Wat drijft Gen Z op de arbeidsmarkt?

Met de opkomst van Generatie Z op de arbeidsmarkt, staan organisaties voor de uitdaging om dit jonge talent aan te trekken en te behouden. Maar wat drijft Gen Z’ers bij het maken van carrièrebeslissingen? Staffing specialist Walters People heeft onlangs onderzoek uitgevoerd onder jonge professionals met 1 tot 3 jaar ervaring, om inzicht te krijgen in hun kijk op de arbeidsmarkt en hun carrièreplannen.

Asia Skifati, Associate Director bij Walters People, bespreekt in onderstaand artikel de resultaten van de enquête.

Salaris blijft een prioriteit

Ondanks hun sterke morele kompas en waardering voor maatschappelijke waarden van werkgevers, blijft salaris een belangrijke factor voor Gen Z’ers.

Uit het onderzoek blijkt dat 83% van de ondervraagden een hoger salaris en/of een uitgebreider pakket aan extralegale voordelen als motiverend beschouwd om van job te veranderen. Opvallend is dat 56% niet bereid is om een job met een lager salaris te overwegen, zelfs niet als andere voordelen, zoals flexibiliteit of een goede teamsfeer, worden aangeboden. Slechts 12% van de jonge werknemers is bereid om een lager salaris te accepteren voor een job bij een organisatie die dichter bij hun idealen staat.

Asia Skifati, Associate Director bij Walters People, merkt op:

“Gen Z’ers staan bekend als ‘dromers’ op de werkvloer. Ze zijn sociaal geëngageerd en milieubewust, en verwachten van hun werkgever ook inspanningen in deze domeinen. Salaris blijft echter een cruciale factor vanwege de stijgende kosten van levensonderhoud. Het hoge aanbod van vacatures stelt deze jonge professionals in staat om kieskeurig te zijn, wat organisaties aanspoort om hun salarispakket te benchmarken en te herzien.”

Inhoud en uitdaging zijn belangrijk

Jobinhoud blijkt een volgende grote motivator te zijn voor Gen Z: een ruime meerderheid (64%) is bereid om hun huidige job in te wisselen voor een inhoudelijk interessantere en/of uitdagendere functie. Een kwart van de ondervraagden staat er zelfs voor open om hiervoor een deel van hun salaris op te geven.

Asia Skifati, Associate Director bij Walters People:

“Gen Z hecht waarde aan plezier en voldoening in hun werk, en ze deinzen er niet voor terug om hun job op te geven om hun passie na te streven. Gen Z’ers zien hun kansen op de arbeidsmarkt dan ook positief in: 89% voelt zich optimistisch over de economische situatie in hun sector voor de komende 12 maanden, en 88% schat zijn of haar persoonlijke professionele toekomst rooskleurig in. Dit positieve sentiment toont zich in de plannen van ruim 1 op 3 jongeren om binnen de 3 jaar over te stappen naar een nieuwe jobopportuniteit.”

Dicht bij huis werken is aantrekkelijk

41% van de ondervraagde geeft ten slotte aan dat ze graag dichter bij huis willen werken, en 15% is bereid een lager salaris te accepteren voor deze mogelijkheid.

Asia benadrukt het belang van een goede werk-privébalans voor jonge professionals en merkt bovendien op dat Gen Z de ‘side hustle’-cultuur omarmt:

“Vandaag hebben 2 op 3 jongeren naast hun vast werk nog een bijverdienste. Logisch dus, dat zij geen tijd willen verspillen door elke ochtend en avond in de file te staan. Werkgevers kunnen best inpikken op deze trend door flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden. Zo blijven ze aantrekkelijk voor de jongste generatie werknemers.”

Asia shoot2022 1200x326 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER