PARTNERCONTENT

Sam Baro geeft 4 tips om de ‘battle for talent’ telkens weer te winnen

De war for talent? Sam Baro heeft het liever over een battle for talent. “Een battle is sportiever, daarna kan je nog altijd samen een pint pakken”, preciseert de CEO van Planet Group, actief in flexibele en tijdelijke staffing binnen IT, HR en de zorgsector. Sam Baro omschrijft zichzelf als een selfmade ondernemer en doener. Dat pragmatisme typeert ook zijn bedrijven én medewerkers. Hij geeft ons een kwartet tips om de battle for talent te winnen, tips die hij ook zelf succesvol toepast in zijn bedrijven, die ondertussen meer dan 1300 medewerkers tellen.

Tip 1
Geen oeverloos gebeuzel en getreuzel, maar no-nonsense tactiek

Natuurlijk moet je strategisch nadenken over je aanwervingsbeleid. Het is je fundament en dat moet even solide als lucide zijn. Maar maak er geen praatbarak van, stap spoedig van de strategie naar de tactiek: rekruteren is vooral doen. Gebruik je tijd om te handelen. Wie belt, krijgt iemand aan de lijn. Wie iemand aan de lijn krijgt, ontvangt iemand op gesprek en die laat je kennismaken met je bedrijf. Of zoals Walt Disney al zei: “The way to get started is to quit talking and begin doing.”

Tip 2
Toon succes, win awards en je wordt extra aantrekkelijk

Iedereen is op zoek naar talent, de uitdaging is al jaren dezelfde. Maar de context en de tools zijn veranderd én de digitalisering stelt de zaken op scherp. Bij een structureel tekort aan talent, zoals in verpleegkunde en IT, kan je talent wegplukken uit een andere organisatie, maar het probleem blijft en de kans is niet denkbeeldig dat ook jouw talent morgen weggeplukt wordt.
Alweer: laten we er niet over klagen en palaveren, maar het anders aanpakken. Zet bijvoorbeeld volop in op employer branding en ga proactief een relatie aan met je talentpool. Bedrijven met een gunstig imago en een sterk merk doen het onmiskenbaar beter. Kandidaten gaan altijd eerst naar bedrijven die ze kennen, die ze vertrouwen, die ze bewonderen. Zeker als je actief bent in een sector met (structurele) krapte, is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen jouw bedrijf kennen en weten waarvoor je staat lang vooraleer er sprake is van een vacature. Zorg ook dat je af en toe gunstig in de pers komt, zodat potentiële kandidaten jouw bedrijf associëren met positieve aandacht, realisaties, succes…
Ook niet ver versmaden: awards. Dat is geen doel op zich, maar mensen werken graag bij een bedrijf dat awards wint. Neem dus deel aan dergelijke acties. Of, nog beter, zorg ervoor dat jouw medewerkers genomineerd worden en zet dat extra in de verf. Dat valt beslist ook op bij potentiële sollicitanten.

Tip 3
Flexibele en tijdelijke staffing zorgt voor zuurstof, creativiteit en innovatie

Het is logisch dat je bij een tijdelijk tekort inzet op tijdelijke ondersteuning. Maar het is ook gezond als zo’n 15% van je populatie niet aan je bedrijf gebonden is via een arbeidsovereenkomst. Nieuwe wind zorgt voor zuurstof en houdt het bedrijf wakker. Iemand tijdelijk aantrekken om gedurende een jaar bij jou te komen werken, beoogt hetzelfde doel als het roteren, wat in tal van organisaties gangbaar is. Nieuwe mensen op nieuwe projecten, dat zorgt voor creativiteit en innovatie. De kost op korte termijn ligt weliswaar hoger, maar het rendement op langere termijn is beslist veel groter. Richt het kompas naar de langere termijn.

Tip 4
Digitaal helpt, maar persoonlijk contact opent de deur

Natuurlijk is digitalisering een prachtige hulp, maar vergeet niet dat het ook niet méér dan dat betekent: ondersteuning. Als kennismaking werkt het prima, maar niet om iemand te overtuigen om bij jou te komen werken. Digitaal aanwezig zijn is hoogst interessant voor je visibiliteit, maar zal niet leiden tot verbinding. Je rekruteringsproces zal zeker makkelijker lopen als je aan je imago gewerkt hebt en een sterk merk bent online. Maar uiteindelijk gaat het om persoonlijk contact, dát zal overtuigen.
Je kan online vissen, maar eens de vis aan de haak, is het noodzakelijk dat hij of zij bij de juiste persoon op gesprek komt, het DNA kan voelen, de werkomgeving kan beleven. In de huidige remote tijden is het dan ook zeer de vraag hoeveel mismatches zich de komende maanden zullen manifesteren, zowel bij werkgevers als werknemers.
Digitaal is emotieloos, zelfs al zie je iemand glimlachen aan de andere kant van het scherm. Kille prospectie werkt niet, je moet een warm contact hebben. Dat is de reden waarom rekrutering bij ons zo snel gaat.

Meer info: www.planet-group.be

XX FOTO 74 75 EXPERT Planet HR LOGO
Webp.net compress image 27 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER