Recruitment is geen aankoopproces

In alles wat ze doen – of dat nu outplacement, loopbaanbegeleiding, begeleiding van werk naar werk, inplacement of het geven van HR advies is – een persoonlijke en eerlijke samenwerking staat altijd voorop. Dat komt voor Travvant op de eerste plaats. Samen met Annick Huybrechts of Roeland Van Dessel gaan we ook deze maand langs bij een interessante HRM’er, manager of ondernemer die een beroep op hen doet. En zo komen we deze maand terecht bij Arnaud Deveugle, Founder en CEO van Karamel.

Eén vraag staat centraal: hoe zorg je ervoor dat talent en bedrijf écht bij elkaar passen? Wel, ken jezelf, rekruteer of zoek vanuit het juiste perspectief en boost je carrière (en leven) met de nodige mobiliteit… En dat alles met hulp van data waarop je zelf vat hebt.

Roeland Van Dessel en Annick Huybrechts zijn bij Travvant constant op zoek naar innovatieve manieren om professionals die loopbaanbegeleiding of outplacement volgen sterker te maken, onder andere door hen tools aan te reiken om op een effectieve manier doorheen de arbeidsmarkt te navigeren. “In onze zoektocht naar partners daarvoor kwam ik terecht bij Arnaud Deveugle van Karamel”, vertelt Roeland Van Dessel.

“Karamel werpt zich op als het Zwitserland van de recruitmentmarkt, een neutrale marktplaats die passief werkzoekenden helpt bij het vinden van de job, het bedrijf en het team dat bij hen past.”

Karamel maakt deel uit van Imec.istart, het business-acceleratorprogramma dat beginnende techondernemers (financieel) ondersteunt. “We bieden professionals via ons platform opties aan waar ze initieel niet bij stil stonden. En bedrijven krijgen toegang tot een pool van mogelijke kandidaten, passief werkzoekenden met wie ze een relatie kunnen opbouwen”, verduidelijkt Arnaud Deveugle.

“Onze bedrijfsnaam is niet toevallig geïnspireerd op Mount Carmel in Israël, waar mensen al eeuwenlang naartoe gaan om antwoorden te vinden op de grote levensvragen.”

Wat loopt er fout?
Recruiters vertrekken niet van wat kandidaten willen

Karamel ontstond uit frustratie: als burgerlijk ingenieur werd Arnaud Deveugle vaak geheadhunt en op zijn 27 ging het licht uit. Hij was in een context beland die niet bij hem paste. In zijn herstelperiode zocht hij tools en assessments om zichzelf te (her)ontdekken én een beter zicht te krijgen op welke job of bedrijf het best bij hem past. Tijdens die zoektocht stelde hij vast dat recruiters niet vertrekken van wat kandidaten willen, maar van wat bedrijven willen.

“Recruitment wordt te veel als een aankoopproces benaderd”, vindt hij. “Maar dat klopt niet. Bedrijven kopen geen talent aan. Bedrijven moeten zichzelf verkopen en duidelijk maken waar ze voor staan, wat ze te bieden hebben én wat dat aanbod kan betekenen op het carrièrepad van professionals. Door de hevige strijd om talent is het nu sowieso aan bedrijven zelf om kandidaten te verleiden.”

Hij stuit op nog een merkwaardig fenomeen: “Ook al hebben professionals nu een enorme boost gekregen in hun (zelf)vertrouwen, dat heeft nog geen impact op de jobmobiliteit. Met ons platform willen we ook de passief werkzoekenden op een veilige manier informeren over de opportuniteiten die bedrijven voor hen te bieden hebben.”

Hoe zorg je wel voor succes?
Sleutel 1: Toegang tot gevalideerde tools en assessments

Karamel is een online-marktplaats waar passief werkzoekenden aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde tools een beter zicht krijgen op wie ze zijn. Karamel werkt hiervoor onder andere samen met The Vigor Unit, dat bedrijfsleiders en beleidsmakers ondersteunt bij het nemen van HR beslissingen aan de hand van wetenschappelijke inzichten en data. Een andere partner is Kazi, een HR techbedrijf dat arbeidsmarktregisseurs en organisaties helpt bij het behouden en aantrekken van het juiste talent door de wederzijdse verwachtingen op voorhand meetbaar te maken.

Er wordt ook samengewerkt met Matchbox, dat met 360Match API werving- en selectieprocessen automatiseert voor search en matching van kandidaten en vacatures. Een andere steunpilaar is Lola, de verfijnde vragenlijst voor loopbaankeuzes, ontwikkeld door Low Lands Assessment Systems, een internationaal team van wetenschappers en adviseurs die mensen willen helpen bij het uitzoeken wat zij willen doen met hun leven.

Sleutel 2: Een persoonlijke datakluis

Alle data uit die assessments worden opgeslagen in een persoonlijke datakluis van de gebruiker. Het platform heeft dus geen eigenaarschap over de data. “Mensen hebben het recht om zelf te beslissen wat ze doen met hun digitale identiteit”, meent Arnaud Deveugle.

“Pas als je de controle over hun data aan de mensen zelf geeft, zal hun wantrouwen in data verdwijnen”, vult Roeland Van Dessel aan. “Het gaat om data ownership.”

Karamel is de eerste private applicatie die met deze persoonlijke datakluizen werkt. Het Vlaams Datanutsbedrijf staat in voor het bouwen van die kluizen, in samenwerking met Tim Berners-Lee, de uitvinder van het World Wide Web. In die samenwerking spelen ook de Universiteit Gent en imec een belangrijke rol. Tim Berners-Lee wil een tussentijdse correctie van het web, dat bedoeld was om mensen te verbinden en informatie te verspreiden. Mensen moeten dan wel controle hebben over de data die ze op het web plaatsen. Met dit decentralisatieproject wil Tim Berners-Lee gebruikers een persoonlijke online-opslagruimte voor data of een pod bieden, waar ze hun eigen data kunnen beheren en kunnen beslissen wie wat kan zien.

Digitaal Vlaanderen zal ervoor zorgen dat tegen eind 2023 elke burger een datakluis heeft.

Sleutel 3: Functieprofielen in plaats van vacatures

“We laten bedrijven toe om op ons platform functieprofielen op te laden in plaats van vacatures, want vacatures zijn beperkt in tijd. Omdat een functieomschrijving doorgaans heel generiek geformuleerd wordt, willen we ze wel herdenken”, zo wijst Arnaud Deveugle op de derde sleutel tot succes.

“In plaats van tekstueel, werken we tag based en dat op drie niveaus: job, team en bedrijf. Je moet de markt continu informeren wat het inhoudt om bij jou te werken en dat op die drie niveaus. Passief werkzoekenden moeten weten welke skills ze moeten inzetten, welke evolutie ze kunnen doormaken en hoe interessant het is op hun carrièrepad. En dat kunnen ze matchen met hun eigen profiel.”

Sleutel 4: De koffie-approach

“Het platform dient in de eerste plaats om professionals te informeren over de opportuniteiten die een bedrijf te bieden heeft”, preciseert Roeland Van Dessel. “Professionals browsen anoniem en bedrijven kunnen een contactverzoek sturen en toegang vragen tot de datakluis. De professional beslist.”

“Op deze marktplaats kunnen werkgevers vanuit de koffie-approach kennismaken met potentiële kandidaten en achterhalen of ze op termijn iets voor elkaar kunnen betekenen”, zo omschrijft Arnaud Deveugle het. “Zaadjes planten en elkaar leren kennen, zonder dat daar meteen een vacature aan vasthangt…”

Sleutel 5: Voeg er een spelelement aan toe

“Elke keer dat een bedrijf een contactverzoek stuurt en je gaat erop in, krijg je credits op het platform”, legt Arnaud Deveugle uit. “Met die credits kan je opleidingen volgen of assessments doen. Hoe meer data er aan je profiel gekoppeld worden, hoe nauwkeuriger er gematcht kan worden. Door te werken met credits aan de hand van een spelelement, hopen we de financiële drempels weg te nemen bij mensen om aan zelfontwikkeling te doen en willen we het hen zo makkelijk mogelijk maken om zichzelf beter te leren kennen en vervolgens die opportuniteiten te vinden die bij hun passen in plaats van omgekeerd.”

Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR