomaar in keurige prognoses vastpinnen. En die pandemie heeft ongetwijfeld de evolutie van employee engagement stevig beïnvloed of heeft bepaalde tendensen op zijn minst versneld.

Als het gaat over engagement en verbinding, wordt in de meeste bedrijven vandaag sterk ingezet op welzijn en dan op vooral op mentaal welzijn. Employee engagement gaat niet meer over feelgood, over toffe dingen organiseren. Ja, eten en muziek verbinden duidelijk mensen, ook tijdens de covidcrisis, maar werk moet vooral zinvol zijn en gaat beslist beyond vind-ik-leuk.

Julius Schelstraete “Heel wat bedrijven zoomden in hun case in op initiatieven tijdens de covidcrisis, maar als jury gingen we vooral op zoek naar de mate waarin die initiatieven effectief ingebed zijn in een structureel beleid rond engagement. Het gaat vérder dan vandaag.”

Sofie Jacobs “Het is ook belangrijk wie het initiatief neemt in de bedrijven. Is dat HR of zijn dat de medewerkers zelf? In grotere bedrijven is engagement meer HR driven, in kleinere organisaties zijn het onmiskenbaar vooral werknemers die initiatieven nemen. Top-down initiatieven vanuit HR hebben overigens niet noodzakelijk meer succes dan projecten die van de medewerkers zelf komen, bottom-up. En, nee, een survey is in dat opzicht niet altijd de beste formule om de noden of verwachtingen accuraat in kaart te brengen.”

Julius Schelstraete “Initiatieven die van de medewerkers zelf komen, worden doorgaans sneller opgepikt. Bij Teamleader hebben de medewerkers bijvoorbeeld Teamleader Radio opgezet met Marcel Vanthilt. AE had een eigen versie van The Masked Singer. Bij Yuki was er de Nutella Challenge.”

Webp.net compress image 33 1

Op zoek naar wat een bedrijf aantrekkelijk maakt voor jongeren

Gevraagd naar wat een vitaal bedrijf ook aantrekkelijk maakt voor jongeren, twijfelen deze twee juryleden niet. We vatten hun visie daarop samen in de concrete case van het Gentse In The Pocket, dat de Next-Gen Award gewonnen heeft en waarvan ook de expertenjury behoorlijk onder de indruk was. Het bedrijf bestaat ondertussen 11 jaar, telt meer dan 150 medewerkers, maar de bruisende start-up vibe is nog altijd aanwezig. Samenwerken gebeurt er in autonome multidisciplinaire teams en er is aandacht voor wat medewerkers nodig hebben tijdens de volledige cyclus.
Vooral de Summer Academy die In The Pocket jaarlijks organiseert, kon op veel bijval rekenen: twaalf studenten worden er jaarlijks van de schoolbanken geplukt en gedurende vier dagen ondergedompeld in product design en digital design. Een onwaarschijnlijke ervaring en leermoment voor jongeren, maar ook een strategische manier om te connecteren met potentieel toekomstige werknemers én om te werken aan je externe employer brand.

Waarom jongeren graag bij In The Pocket willen werken? Je krijgt er verantwoordelijkheid, je kan er je verder ontwikkelen, en, jawel, 20% van je tijd kan je besteden aan innovatie en experimenteren.

Op zoek naar de bouwstenen van employee engagement

De cases werden gejureerd op basis van vier bouwstenen, waaronder een situatieschets, de doelstellingen die ze beogen met employee engagement, de middelen die ze hiervoor beschikbaar stellen en tot slot de beoogde resultaten.

Sofie Jacobs “Vanuit de jury gingen we vooral op zoek naar de mate waarin initiatieven toekomstbestendig zijn en in hoeverre ze voldoende stevig in de bedrijfsstrategie verankerd zijn – en dus organisatiebreed gedragen worden en niet alleen door HR of alleen door medewerkers. In hun case moesten de bedrijven ook toelichten welke middelen ze inzetten en hoe de effectiviteit gemeten wordt. In grotere bedrijven is dat makkelijker, maar ook kleine bedrijven zoals Yuki meten wekelijks het engagement van hun medewerkers. Dat is opmerkelijk. Een belangrijke parameter is ook de link tussen medewerkerstevredenheid en klantentevredenheid, een link die niet alle bedrijven al genoeg leggen.”

<<>>

Tien aanbevelingen waar ook jij mee aan de slag kan gaan

Professor Sofie Jacobs en Julius Schelstraete hebben ook tien aanbevelingen gedistilleerd uit de ingezonden cases van toonaangevende bedrijven:

  1. Jouw employee engagement beleid moet afgestemd zijn op de workforce die je vandaag in huis hebt én op de workforce die je morgen in huis wil hebben.
  2. Employee engagement mag geen verhaal van HR alleen zijn. Betrek alle stakeholders, maar vooral de medewerkers zelf.
  3. Zet in op een luistercultuur en dat zowel op individueel niveau, op teamniveau als op organisatieniveau. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat je medewerkers het gevoel hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt en dat ze zich dan ook niet meer laten horen. Dan creëer je silent employees en dat is een one way ticket naar disengagement.
  4. Ga op zoek naar originele manieren om talent al aan jou te binden, nog voor ze bij jou werken.
  5. Waak over de link tussen employee engagement en informeel leren. Het belang en de meerwaarde van informeel leren wordt zwaar onderbelicht. Organiseer get smarter sessions, zet in op een learning arena en laat het leren spontaan gebeuren. Ook dat engageert medewerkers.
  6. Zet technologie in om employee engagement duurzaam te verhogen. Bedrijven zetten nog te weinig in op de toegevoegde waarde die technologie op dit domein kan bieden.
  7. Zorg dat employee engagement initiatieven zich niet beperken tot de happy few. Besteden we wel voldoende aandacht voor mensen in een blue collar omgeving? Hoe kunnen we employee engagement inclusiever maken?
  8. Employee engagement gaat niet enkel en alleen over engagement binnen een werkcontext. Of je betrokken bent of niet, hangt ook af van heel wat privéfactoren.
  9. Zet naast formele evaluatiemomenten ook in op continue feedback.
  10. Evolueer van employee engagement naar employee experience.

<<>>

Interview met een coach (én de link tussen employee engagement en innovatie)

Nieuw in deze tweede editie van de Employee Engagement Awards zijn de acht coaches die bedrijven helpen om het engagement van hun medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Aan de hand van inspiratie en handige tips & tricks helpen deze coaches de kandidaten bij het verdedigen van hun case voor de jury’s.

Webp.net compress image 30 1

Eén van die coaches is Wendy Vermoesen, Customer Success Manager bij Yambla, die bedrijven ondersteunt en inspireert bij het creëren van succesvolle online samenwerkende innovatieve communities, en het betrekken van alle medewerkers en andere stakeholders bij innovatie.

“Je bent nooit te klein om indruk te maken”, stipt Wendy Vermoesen aan.

“Eén idee of gesprek kan het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Vooruitgang is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van vele mensen, elke dag opnieuw. De betrokkenheid van medewerkers is een katalysator voor gezamenlijke innovatie en vice versa. Door medewerkers in staat te stellen om te innoveren, worden ze nog grotere ambassadeurs, omdat ze weten dat hun ideeën daadwerkelijk een verschil maken. Er is dus ook een flagrante link tussen employee engagement en innovatie.”

“Engagement is één van de kritische succesfactoren om innovatie te doen slagen, vooral als we kijken naar collaboratieve innovatie”, voegt Wendy Vermoesen er meteen aan toe. “Van origine ben ik een programmeur, maar ook daar al was ik op zoek naar alle manieren om mijn collega’s geëngageerd te krijgen en samen het verschil te maken.”

En – gelukkig – zag ze innovatie ook terugkomen in de cases: “Innovatieve projecten geven een boost aan de medewerkers. In dat opzicht wordt de output van het ene project eigenlijk de input voor een volgend project. Dé grootste uitdaging? Wanneer is een innovatieprogramma succesvol? Als het geld opbrengt? Of als er veel mensen op intekenen? Vergeet evenwel de indirecte waarde niet. Weet wat je meet en hou er rekening mee dat je onmogelijk alles kan meten met alleen maar cijfers – hoe belangrijk die an sich ook kunnen zijn.”

<<>>

Tien tips om het engagement te boosten

Als coach van de Employee Engagement Awards geeft Wendy Vermoesen talloze tips aan de deelnemende bedrijven. We lichten er tien even markante als praktische tips uit:

Tip 1: het kunnen bijdragen aan innovatieve projecten is al een eerste boost

Door mensen de kans te geven om deel te nemen, verhoog je hun betrokkenheid en creëer je enthousiasme. Let wel op: als je niets met de gegenereerde ideeën of met dat enthousiasme doet, kan het engagement pijlsnel naar een dieptepunt dalen. Dat wil niet zeggen dat je alle ideeën ten uitvoer moet brengen, maar je dient er op zijn minst wel over te communiceren. Feedback geven en ook nee durven zeggen, zijn cruciaal. Vergeet de eerlijke uitleg niet.

Tip 2: bouw een community om collaboratieve innovatie te versterken

Je stapt er als ik in, maar je komt er als wij uit: alleen aan je idee werken is goed, maar het is altijd beter om collaboratief te innoveren. Zet in op diversiteit (maar niet té veel), breng veel mensen samen (maar niet té veel).

Tip 3: start klein en think outside the right box

Het is beter om klein te beginnen met één project in plaats van het onmiddellijk al te groots aan te pakken met een all-year innovatiecyclus. Eén project is beheersbaar, creëert betrokkenheid en geeft goesting om een volgend project te starten. Enerzijds moet je de kraan voldoende openzetten om zoveel mogelijk mensen te engageren, maar tegelijkertijd moet je een duidelijk kader meegeven, zodat medewerkers weten wat er kan en evengoed wat er niet kan. Zo wordt ook de kans minder groot dat je vaak nee moet zeggen of dat je niet alles tijdig kan opvolgen.

Tip 4: durf jezelf kapot te maken

Mensen zoeken naar innovatie als the next big thing. Dat is moonshot thinking. Je moet je als bedrijf altijd in vraag stellen. Hoe beter je het hebt, hoe minder je geneigd zal zijn om te innoveren. De grote meerderheid van de bedrijven blijft (te) lang in de comfortzone. Je moet ervan uitgaan dat er altijd een andere speler, vaak uit onverwachte hoek (disruptie!), jouw huidige businessmodel kan komen verstoren. In dat opzicht doe je er beter aan om jezelf kapot te maken.

Tip 5: geëngageerde mensen staan op tijdens een crisis

Net zoals echte leiders opstaan in crisisperiodes en anderen door de mand vallen, zo ook zal je het niveau van engagement kunnen aflezen uit het gedrag dat medewerkers stellen als het bedrijf in crisismodus komt.

Tip 6: iedereen intrapreneur is misschien een utopie, maar streef wel naar zoveel mogelijk intrapreneurs

Mensen zijn van nature ondernemend. Het komt erop neer om mensen de kans te geven om met hun innovatieve ideeën naar buiten te komen en hen vervolgens een platform te bieden waar ze met hun ideeën terecht kunnen. Zorg er dus voor dat er tijd en middelen zijn en dat de verwachtingen duidelijk zijn om ontgoocheling te vermijden: welke ideeën zoeken we, welke ideeën zullen dus een kans maken, hoeveel budget zullen we daarvoor vrijmaken, wat hebben we met de vorige innovaties al bereikt?

Tip 7: informeer, inspireer en zorg dat er een proces is

Zorg er in de eerste plaats voor dat medewerkers weten wat jouw visie is over innovatie en wat je vandaag al doet. Zet mensen die met innovatieve projecten bezig zijn in the picture. Dat inspireert. Ideeën moeten ook – eens ze weerhouden worden – de kans krijgen om uitgewerkt te worden. Als het proces niet juist zit, als je de ideeën maar laat komen zonder opvolging, creëer je disengagement.

Tip 8: zit iedereen op dezelfde golflengte?

Zorg ervoor dat de verwachtingen van de medewerkers die ideeën aanbrengen, gealigneerd zijn met de verwachtingen van de medewerkers die er het budget voor beschikbaar moeten stellen.

Tip 9: in een ideale wereld is innovatie gedecentraliseerd met centrale ondersteuning

Iedereen kan innoveren, maar het is toch best om ook een zekere mate van sturing te voorzien om mensen bij elkaar te brengen, op te volgen, feedback te geven. Je hebt dus best een innovatieteam dat mee faciliteert. Op die manier kunnen de innovators focussen op de uitwerking.

Tip 10: bezin eer je begint

Stel je voor dat er duizend ideeën binnenkomen, hoe ga je daarmee om? Hoe ga je medewerkers feedback geven als hun project niet weerhouden wordt? Je moet je bewust zijn van de mogelijke valkuilen. Duik er niet holderdebolder in, maar pak het stapsgewijs aan. Bezin eer je begint…

Herculean Alliance

Herculean Alliance, lid van Duval Union, is gespecialiseerd in employee engagement. Hun aanpak berust op vier pijlers: consulting, een platform, events op maat en formats, zoals de Hercules Trophy en de Pink Ladies Games.
Sinds 2020 organiseert Herculean Alliance eveneens de Employee Engagement Awards om zowel grote als kleine organisaties de kans te geven om hun verhalen over bevlogen medewerkers te delen. Het bedrijf werkt hiervoor samen met (HR) onderneemster Conny Vandendriessche en een ecosysteem van experten, zoals Nathalie Arteel (Arteel), Geert Aelbrecht (Besix), professor Sofie Jacobs (Antwerp Management School), Pia Buysse (Whyser), Johan Dekens (P&V), Bob Delbecque, Charlotte Meiresonne (Accent Jobs) en tal van anderen.

Info over de Employee Engagement Awards, de juryleden en partners: https://awards.employeeengagement.be/

<< >>

>> DOORBLADER HIERONDER HET SPOTLIGHTDOSSIER als PDF

HerculeanAlliance nominator rgb

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER