Leuvense bureaus ondernemen voor positieve impact en werkgeluk

De Leuvense bedrijven Statik en Shaved Monkey bundelen de krachten en lanceren The Kind Kids, een initiatief door en voor missiegedreven bedrijven dat positieve impact en werkgeluk boven winst stelt. Via het collectief The Kind Kids kunnen de twee bureaus nog een completer aanbod aan diensten aanbieden: van branding, communicatiecampagnes, tot digitale strategieën en producten. Ook Maanlanders, de spin-off van Statik die organisaties helpt om menselijker samen te werken, wordt deel van de nieuwe familie. The Kind Kids heeft de ambitie om uit te groeien tot een ecosysteem waarin ook andere gelijkgestemde organisaties kunnen bloeien, zonder de druk van kapitaalgedreven doelstellingen.

De eerste zaadjes voor The Kind Kids ontkiemden toen Pieter Jelle De Brue van digitaal bureau Statik en Robin ibens van communicatiebureau Shaved Monkey elkaar in 2019 voor het eerst ontmoetten.

Ze ontdekten al snel dat ze veel gemeen hadden: van waarden en visie tot het type bedrijven waarvoor ze werken. Statik werkt onder meer voor KU Leuven, Colruyt en Tele-Onthaal; Shaved Monkey voor Bolt, de Vlaamse overheid en Koning Boudewijnstichting. Maar ook de manier waarop ze werken, blijkt erg complementair.

Rijker aanbod en diverser perspectief

Na een aantal jaar van succesvolle samenwerking, besluiten De Brue en Ibens om nog inniger samen te werken en zich te verenigen in een collectief. Statik en Shaved Monkey behouden hun merknaam, maar zullen voortaan samen actief zijn als The Kind Kids.

Daarmee trekken ze via een gezamenlijk aanbod van branding, communicatiecampagnes, tot digitale strategieën en producten naar bedrijven en organisaties die maatschappelijke problemen durven tackelen. Zowel in de profit-, non-profit- als de publieke sector.

Het voorvechterschap rond duurzaamheid, zelfsturing, inclusie en toegankelijkheid blijven beide bureaus uitdragen, maar nu nog sterker als The Kind Kids. Samen tellen ze vijftig vaste collega’s, tientallen vaste freelancers en twee kantoorhonden in de Vital Decosterstraat in hartje Leuven.

Robin ibens, oprichter Shaved Monkey:

“Deze samenwerking voelde aan als een volgende logische stap voor zowel Statik als Shaved Monkey. We merken dat organisaties die bij Statik aankloppen voor een website of digitale tool, vaak ook nood hebben aan een gedragen en wervend narratief. Maar ook andersom zijn klanten van Shaved Monkey op zoek naar de uitwerking van hun identiteit in bijvoorbeeld een website. Door die diensten nu samen aan te bieden als The Kind Kids, zorgen we niet alleen voor een rijker aanbod en diverser perspectief voor klanten, maar kunnen we nog meer positieve impact maken.”

Positieve impact en werkgeluk

Want positieve impact en werkgeluk staan voorop voor The Kind Kids, zonder daarin per se winst na te streven. Duurzaamheid en inclusiviteit zijn een vertrekpunt, geen modewoord of een onderdeel van de CSR-strategie.

Pieter Jelle De Brue, oprichter Statik:

“We stellen vast dat de interne organisatie en bedrijfscultuur binnen een bedrijf ook voor mensen buiten dat bedrijf, zoals voor klanten, almaar meer een thema wordt. Via The Kind Kids bieden we niet alleen een geïntegreerd en breed aanbod, maar we doen dat ook als een organisatie waar bijzondere aandacht naar werkgeluk gaat. Via onze spin-off Maanlanders begeleiden we bedrijven hier ook in. We geloven immers dat werkgeluk de sleutel is tot duurzame impact. Zo geven we onze collega’s bijvoorbeeld alle autonomie om zelf te bepalen hoe ze de doelen van The Kind Kids het liefst bereiken. Ook dat is iets wat we binnen The Kind Kids nog verder willen exploreren.”

Statik, Shaved Monkey en Maanlanders staan open om ook andere gelijkgestemde organisaties, zelfs uit andere sectoren, te verwelkomen binnen het collectief van The Kind Kids. Dat kan via verschillende niveaus van betrokkenheid, waardoor organisaties de maximale vrijheid hebben om te bepalen hoe zij zelf naar best vermogen kunnen bijdragen. The Kind Kids wil daarbij een alternatief bieden voor de consolidatieslagen en het aandeelhouderskapitalisme. De ambitie is om op termijn autonome en gelijkwaardige organisaties te laten meebouwen aan een ecosysteem waarbij samen meer positieve impact gemaakt wordt, meer veerkrachtige organisaties gecreëerd worden die meer mensen werkgeluk laten ervaren.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER