Meer dan de helft van de Belgische bedienden (53%) geeft aan totaal niet mee te zijn met AI en de toepassingen ervan. Nochtans blijkt uit de Global AI Jobs Barometer 2024 van PwC dat AI veel landen in staat zou stellen om de aanhoudende lage productiviteitsgroei te doorbreken en economische ontwikkeling, hogere lonen en een hogere levensstandaard te genereren. De bediende die met AI kan werken, verdient tussen de 6% en 25% meer dan wie er niet mee kan werken. Echter, volgens de aanvullende iVox studie uitgevoerd in opdracht van PwC België blijkt dat Belgische werkgevers nog maar in beperkte mate opleidingen aanbieden. Slechts bij 1 op 6 (16%) biedt de werkgever 2 op 5 Belgische bedienden geven aan meer te verwachten van hun bedrijf wat opleidingen rond AI betreft.
“AI geeft vandaag al een nieuwe vorm aan onze arbeidsmarkt en de groei ligt in de aanpassing en het fundamentele vermogen om nieuwe vaardigheden te verwerven, die cruciaal zullen zijn om te slagen op de arbeidsmarkt van morgen”, zegt Serafine Vandebuerie, People Related Services Partner PwC België.
De economische kansen voor arbeidskrachten zijn duidelijk: de bediende die met AI kan werken, verdient tussen de 6% en 25% meer dan wie er niet mee kan werken. Om dat te weten te komen analyseerde PwC meer dan een half miljard vacatures uit 15 landen in hun eerste PwC AI Jobs Barometer. De loonpremie werd vastgesteld op de vijf belangrijkste arbeidsmarkten waarvoor loongegevens beschikbaar zijn (VS, VK, Canada, Australië en Singapore). In verschillende sectoren (bijvoorbeeld in de VS) varieert dit van 18% voor accountants, 33% voor financieel analisten, 43% voor sales- en marketingmanagers tot 49% voor advocaten. Hoewel de loonpremie per markt verschilt, is deze over het algemeen hoger in alle geanalyseerde markten. Uit het rapport blijkt dat voor elke vacature waarvoor in 2012 specialistische AI-vaardigheden (zoals machine learning) vereist waren, er nu zeven vacatures zijn. Uit het PwC-onderzoek blijkt daarnaast dat de groei in jobs waarvoor AI-vaardigheden vereist zijn sinds 2016 groter is dan voor alle andere jobs: vacatures voor jobs waarvoor AI-vaardigheden vereist zijn, groeien namelijk 3,5 keer sneller dan voor alle andere jobs.
Daarnaast blijkt uit de AI-Jobs Barometer dat sectoren die het meest zijn blootgesteld aan AI – financiële diensten, informatietechnologie en professionele diensten – een bijna vijf keer (4,8x) hogere groei in arbeidsproductiviteit kennen dan sectoren die minder zijn blootgesteld aan AI.
De toepassing van AI versnelt, vooral in sectoren voor kenniswerk.
De studie toont aan dat de sectoren voor kenniswerk de snelste groei zien in het aandeel van functies die AI-vaardigheden vereisen. Dit omvat financiële diensten (2,8 keer hoger aandeel jobs die AI-vaardigheden vereisen vergeleken met andere sectoren), professionele diensten (3 keer hoger) en informatie en communicatie (5 keer hoger). In het algemeen laat de studie zien dat sectoren die het meest blootgesteld zijn aan AI bijna vijf keer (4,8 keer) hogere groei in arbeidsproductiviteit hebben dan sectoren die minder blootgesteld zijn aan AI.
Meer behoefte aan nieuwe vaardigheden, maar gebrek aan AI trainingen
De AI-revolutie verandert wat werkgevers nodig hebben. Werkgevers vragen om nieuwe vaardigheden in dit AI-tijdperk. In jobs die blootgesteld zijn aan AI verdwijnen oude vaardigheden en verschijnen nieuwe vaardigheden met een 25% hoger tempo dan in jobs die niet door AI worden beïnvloed. Om relevant te blijven binnen deze beroepen zullen werknemers nieuwe vaardigheden moeten aantonen of verwerven.
Volgens de iVox-enquête die PwC in België liet uitvoeren, blijkt echter dat werkgevers nog slechts in beperkte mate opleidingen aanbieden. Momenteel wordt een kwart van de Belgische werknemers aangemoedigd door hun werkgevers om met AI te werken. Slechts 1 op 6 (16%) werkgevers biedt ook effectief opleidingen aan rond het werken met AI. Bijna 3 op de 5 Belgische werknemers (57%) hebben echter geen idee waar ze kunnen leren werken met AI en nog eens 1 op de 5 (19%) gelooft niet dat ze in staat zijn om te leren werken met AI.
En wel 2 op 5 Belgische bedienden geven aan meer te verwachten van hun bedrijf wat opleidingen rond AI betreft. De belangrijkste redenen die werknemers er momenteel van weerhouden om zelf tijd te investeren in AI trainingen zijn: ze zien het niet als relevant voor hun werk, ze hebben geen tijd, of ze weten niet waar of hoe ze verder onderwijs op dit gebied kunnen volgen. Bedrijven, werknemers en beleidsmakers delen de verantwoordelijkheid om werknemers te helpen de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om te slagen in een snel veranderende jobmarkt.
Serafine Vandebuerie, People Related Services Partner PwC België , voegt hieraan toe:
“Bedrijven en overheden over de hele wereld zullen ervoor moeten zorgen dat ze voldoende investeren in de vaardigheden die nodig zijn voor zowel hun mensen als hun organisaties als ze willen gedijen in een wereldeconomie en arbeidsmarkt die wordt getransformeerd door AI. Er liggen ook enorme kansen voor mensen, organisaties en economieën met expertise in nieuwe en opkomende technologieën zoals AI. AI zal fundamenteel de werking en organisatie van bedrijven veranderen. Het is absoluut noodzakelijk om te zorgen voor een aanpak waarbij vaardigheden voorop staan bij werving en om te blijven investeren in de bijscholing van werknemers, omdat geen enkele sector of markt immuun zal blijven voor de impact van de technologische en economische transformatie van AI.”
Xavier Verhaeghe, Technology Leader, Lead PwC België, besluit:
“AI biedt veel meer dan efficiëntiewinst. AI biedt fundamenteel nieuwe manieren om waarde te creëren. In ons werk met klanten zien we dat bedrijven AI gebruiken om de waarde die hun mensen kunnen leveren te vergroten. We hebben niet genoeg softwareontwikkelaars, artsen of wetenschappers om alle code, gezondheidszorg en wetenschappelijke doorbraken te creëren die de wereld nodig heeft. Er is een bijna onbeperkte vraag naar veel dingen als we ons vermogen om ze te leveren kunnen verbeteren – en onbeperkte mogelijkheden voor organisaties en individuen die investeren in het leren en toepassen van de technologie.”