Lijkt jouw meetingroom op twitter?

In sommige meeting rooms lijkt het alsof je op Twitter terecht bent gekomen. Verontwaardiging binnen de bedrijfsmuren is iets wat je misschien schouderophalend bekijkt. Maar uit recent onderzoek (Yale University) blijkt nu dat je dergelijke verontwaardigende boodschappen best niet negeert op de werkvloer.

Boze tweets krijgen meer bijval

Boosheid krijgt altijd veel likes op twitter. Uit een grootschalig onderzoek naar tweets door Yale University blijkt nu dat twitteraars gestimuleerd worden om extra in te zetten op dit soort frustratie tweets: Als je met een verontwaardigde tweet dubbel zoveel likes krijgt als gewoonlijk, dan zal je volgende tweet 2 tot 3 % meer verontwaardiging bevatten.
Likes op verontwaardigde tweets stimuleren met andere woorden extra verontwaardiging.

Krijgt boosheid en frustratie op de werkvloer ook meer bijval?

Hoe zit het eigenlijk bij jou op het werk? In de meeting room? Aan de koffie machine? Tijdens de middagpauze? In de lift? In de gang? Ben je geneigd om medewerkers die zich verontwaardigd en heel negatief uitlaten links te laten liggen? Doet iedereen dit? Of wordt het groepje luisteraars en mede-verontwaardigde collega’s groter?

Verontwaardiging : neen. Oprechte meningen en kritiek : yes please.

Inzetten op een positieve cultuur van samenwerken en respectvol communiceren is meer dan ooit belangrijk. Wees dus waakzaam dat je (online) meeting rooms geen twitter-gedrag overneemt. Het is essentieel en waardevol om diverse meningen aan bod te laten komen. Du choc des idées jaillit la lumière, zei de Franse filosoof Nicolas Boileau destijds en bij #ZigZagHR ondersteunen we het botsen van ideeën. Maar je wil natuurlijk niet dat de coffee corner een klaaghoek wordt of dat de megafoon op verontwaardiging wordt gezet.


Het onderzoek naar morele verontwaardiging op twitter werd uitgevoerd door onderzoekers van het departement psychologie van de Yale University. Via een AI-systeem onderzochten ze 12,7 miljoen tweets van meer dan 7.000 twitter users.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER