De war for talent woedt heviger dan ooit. En om nieuwe mensen aan te trekken spenderen organisaties hoge budgetten aan advertenties op sociale media. Door die ontwikkelingen heeft Facebook het beleid rond e-recruitment recent aangescherpt.
“Waar we tot voor kort nog zeer doelgericht campagnes konden lanceren, moeten we sinds enkele weken rekening houden met enkele restricties. Hiermee wil Facebook discriminatie zoveel mogelijk inperken“, stelt Thijs Wostyn, bestuurder van het social media agency Social Taco.
Tot voor kort werden alle campagnes op Facebook en Instagram op dezelfde manier bekeken. Adverteerders konden sterk gaan diversifiëren, van leeftijd tot interesses en regio. “Dat maakt dat het een zeer aantrekkelijke rekruteringstool is om gericht een doelgroep te benaderen. Want eerlijk, wie wil nu alle vacatures zien passeren uit de regio? Geef mij maar vacatures die op mijn maat gesneden zijn”, legt Thijs uit.
Alleen, bepaalde instellingen en parameters gingen te ver en werkten discriminatie in de hand. En daar maakt Facebook nu een einde aan.
“Enerzijds zijn er minder advertentiemogelijkheden. Zo werden vergelijkbare doelgroepen en retargeting onmiddellijk geblokkeerd. Anderzijds moet je vanaf nu eerst aangeven dat de ingestelde advertentie HR-gericht is, waardoor je onmiddellijk andere opties ziet verdwijnen. Als je dat niet aangeeft, riskeert Facebook jouw bedrijfsaccount te blokkeren.”
Content is key
Voortaan zullen campagnes ook geoptimaliseerd worden door Facebook zelf. “De ingestelde doelgroep zal breder zijn, waarna Facebook aan de slag gaat om te kijken wie er interesse heeft. Zoals steeds zullen ze dat doen op basis van de content en dan is de eerste stap stilstaan bij welke soort content, bijvoorbeeld een afbeelding of video, jouw doelgroep wil zien.
De tweede stap is de inhoud. Wees daarin concreet zodat Facebook de kans heeft om de tekst te optimaliseren. Op die manier kan elke organisatie het maximum uit zijn marketingbudget halen.”
De combinatie van kwalitatieve, authentieke content en de juiste doelgroep wordt dus belangrijker dan ooit als een bedrijf een resultaat wil halen met een campagne op sociale media. En Facebook houdt daarbij de touwtjes strak in handen.
“Er beweegt veel, maar sociale media als e-recruitment tool blijft wel een ongelooflijk efficiënt instrument. Het is vooral een kwestie om aan de slag te gaan met een duidelijke strategie en steeds bij te sturen, want het gaat snel in social medialand”, besluit Thijs Wostyn van Social Taco.
Over Thijs Wostyn, bestuurder van Social Taco
Thijs Wostyn is Founder van en Social Media Strategist bij Social Taco. Met krachtige content en nauwkeurige advertising zorgt Social Taco voor meer impact op HR- en salesvlak. Dat doen ze aan de hand van authentieke storytelling. Op die manier kunnen bedrijven en organisaties zich beter online profileren.