Van e-learning naar COOC’s

Content op maat, in kleine hoeveelheden en op het moment dat zij dit willen – zo kijken millennials (en zij niet alleen) naar opleiding en informatie. Zoals de tv vervangen werd door YouTube, zo gaat e-learning op in COOC’s (corporate open online courses). Hoezo?

Tijdens de pandemie was het alle hens aan dek om learning & development om te vormen tot een online-aanbod. Nu de rust voor een stuk is teruggekeerd, is het tijd om te evalueren en naar de toekomst te kijken. Vooral de COOC’s (corporate open online courses) maken opgang én blijken vele voordelen te bieden ten opzichte van het klassieke e-learning. De nieuwe aanpak komt trouwens overgewaaid van marketing, alweer.

Hoe plaveiden MOOC’s de weg?

Voor er COOC’s waren, ontstonden de MOOC’s (massive open online courses). MOOC’s zijn gerijpt vanuit de beweging die ijverde voor ‘education for all’. De Deense predikant Nikolei Grundtvig bedacht het concept al in de 19e eeuw, het internet zorgde de jongste jaren voor extra wind in de zeilen. Zo ontstond de Open Education Resources Movement in 2000 in de VS. Het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) zette als eerste beta-versies van MIT-cursussen gratis online.
In 2008 werd de naam MOOC voor het eerst gebruikt voor een cursus die tegelijkertijd in de klas en online werd gegeven in Canada. Pas in 2011 duikt de naam ook op in de media. Sebastien Thrun en Peter Norvig, respectievelijk professor aan Stanford University en onderzoeksdirecteur bij Google, kondigden aan dat één van hun cursussen gratis kon worden gevolgd online. De cursus Introduction to Artificial Intelligence had binnen enkele weken meer dan 160.000 cursisten. Dit project heeft enorm bijgedragen aan de ontwikkeling van MOOC’s en de eerste Amerikaanse online leerplatformen zoals Coursera, Udacity and EdX.

Kenmerken van een MOOC:

  • Cursussen
  • Beschikbaar online
  • Vaak gratis
  • Aangeleverd door erkende instellingen
  • Ze maken gebruik van webformats
  • Bootsen een klas na (interactief, vragen & antwoorden,…)
  • Bevatten evaluatiemogelijkheden
  • In kleine blokken/modules ingedeeld en telkens komt een nieuw stuk vrij

Wat zijn COOC’s?

In 2013 verschenen ook COOC’s, zeg maar MOOC’s die worden aangeboden door bedrijven/organisaties die geen opleidingsinstellingen zijn. Zij gebruiken dit platform om klanten op te leiden of om de bedrijfscommunicatie te voeren. SAP en de Bank of America waren één van de eersten. Zij pakten uit met externe COOC’s, gericht op de consumenten.

COOC’s hebben het voordeel dat je je klanten kan meenemen, dat ze veel meer info over je product kunnen krijgen en het biedt ook veel kansen voor upselling. Vooral bedrijven met meer gespecialiseerde producten zetten in op deze tool. Het spaart consultants of advisors uit die anders de klanten keer op keer het gebruik van het product moeten toelichten.

Door de grote mate van interactiviteit zijn COOC’s een gedroomde communicatietool voor bedrijven. Als je de data goed bijhoudt, kan een externe MOOC ook een kanaal zijn om geschikte kandidaten te vinden. Als je als bedrijf technologische opleidingen online plaatst, kan je zelf de cursisten met topscores contacteren. Die kandidaten zullen waarschijnlijk ook eerder positief tegenover jouw bedrijf staan omdat je deze moderne tool inzet.
Om de medewerkers niet te vergeten die jouw product elke dag maken, heb je als bedrijf best ook een interne COOC, een leerplatform voor je medewerkers.

Kenmerken van een COOC tegenover klassieke e-larning platforms:

  • VAN plaats van veel en lange opleidingen, veel effort gestoken in de opmaak >> NAAR >> korte formats die online populair zijn
  • VAN in afzondering : elke gebruiker zit alleen op zijn leerplek >>NAAR >> sociale validatie: het is een collectieve ervaring
  • VAN gestandardiseerd massa productie leren >> NAAR >> high-quality leren op grote schaal
  • VAN trainer is uitgesloten tijdens het leerproces >> NAAR >> de trainer staat terug centraal
  • VAN een passieve leerervaring >> NAAR >> een actieve leerervaring
  • VAN cursusvebretering enkel op langere termijn>> NAAR >> verbetering aan het cursuspakket in real-time

Bronnen

  • https://elearningindustry.com/corporate-moocs-why-should-use
  • https://elearningindustry.com/moocs-online-learning-game-changer-advantages-disadvantages
Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR