Voeg een snuifje Ted Lasso toe in jouw bedrijf

De serie Ted Lasso, genomineerd voor 20 Emmy’s en nu aan haar tweede seizoen bezig op Apple TV+, lijkt wel één lang, fascinerend advies over hoe je een positieve bedrijfscultuur kunt creëren. En leert veel, heel veel over leadership en change.

De empathische trainer Ted Lasso leert je hoe je echte change verkrijgt. Het personage begint als een middelmatige trainer in American football. Als zijn vrouw op een scheiding aanstuurt, aanvaardt hij een job als voetbaltrainer in de UK. De ex-vrouw van de eigenaar van die Britse voetbalclub AFC Richmond heeft deze onervaren coach speciaal ingehuurd om de club van haar ex te laten degraderen. De eerste weken van zijn komst zijn inderdaad nogal rampzalig. Hij wordt geboycot, kent niks van Europees voetbal en als rasechte Amerikaan lijkt hij dagelijks tegen Britse geplogenheden te zondigen. Toch zet hij door en slaagt hij erin de bedrijfscultuur te wijzigen en een daadwerkelijke change te bewerkstelligen. Hoe hij daarin slaagt? We kunnen zes stappen onderscheiden…

Stap 1: creëer een gevoel van urgentie

Een gevoel van urgentie is nodig, maar hoef je niet over te brengen met een megafoon. Ted Lasso plant zaadjes en neemt rustig de tijd om die te laten ontkiemen. Hij geeft die zaadjes wel perfect op tijd water, wiedt het onkruid weg en plaatst er desgewenst bescherming boven. De tuinier zaait en koestert de toekomst. En zelfs al dreigt er al ontslag tijdens het eerste seizoen, hij slaat geen stappen over in het changeproces. Neem dus de tijd voor verandering.

Stap 2: verzamel ‘maatjes’

Hij heeft één maatje mee gebracht uit de VS, zijn assistent-coach. Door zijn steun kan hij zich staande houden en behoudt hij zijn motivatie. Hij heeft iemand aan wie hij ideeën kan voorleggen, van wie hij objectieve en opbouwende feedback kan verwachten. Doorheen de serie zal hij iedereen in de club meekrijgen. Hij beperkt zich niet tot een select groepje medestanders. Hij vormt een change team met alle stakeholders. Ook al zijn sommigen zijn grootste tegenstanders in het begin, toch blijft hij dapper verder werken. En iedereen – ja, zelfs de meest rabiate fans in de pub – worden medestanders.

In een beginscène van een aflevering komt hij de club binnen en begroet hij verschillende medewerkers zoals de onderhoudsdame en iemand van de administratie. Hij spreekt iedereen persoonlijk aan en refereert naar een gebeurtenis of iets uit het privéleven dat die medewerker met hem gedeeld had. De serie geeft heel mooi weer dat elke schakel telt en even belangrijk is. Dit toont ook dat een leider een empathische luisteraar moet zijn en dat je iedereen – ongeacht zijn functie – gelijkwaardig moet bejegenen.

Stap 3: maak een plan van aanpak

Ted Lasso weet dat hij niet de topspelers van de UK in zijn team heeft en de demotivatie is hoog bij zijn aankomst. Toch zal hij een plan uitdokteren hoe hij het team beter kan laten (samen)spelen. Daarnaast omringt hij zich met technische voetbalkenners, want die specifieke kennis kan hij nooit snel bijbenen. Stap per stap geeft hij het team deze aanpak door.
In het eerste seizoen overheerst één aanpak: het zorgen voor een cultuurverandering. Hij vraagt iedereen om erin te geloven. En net zoals de theorie ons leert dat we doorheen een change traject de narrative moeten kunnen herhalen, wordt deze believe die boven de deur hangt in de kleedkamer de rode draad van zijn traject.
In het tweede seizoen zal je zien (spoiler alert!) dat een assistent-trainer zijn ‘park the bus’-methode zal toepassen op een cruciaal moment net nadat Ted Lasso het stadion verliet. Change is al lang niet meer afhankelijk van één uitvoerder. Er is een change team.

Stap 4: communiceer, communiceer, communiceer

De man is een spraakwaterval. Zijn zinnen zijn doorspekt met beeldspraak, citaten en referenties naar films. Je kan het een beetje zien als de life is like a box of chocolate-uitspraak van Forrest Gump. Met één groot verschil: Ted Lasso’s beeldspraak ondersteunt keer op keer wat hij wil overbrengen. En lang nadat hij jou iets gezegd heeft, ondervinden de anderen er het effect van.
Dat is nu net wat de serie extra uniek maakt. De coach is een spraakwaterval, de technische staf richt een Diamond Dogs clubje op om relatieproblemen te bespreken – de serie doorbreekt stereotypen, de hoofdrolspelers hebben eigenschappen die vaak aan de andere gender worden toegeschreven.
Ted Lasso is ook een meester in het aanpassen van zijn communicatie aan de ontvanger. Tevens durft de serie een mooi staaltje van contradictorisch coachen laten zien op verschillende momenten.

Stap 5: verwijder obstakels, versterk de actie

Ted Lasso durft ook obstakels benoemen en weghalen. Hij doet dat telkens op een manier zonder mensen tegen zich in het harnas te jagen. Of soms juist wel. Maar zoals een echte schaker, zet hij geen zet zonder reeds vijf stappen verder gedacht te hebben. Zijn doel behalen blijft altijd overeind.
Eenmaal maakt hij wel gebruik van zijn alter ego om een moeilijke boodschap communicatief agressiever over te brengen. Het toont gewoon aan dat je een change team moet hebben dat diverse rollen kan opnemen als er obstakels op de weg opduiken.

Stap 6: zorg voor quick wins

Als Ted Lasso kennis maakt met het team, wil niemand weten van deze stomme Amerikaan. Hij laat een box of ideas rondgaan. Vele voetballers steken er gewoon een briefje in met verwensingen. Hij weet dat en toch leest hij alle briefjes. Eén komt van de sterspeler, die klaagt over de douches. De dag daarop doucht de sterspeler en merkt hij dat alles nu perfect zit. Ted heeft oog voor quick wins.

<<>>

Naarmate de serie vordert, zullen we je de laatste change-stappen illustreren aan de hand van deze serie. Of bespreken we andere aspecten. Misschien hebben jullie nu ook zin gekregen in a warm hug of nice, zoals een Amerikaans blad de serie omschreef.

Warm aanbevolen om change en leadership in de praktijk vorm te zien krijgen.

Bronnen

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER