fbpx

Digital Convenience: ook in HR het Olympisch minimum #45

Steven Van Belleghem

Is een extreme customer-centricity pionier, medeoprichter van Nexxworks en auteur van enkele spraakmakende boeken, zoals het recente The Offer You Can’t Refuse.

Ziet marketing veranderen in het offer-you-can’t-refuse-model, dat vier componenten bevat:

  • Een goed product voor een goede prijs: de minimumvoorwaarde.
  • Digitaal gebruiksgemak: ook dat is een commodity vandaag.
  • Partner in life: zoek uit welke zorgen én dromen mensen hebben in hun dagelijks leven. Hoe kan ik daar met mijn bedrijf waarde aan toevoegen en dus het juiste aanbieden op het juiste moment?
  • Changing your world: impact hebben op de maatschappij. Hoe kan je de kracht van je bedrijf gebruiken om maatschappelijke problemen mee te helpen tackelen?

Past hetzelfde model toe op HR:

  • Een goed product voor een goede prijs wordt een interessante job met een competitief loonpakket.
  • Digital convenience is ook in HR het Olympisch Minimum.
  • Partner in life wordt partner in career: welke ambities hebben medewerkers? Snap je de mens achter de medewerker?
  • Changing your world: in bepaalde sectoren kan je misschien nog business doen zonder je de maatschappelijke uitdagingen aan te trekken, maar dat wordt anders op de werkvloer. Mensen willen werken voor een werkgever die méér wil dan alleen geld verdienen. Ze willen kunnen zeggen: wij helpen om dit probleem op te lossen.

Raadt aan een friction hunter te worden: iemand die zich kan verplaatsen in de schoenen van de klant en op zoek gaat naar fricties met de bedoeling die weg te halen. Beleef dus de
customer experience. Voor HR: beleef de employee experience.

Digitalisering? We ain’t seen nothing yet. “De komende decennia gaan we digitale technologie ontdekken die het potentieel heeft om onze samenleving in haar kern te veranderen net zoals het vuur, het wiel, de boekdrukkunst en het internet destijds de wereld fundamenteel hebben veranderd.”

Heeft drie tips voor HR:

  1. Eis een strategische rol op: “De stem van HR moet zwaar kunnen doorwegen.”
  2. Maak meer gebruik van data: “Marketing is op zijn kop gezet door data, door gedrag te gaan analyseren en daardoor te gaan personaliseren. Op dit vlak kan HR nu een inhaalslag maken. Zoek behavioral data: wat doen mensen nu echt? Leer daaruit.”
  3. Optimaliseer dankzij digitalisering: “Ga uit van drie woorden: fast, easy, fun. Stel jezelf de vraag over je tools: zijn ze fast, easy, fun? Maak het sneller, makkelijker, leuker.”

Meer uitleg én intrigerende andere onderwerpen? Die krijg je geserveerd in het interview…

foto Interview Steven Van Belleghem
Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Gerelateerde artikels.

Wellbeing in HR

Deconnecteren op de pendelfiets

Wie van het werk naar huis fiets, komt ontspannen thuis. Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.000 Vlaamse werknemers dat werd uitgevoerd in opdracht van Lease a Bike, een onderneming

Isabel Van Hoedenaghe
Learning & Development

Groei als motor voor meer werkgeluk #100

In deze aflevering van Brainpickings kruip ik in het hoofd van één van de loopbaancoaches van Passion 4 Work, Isabel Van Hoedenaghe. Met haar ga ik het hebben over groei

© 2021 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR