Positieve mindset op het werk: een taak voor werknemer én werkgever

In coronatijden is het eens zo belangrijk om te werken aan een positieve mindset en te focussen op wat wel goed gaat. Dat geldt ook op de werkvloer. Ons werk staat dezer dagen vaak nog dichter bij ons privéleven en het aanhoudende telewerk zorgt vaak ook voor een ietwat somber gemoed. Aandacht geven aan een positieve houding is dus van groot belang.

Een positieve mindset zorgt immers voor meer werktevredenheid, nieuwe initiatieven en een goede werksfeer. Rekruteringsspecialist Robert Half vertelt hoe zowel werkgevers als werknemers hun steentje kunnen bijdragen aan een positieve vibe op de (thuis)werkvloer.

Hoe stimuleer je positivisme als werkgever?

Hoewel het in deze tijd iets minder evident lijkt, zijn er heel wat zaken die je als leidinggevende ook nu kan doen om positivisme te creëren en te stimuleren op het werk.

“De eenvoudige vraag ‘hoe gaat het met je?’ is al een goed begin. Zeker nu, in tijden van telewerk, is het belangrijk dat werknemers gehoord worden en er iets met hun feedback gedaan wordt. Ook communicatie over wat er binnen het bedrijf gebeurt, is in deze digitale tijden erg belangrijk. Het persoonlijk contact valt immers voor een groot deel weg. Als leidinggevende of werkgever moet je dat gebrek opvangen”, zegt Bart Goossens, associate director bij Robert Half.

Werknemers hebben ook een duidelijk perspectief nodig om professioneel te kunnen groeien. Medewerkers die de kans krijgen om te groeien, voelen zich ook meer gewaardeerd. Voldoende ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden, zoals bijkomende opleidingen of inspirerende workshops, kan daarom ook waardevol zijn. Meer tips vind je op de blog van Robert Half.

Wat kan je als werknemer doen?

Er zijn natuurlijk ook dingen die je zelf kan doen om je positieve ingesteldheid een duwtje in de rug te geven. Bewegen is er daar bijvoorbeeld ééntje van. Bewegen maakt endorfine vrij, ook wel het gelukshormoon genoemd. Gaan wandelen tijdens de lunchpauze, wandelvergaderingen via de telefoon of heuse bewegingschallenges met collega’s zijn enkele voorbeelden die een positieve boost kunnen geven.

Wees ook niet te kritisch voor jezelf. Focus op de dingen die je goed kan en aanvaard dat je ook minder sterke punten hebt. Zo weet jij exact wie je bent en wat je kan, en zal je vol zelfvertrouwen aan de slag kunnen.

“Word je geconfronteerd met een probleem? Probeer het dan eens van een andere kant te bekijken en stel je de vraag of het wel allemaal zo erg is. Ben je ontevreden over je werkplek of bepaalde gewoonten op het werk? Ga dan het gesprek aan met je leidinggevende of collega’s. Je zal zien dat problemen aanpakken in plaats van je te ergeren, je meteen een goed gevoel zal geven”, zegt Bart Goossens.Meer tips vind je op de blog van Robert Half.

Voordelen van positief denken op het werk

Dat positief denken tal van voordelen oplevert in het dagelijkse leven, spreekt voor zich. Je wordt er gelukkiger van en het doet zelfs wonderen voor je gezondheid. Maar ook op het werk zijn de voordelen niet min.

Wie een positieve mindset heeft, ervaart veel werkplezier en zal bijgevolg beter presteren. Je begint immers gedreven en vol zelfvertrouwen aan elke werkdag. Werknemers of teams met een positieve kijk op de zaken gaan vaak ook anders om met tegenslagen. Zij bekijken problemen objectief, bedenken een oplossing en nemen dan de draad weer op. Dat zorgt voor veel minder stress.

positiviteit

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER