Minder regels. Meer oplossingen

Hoe geven we koers en richting aan het hybride werken? Hoe begeleiden leidinggevenden hun werknemers resultaatgericht op afstand? Hoe blijven we veerkrachtig, als werknemer, team en organisatie? HR kan de drijvende kracht zijn achter deze ontwikkelingen. Het gaat er om dat we durven blijven denken in kansen en mogelijkheden en dat we bereid zijn om ons aan te passen aan de verander(en)de context.

Ook Klaartje Huyge, departementshoofd HR bij Stad Gent heeft post covid haar HR processen en haar werking onder de loep genomen. Gentsters werken wijs. Met die baseline giet ze een herkenbare communicatie saus over hun nieuwe manier van werken. En wijs werken, dat betekent digitaal, flexibel maar vooral samen. Met mogelijkheden om te leren en te experimenteren. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt. En dat is niet altijd gemakkelijk, wel altijd de moeite waard klinkt het. Neuten mag, pleuje niet.

Vijf boodschappen heeft ze voor HR. Daarover vertelt ze ongetwijfeld meer op HRM in de overheid op 23 juni. We laten je alvast even proeven.

Boodschap 1
De juiste focus en brede kaders aanreiken

Welzijn, connectie, telewerken en communicatie. Dat zijn de vier domeinen waarop HR volgens Klaartje Huyge gestretched werd. Er ligt nu veel meer op het bord van HR, er zijn meer uitdagingen en alles lijkt prioritair. De juiste focus leggen en vanuit HR brede kaders aanreiken en die dan overlaten aan de autonomie en de invulling op maat van de teams.

Boodschap 2
Getting the job done gebeurt – meer dan ooit – door teams

Klaartje Huyge: “Tijdens Covid werden we meer dan ooit gepercipieerd als civil servant, de betrouwbare overheid, die de dingen geregeld krijgt. We hebben veel pluimen gekregen voor de wendbaarheid die we getoond hebben tijdens de gezondheidscrisis. De klant, in ons geval de burger, heeft de lat daardoor wel hoger gelegd. Een grote uitdaging bestaat erin om die rol blijvend te kunnen waarmaken. Dat zal veel veerkracht en draagkracht vragen van onze medewerkers, vandaar dat we daar de komende jaren zeker zullen blijven in investeren. Teams spelen daarin een fundamentele rol. Zij zijn de hoeksteen. Want de wendbaarheid van onze organisatie zit vooral in de mate waarin teams kunnen samenwerken om tot concrete resultaten te komen.”

Boodschap 3:
De leider anno 2022 is een netwerker. De HR professional anno 2022 ook

Niet alleen wendbaarheid en veerkracht van het individu, van teams en van de organisatie zijn belangrijk. Ook leiderschap is een prioriteit. Stad Gent liet The Vigor Unit onderzoeken wat de nieuwe (?) competenties zijn voor leidinggevenden post corona. Daaruit blijkt dat er helemaal geen nieuwe leiderschapsstijl nodig is. Wat wel aan belang heeft gewonnen sedert Corona, is de kennis van nieuwe technologieën, om het werk efficiënter te organiseren en om effectiever te communiceren. Daarnaast blijven de vier rollen van de leidinggevende ook vandaag overeind: die van manager, die van leider, die van coach én die van netwerker. Ook als HR professional zet je best in op netwerken, zowel intern als extern, zowel binnen als buiten HR.

Boodschap 4:
Minder regels, meer oplossingen

Klaartje Huyge: “Een grote troef van werken bij Stad Gent is dat er een heel korte lijn is met onze burgers. De meerwaarde die onze medewerkers leveren is met andere woorden heel concreet, zichtbaar én er is op korte termijn feedback. De keerzijde van de medaille is evenwel dat sommigen té betrokken zijn en moeilijk kunnen loslaten. Ik ben grote fan van het ABC model, dat ervan uitgaat dat alle medewerkers drie behoeften hebben op het werk: de behoefte aan Autonomie, de behoefte aan verBinding en de behoefte aan Competentie. Als organisatie kunnen we zeker nog groeien als het gaat over autonomie. We zijn geneigd om – hoewel we wars zijn van controle – toch graag op de hoogte te blijven. Hoe meer autonomie je mensen geeft, hoe meer veerkracht ze zullen tonen. Minder regels en meer oplossingen dus.”

Boodschap 5:
Actief luisteren binnen met de blik naar buiten

Klaartje Huyge: “Als HR professional moet je constant in verbinding staan met wat er leeft binnen je organisatie, maar ook buiten je organisatie. Dat betekent dat je actief luistert, dat je voldoende kritisch bent én dat je verschillende stakeholders bevraagt. Tegelijkertijd moet je altijd de blik naar buiten richten om je te laten inspireren. Overal kan je ideeën plukken. Ik netwerk daarom zowel intern als extern, zowel binnen de publieke sector als daarbuiten. Je moet daarin investeren door zelf veel te delen met anderen. Het is overigens een goede benchmark en ik krijg er persoonlijk veel energie van om dan met nieuwe ideeën verder aan de slag te gaan”.

Over HRM in de overheid

Dat is hét jaarcongres vóór en dóór HR professionals, directie/bestuur, gemeentesecretarissen en leidinggevenden, werkzaam in en voor de overheid. En de 11e editie belooft opnieuw heel boeiend te worden. Wat betekent werken in het nieuwe normaal? Hoe geven we koers en richting aan het hybride werken? Hoe begeleiden leidinggevenden hun werknemers op afstand? Hoe blijven we veerkrachtig, als werknemer, team en organisatie? Jan De Schepper, Kathleen Vangronsvelt, Arjen Banach, Klaartje Huyge, Jo Caudron, Jan Van Raes, Marijke Verbruggen delen hun kennis en inzichten. Praktijkcases krijg je onder andere van De Lijn, Stad Hasselt, IDEWE, Poolstok, Gemeente Aalter, Agentschap Binnenlands Bestuur, Stad Gent, Zorgbedrijf Meetjesland en natuurlijk is #ZigZagHR ook van de partij!

  • Registreer hier en ontvang €50 korting
  • Gebruik code MKRT50ZZ
hrmindeoverheidbe 1200 720p 2022

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER