• >
  • Trendrapport B-Tonic ism Herman Konings over wellbeing & connectiviteit

Trendrapport B-Tonic ism Herman Konings over wellbeing & connectiviteit

Bijna 56 procent van de werkende Belgen geeft aan dat de pandemie hun job zwaarder heeft gemaakt, zo blijkt uit een studie bij meer dan 1.000 Belgen in opdracht van B-Tonic, dochtermaatschappij van verzekeraar Baloise Insurance.

Erger nog is dat 4 op de 10 werknemers zelfs zegt vaak een ‘stoer gezicht’ op te zetten om angst en stress te verbergen op de werkvloer. “De nood en aandacht voor welzijn op het werk heeft door de COVID-19-pandemie een echte steroïdeninjectie gekregen. Zowel medewerkers als hun werkgevers beseffen steeds meer het belang van hun fysieke en mentale toestand in hun professionele omgeving”, zegt Siviglia Berto van B-Tonic, dat vandaag zijn trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit in samenwerking met trendwatcher Herman Konings voorstelt.

De pandemie heeft een ongekend grote impact gehad op de menselijke geest en de samenleving. Terwijl de lockdowns het sociale leven verlamden, kwam het professionele leven in een digitale stroomversnelling. COVID-19 heeft de samenleving en de economie met turbokracht gedigitaliseerd. Telewerk werd de norm en Teams verving het praatje aan de koffiemachine.

Hoe groot die impact is op het welzijn van de werkende Belg heeft B-Tonic in samenwerking met trendwatcher Herman Konings in kaart gebracht in het trendrapport 2022 Wellbeing & Connectiviteit.

“De cijfers uit ons onderzoek en de trends die Herman Konings beschrijft, geven duidelijk aan dat de mentale gezondheid van medewerkers en leidinggevenden de komende jaren de belangrijkste zorg voor bedrijven moet zijn. Hoe zorg je ervoor dat ze voldoende werkplezier en zingeving ervaren en gelukkig blijven op de werkvloer? Fysiek fitte en gezonde medewerkers zijn één ding. Mentaal gezonde managers, leidinggevenden en medewerkers zijn minstens even belangrijk. Bedrijven moeten het belang beseffen van een preventieve en curatieve totaalaanpak.” Siviglia Berto, managing director B-Tonic

Transformeren naar bedrijven van de toekomst

Bedrijven die nieuwe initiatieven en welzijnsvoordelen willen introduceren, moeten volgens B-Tonic rekening houden met de nieuwe uitdagingen waarmee de werkplek tegenwoordig te maken heeft. Dat betekent goed nadenken en zich laten adviseren over hoe ze welzijnsinstrumenten in hun dagelijkse activiteiten kunnen integreren om de verschillende behoeften van werknemers te ondersteunen. Flexibele werktijden en langdurig werken op afstand zijn daar twee voorbeelden van, maar ook de keuze en inrichting van de kantooromgeving zal cruciaal worden nu medewerkers hun werkplek vooral als ontmoetingsplaats gaan gebruiken.

Wie het integrale rapport met de inzichten van B-Tonic en trendwatcher Herman Konings wil raadplegen kan het hieronder lezen.

trendrapport-2022-wellbeing-en-connectiviteit

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR