Pensioensparen (31,5 %) en multimedia (30,3 %): dat zijn de populairste opties die werknemers kiezen binnen hun cafetariaplan, een gepersonaliseerd loonpakket met extralegale voordelen dat bedrijven dezer dagen aanbieden. Terwijl thuiswerk ervoor zorgt dat meer mensen opteren voor voordelen als Internet, pc en/of smartphone, is er dan weer iets minder interesse in extra vakantiedagen en mobiliteitsoplossingen. De grootste daler in het cafetariaplan dit jaar zijn de warrants. Tot die conclusie komt hr‑dienstverlener ACERTA na een analyse van de gegevens van 15.000 werknemers met een cafetariaplan in 2022.
Eén of meerdere dagen per week thuiswerken: het is voor veel werknemers in ons land sinds corona een routine geworden. De trend naar meer telewerk heeft dit jaar ook een duidelijke invloed op de keuzes die werknemers maken binnen hun cafetariaplan.
Multimedia (30,3 %), waaronder Internet, gsm, laptop en extra schermen, stijgen sterk in het lijstje met meest gekozen voordelen, terwijl extravakantiedagen (12 %) en mobiliteitsoplossingen (12,4 %) net iets minder populair geworden zijn.
Ellen Roelants, expert verloning bij Acerta Consult: “Hoewel er dit jaar iets minder mobiliteitsoplossingen werden gekozen, blijft mobiliteit een belangrijke troef in het verloningsbeleid van bedrijven. Zeker nu de brandstofprijzen torenhoog zijn, zullen steeds meer mensen op zoek gaan naar groene mobiliteitsoplossingen zoals een fietslease, een elektrische wagen, laadpalen, enz. Bovendien is het tot 2024 fiscaal voordelig om laadpalen te installeren, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Wie de shift snel maakt, doet dus een goede zaak.”
Pensioensparen is en blijft wel de meest gekozen optie in het flexibele verloningssysteem: 31,5 % van de cafetariaplan-keuzes gaat naar de derde pensioenpijler. Daarmee is pensioensparen de grootste stijger in vergelijking met vorig jaar, toen nog maar 22 % van de werknemers ervoor koos.
Ellen Roelants (Acerta Consult): “De stijgende populariteit van het pensioensparen toont dat werknemers bewuster zijn beginnen denken aan hun toekomst. De coronacrisis heeft daar uiteraard een rol in gespeeld, maar ook de stijgende inflatie de afgelopen maanden draagt vermoedelijk bij tot de keuzes van werknemers.
Telewerk heeft dan weer gezorgd dat steeds meer werknemers thuis een volwaardige werkplek willen, met alles erop en eraan: een extra klavier, tweede scherm, snel internet, een printer, scanner enz. Tegelijk is multimedia ook buiten het werk een constante behoefte geworden, waarvoor mensen best bereid zijn wat extra uit te geven. De nieuwste gsm of tablet of pc is altijd weer net iets performanter, intuïtiever en ‘slimmer’ dan het vorige model. Dat de kost daarvoor (deels) in een cafetariaplan kan worden verpakt, ervaren nogal wat werknemers als erg welkom.”
Mobiliteitsoplossingen en vakantiedagen iets minder populair door thuiswerk
Ook opvallend: de segmenten mobiliteitsoplossingen en vakantie boeten dit jaar wat aan populariteit in, blijkt uit de cijfers. ‘Mobiliteit’, waaronder de keuze voor fiets of (bedrijfs)wagen, daalde van 17,2 % naar 12,4 %. Het aankopen van extra vakantiedagen was goed voor 12 % van de keuzes, tegenover 14,1 % in 2021. Toch geven die cijfers een licht vertekend beeld, aldus Acerta.
Ellen Roelants: “Als werknemers ervoor kiezen om een fiets of auto te financieren via het cafetariaplan, dan maken ze die keuze het jaar erna niet nog eens. Een leasefiets of -auto heb je namelijk voor meerdere jaren. Dat mobiliteit in 2022 alweer goed is voor bijna 12 % van alle keuzes die gemaakt worden in het kader van een cafetariaplan, is vooral een bevestiging van het belang van dit segment. Eenzelfde trend zien we bij de aankoop van extra vakantiedagen. Uit de cijfers blijkt dat medewerkers enthousiast blijven over de mogelijkheid om via hun cafetariaplan extra vakantiedagen te kopen. Dat is wel iets minder dan in 2021, maar ook daar speelt het toegenomen thuiswerk een kleine rol in. Telewerk zorgt bij veel werknemers voor een betere work-lifebalans, waardoor ze minder nood hebben aan extra vakantie.”
Warranten grootste verliezer door slecht beursklimaat
Tot slot nog een frappante conclusie uit de cijfers: de grootste verliezers zijn de warranten, aandelenopties die werknemers het recht geven om aandelen van een bedrijf te kopen tegen een vooraf bepaalde prijs. De populariteit van aandelenopties binnen een cafetariaplan is dit jaar bijna gehalveerd, van 13 % in 2021 naar 7 % in 2022.
Over het cafetariaplan: kostenneutraal flexibel verlonen
Een cafetariaplan is de populaire benaming voor een formule van verlonen die toelaat dat werknemers een deel van hun loonpakket zelf samenstellen. De financiering daarvan is geen extra kost voor de werkgever, maar komt van ‘gewoon’ loon, bonussen, (eindejaars)premies … Daarvan kunnen werknemers beslissen of en welk deel ze omzetten van cashgeld naar het zelf te besteden cafetariabudget. Een cafetariaplan is zo een manier om verloning te flexibiliseren. Gemiddeld stapt iets meer dan de helft van de werknemers in als ze die kans krijgen.
De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens uit de tool ‘Benefit Motivation Plan’ van Acerta, waarin meer dan 15.000 werknemers hun keuze uit het cafetariaplan van hun werkgever kunnen registreren