Samen zijn op kantoor, dat is ook essentieel

We zijn moe, uitgeput, zoom-fatigue treedt op, we hebben een gebrek aan perspectief. En ik voel dat ook, en ook ik kreeg een waarschuwing van mijn dokter in het vorige kwartaal. Er zijn veel onderzoeken die een alarmerende trend inluiden. Het aantal mensen met burnout klachten neemt astronomische proporties aan. Hier en daar wordt het gelinkt aan thuiswerk, en dus moeten we “beter” gaan thuiswerken.

Mag ik even mijn medicijn voorstellen? Zullen we anders gewoon even ons mens-zijn terug installeren? Zullen we mensen toch maar weer wat meer samenbrengen? Ik geloof er keihard in dat dat de kern van de zaak is. Mijn dokter zei het trouwens: Leslie, jij moet onder de mensen zijn, hé. Maar dat geldt voor iedereen dezer dagen.

Begrijp me niet verkeerd (elk artikel gerelateerd aan corona behoeft een disclaimer). Bij Hello Customer laten we per dag 15 mensen toe op kantoor, op een oppervlakte van 850m² en zorgen we ook voor alle nodige maatregelen en hygiëne. Met een collega die 18 dagen in coma lag met Covid nemen we de zaak heus serieus.

Maar als bedrijfsleider en als werkgever neem ik ook het mentale welzijn van al onze medewerkers in overweging. Zelfs onze meest introverte mensen leven op door een dagje op kantoor te werken. Alleen al de nabijheid van andere mensen zorgt voor een energie die ze nergens anders kunnen krijgen.

Heel vaak zit kantoorwerken wat in de hoek van ouderwets en niet meer van deze tijd. Maar het gaat helemaal niet om dat ‘kantoor’, het gaat om een plek waar menselijke energie leeft, waar er samen lachsalvo’s worden afgestoken, waar er getetterd wordt bij de koffiemachine, waar je bij elkaar terechtkan als je een njet hebt gekregen, waar je samen viert als er een succes werd gerealiseerd.

In maart heeft ons engineering team een huzarenstukje afgeleverd. We bouwden ons platform uit om 11.000 agentschappen van Société Générale vlekkeloos live te hebben. En toen kwam het YES via Teams. Om dat te vieren, bracht ik het team weer samen, met de nodige covid disclaimers. Samen vieren, dat moeten we doen! Anders komt dat succes niet binnen. Die energy-drain zorgt voor burnout, niet het loutere thuiswerken.

Wat ik dus zo erg mis in het publieke debat, wat maar niet aan bod komt of te weinig aan bod komt is de gevolgen hiervan voor bedrijven, voor weefsels, voor netwerken. Mensen verliezen de connectie met hun collega’s en hun bedrijf. Mensen verliezen nuance, context. Meer dan dat, mensen verliezen de pure energie van het samen zijn in een ruimte met andere mensen. We verliezen zoveel non-verbale communicatie met elkaar. We zijn mensen, we zijn gevoelswezens.

En onze voelsprieten zijn gekortwiekt. Thuiswerken mag dan lekker efficiënt zijn… We missen onze voelsprieten die aangeven wanneer iemand niet goed in zijn vel zit of vast zit. Het zijn die voelsprieten die ervoor zorgen dat mensen elkaar opzoeken en elkaar helpen.

Het is game over voor de werkgevers, las ik uit de mond van Magnette. Say what now? De werkgevers zitten meer dan ooit met de handen in het haar omdat ze machteloos toezien hoe goeie mensen steeds meer vuur kwijtraken.

Ik zeg machteloos omdat bedrijven worden gecontroleerd op thuiswerk, met arbitraire boetes tot gevolg (wat is essentieel en wat niet?). Hoe een ambtenaar even gaat komen bepalen wat wel of niet thuis kan. Er wordt gekeken naar taken, maar er wordt opnieuw niet gekeken naar dat oh zo cruciale weefsel van mens zijn en samenwerken. Ja, het is zeker en vast “game over” als hier geen verandering in komt.

Hoe meer ik praat met mensen in andere bedrijven, hoe meer ik luister naar onze sollicitanten, hoe meer mij het onbehaaglijke gevoel bekruipt dat we straks nog met een veel groter probleem te maken krijgen. Mensen zijn op zoek naar samenhorigheid, naar deel uitmaken van iets. En in de plaats van het pure telewerken aan te klagen, gaat men op zoek naar een nieuwe uitdaging bij een ander bedrijf. Want de link naar dat sociale weefsel wordt niet genoeg gelegd. Ook niet bij de medewerkers zelf. Vaak mensen die al jaren ergens werken en nog met veel liefde over hun werkgever spreken. We voelen het niet meer, zeggen ze dan. Niet moeilijk als je niemand meer fysiek hoort en voelt.

Begrijp me niet verkeerd, jobrotatie is belangrijk en geeft zuurstof, intern maar ook tussen bedrijven. De situatie nu is echter zo dat mensen op zoek gaan naar zuurstof en perspectief in een ander bedrijf. En dat heeft negatieve gevolgen voor de bedrijven want die verliezen stabiliteit, die verliezen knowhow, die verliezen tout court heel goeie mensen waar graag mee wordt samengewerkt, die zoveel meerwaarde hebben voor collega’s en klanten.

Samenwerken, samen zijn is essentieel, zowel voor het bedrijfsweefsel als voor de mentale weerbaarheid van mensen. Zien eten doet eten, zeggen ze. Zien leven doet leven. Zien lachen doet lachen. We zijn geen robots, we zijn mensen. Daarom pleit ik voor minder efficiëntie en meer samenzijn. Dat komt het employee engagement zwaar ten goede, dat komt de kwaliteit serieus ten goede en dat komt uiteindelijk het bedrijf en de klanten serieus ten goede.

Daarom moet er nagedacht worden over manieren om medewerkers te laten fysiek samenwerken, op een veilige manier maar zonder schermen ertussen. Er zijn sneltests, straks zijn de vaccins er. We moeten nadenken over manieren om mensen terug bij elkaar te krijgen.

Bij Hello Customer zullen we de komende maanden alvast inzetten op samenhorigheid. Het kantoor is open, zowel in Gent, in Amsterdam als in Parijs. En wie zélf voelt dat hij of zij nood heeft aan collega’s om zich heen, dan keur ik dat alvast goed als ‘essentieel’. Het zal mijn mooiste investering zijn van dit jaar. Gewoon… tope zien!

Leslie Cottenjé
CEO Hello Customer.

Webp.net compress image 18

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER