Peternity leave: trend of gimmick?

De voorbije vijftig jaar is de rol van onze huisdieren grondig veranderd. Van de bewaker van het erf werd een hond onze beste kameraad. En waar katten dat erf vroeger muizenvrij moesten houden, liggen ze nu te snorren op schoot. Op een gegeven moment zijn we hen zelfs beginnen vermenselijken, een fenomeen dat versterkt werd door een resem razend populaire dierenseries en -films. Die Disneyficatie maakt dat we op een kinderlijke manier praten met onze eigen Pluto, ermee naar de kapper gaan en hem af en toe op hotel sturen. De laatste jaren zagen we afslankprogramma’s passeren voor obese katten, rompertjes met inlegkruisjes voor loopse honden, huisdierencrematoria, katten- en honden restaurants (in Azië) en een tv-zender voor honden die alleen thuis zijn (in de VS). Mocht hond- of katlief zich toch nog vervelen, kopen we een lading speelgoed als bezigheidstherapie.

Huisdieren zijn volwaardige leden van het gezin geworden.

Uit recente cijfers blijkt bovendien dat liefst één op de twee Belgische gezinnen een hond of kat heeft als huisdier. Dat is de helft van je werknemers en de petlove trend laat zich ook voelen op de werkvloer. Wie laat bijvoorbeeld de hond uit als je urenlang op je werkplek bent? Hoe combineer je een fulltime job met de zorg voor een puppy of kitten? En wat als je even tijd nodig hebt om afscheid te nemen van je trouwe viervoeter? Kunnen die zaken HR inspireren tot een nieuw beleid?

Wereldwijd zien we bedrijven alleszins diervriendelijke initiatieven introduceren voor hun werknemers.

Peternity leave is zo’n voorbeeld. Concreet krijgen medewerkers in dat geval (betaalde) vakantiedagen om voor een kitten of puppy te zorgen. Bij Mars Petcare, de producenten van onder andere Pedigree en Whiskas, krijgen werknemers bijvoorbeeld tien uren Peternity leave. Na die periode mogen ze hun hond of kat meebrengen naar … de dierencrèche op het werk.

Een soortgelijke initiatief dook recent ook op bij Petz, een Braziliaanse retailer, die de medewerkers twee dagen betaalde vakantie aanbiedt wanneer ze een huisdier adopteren. En het blijft niet bij dat soort “dierenbedrijven”: het Schotse brouwerijmerk Brewdog en technologiebedrijf Bitlol Solutions geven medewerkers één week extra vakantie om voor puppy’s of zieke honden te zorgen. Bij MParticle ,een ander technologiebedrijf, krijgt het personeel zelfs twee weken Peternity leave.

Op LinkedIn reageerden onlangs 34.000 mensen op de poll van een Britse CEO, die zich afvroeg in hoeverre Peternity leave geïntegreerd kan worden in het HR-beleid van een bedrijf. Twee derde van de stemmers koos resoluut voor één of meerdere dagen Peternity leave. Misschien moeten we dat idee dan ook zien als een interessante troef voor bedrijven in de strijd om talent.

Bert Van Tilborgh is auteur, historicus, toekomstdenker en maatschappij-analist. Vanuit zijn bedrijf Futureproved Trendwatchers adviseert hij organisaties rond nieuwe trends in de maatschappij.

CCaroline Dupont Photography 221114nr142253 Futureproved Bert Van Tilborgh Voorkeur min
25967 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER