Bij GoodHabitz zien ze het leven als één groot leerproces. Leren is leven en leven is leren. Hun ambitie? Persoonlijke ontwikkeling leuk en laagdrempelig maken. Voor iedereen. Want wie leert, zit beter in zijn vel. Een visie die ze in 2011 op een bierviltje hebben geschreven en inmiddels hét fundament van een gezonde, snelgroeiende internationale organisatie. Sedert juli zijn de online opleidingen van GoodHabitz beschikbaar voor uitzendkrachten van de Randstad Group. Hun doel? Op jaarbasis 12.000 uitzendkrachten aan het leren krijgen.
We gingen in gesprek met pioniers Nouri Zouaghi, country director België & Frankrijk GoodHabitz; Katrien Beeckaert, Learning & Development Coach bij GoodHabitz en met Christian Duparcq en Kristine De Lathouwer die bij Randstad Group (Randstad en Tempo Team) verantwoordelijk zijn voor training en opleiding van uitzendkrachten. Concreet betekent dit dat ze de uitzendconsulenten ondersteunen in alles wat met opleidingsvragen te maken heeft. Sinds de lancering hebben zich op 4 september al 19.756 uitzendkrachten aangemeld op het online platform. Wie zegt dat mensen niet graag leren?
Levenslang leren, ook voor uitzendkrachten!
Het belang van levenslang leren wordt deze dagen door niemand nog in twijfel getrokken. Iedereen moet de kans krijgen om bij te leren. Of je nu al een job hebt, studeert of solliciteert. Dus ook uitzendkrachten. En daar neemt Randstad Group als marktleider graag de voortrekkersrol in op. Randstad organiseert al langer opleidingen voor uitzendkrachten op vraag van de klant of op basis van gaps tussen vraag en aanbod die gesignaleerd worden door de uitzendconsulenten. Zo is er al een jarenlange samenwerking met Portilog, een opleidingsverstrekker ontstaan in de schoot van het Antwerpse havengebied om de grootste knelpunten in de Antwerpse haven op te vangen. 80% van de uitzendkrachten die de opleiding gevolgd heeft, vindt een job in één van die bedrijven. Daarnaast is er ook de samenwerking met Training solutions die logistieke profielen opleidt en waar Randstad Group doorheen het jaar uitzendkrachten naartoe kan sturen zodat ze binnen de week inzetbaar zijn.
In juli kondigde de Randstad Group de samenwerking met GoodHabitz aan: met het beschikbaar stellen van online opleidingen voor uitzendkrachten én kandidaat uitzendkrachten wil Randstad ook bij deze populatie levenslang leren stimuleren. Randstad wil de markt mee vormgeven en als loopbaanbegeleider mensen mee sensibiliseren en triggeren om zich constant bij te scholen. En de uitzendconsulenten nemen daarbij de rol op van ambassadeur.
Levenslang leren, ik leer het nooit?
Er hangt vaak een negatieve connotatie rond leren. En dat ligt grotendeels aan hoe ons onderwijs georganiseerd is, aldus Nouri Zouaghi. “Daarom wil GoodHabitz radicaal de kaart van positiviteit trekken. Dat zit in de gebruikservaring die heel kleurrijk is en die associaties oproept met platformen die mensen graag gebruiken. En evenzeer in de content: vaak met humor en een knipoog: Niet ‘Omgaan met stress’ maar ‘Stress is leuk’ bijvoorbeeld. En we zetten ook in op learner marketing om bedrijven te ondersteunen om die positieve mindset te injecteren en opleidingen te laten aansluiten in the flow of work en zelfs the flow of life. Want eigenlijk is leren een cadeau!”
“Niet alleen het negatief imago is een groot struikelblok. Ook tijd, of liever het gebrek daaraan. Om daaraan tegemoet te komen, worden opleidingen door onze onderwijskundigen opgedeeld in chunks”, weet Katrien Beeckaert nog.
GoodScan om keuzestress te vermijden
Het aanbod van GoodHabitz kan je een beetje vergelijken met een menukaart en je mag zelf kiezen welke opleiding(en) je volgt. Voor heel wat mensen brengt dit evenwel heel wat keuzestress met zich mee. Stel je voor dat je uit dat uitgebreide menu een top 5 krijgt van opleidingen die voor jou het meest relevant zijn? Dat is wat de GoodScan doet: een combinatie van een klassiek persoonlijkheidsassessment en bevraging naar drivers en motivatoren resulteert in een gepersonaliseerd overzicht van best passende leerinhouden.
Wie werkt, leert en wie leert, leert
Uit de Randstad Studie ‘Levenslang leren doorgelicht’ (maart 2020) blijkt dat wie aan het werk is, veruit de grootste kans heeft om een opleiding te volgen (50%). Dat percentage daalt naar 35% bij niet-werkenden en zelfs naar 19% bij niet-actieven. Ook blijkt dat het socio-economisch statuut en de sociale klasse sterk bepalend zijn inzake participatie: hoe hoger de sociale klasse, hoe meer opleiding men heeft gevolgd.
Nouri Zouaghi legt hier een mogelijke blinde vlek bloot: HR gaat er soms verkeerdelijk vanuit dat de arbeiderspopulatie minder interesse heeft in opleidingen zonder dat dit voldoende gebaseerd is op data.
De impact van de pandemie op hoe medewerkers werken en leren is groot. Velen werken thuis, het werk is veranderd of ligt voor sommigen nog (helemaal) stil. Wanneer het aankomt op het volgen van online trainingen, stonden bedrijven de afgelopen maanden voor een raadsel: gaan medewerkers bij de pakken neerzitten of gaan ze juist nu aan de slag met hun persoonlijke groei?
Bij GoodHabitz zagen ze alvast een enorme toename van het aantal gevolgde online opleidingen. Vier categorieën van opleidingen kregen sedert Covid-19 een boost:
- digitale vaardigheden,
- persoonlijke kracht,
- communicatie,
- productiviteit.
Excel, test jezelf nog beter en online samenwerken waren de drie populairste opleidingen.
“Wat bedrijven nu moeten doen is data slim inzetten om de leervoorkeuren en meest populaire opleidingen te detecteren en daar gericht op in te zetten. De blueprint van succesvol online leren is data correct kunnen interpreteren, de juiste context en leercultuur voorzien en het belang van leren en ontwikkelen top of mind houden door blijvend te communiceren over nieuwe opleidingen”, aldus Katrien Beeckaert.
Online leren post-covid-19. Toch liever terug naar hoe het was?
Gaan organisaties ook na deze crisis blijvend inzetten op online leren? Nouri Zouaghi is niet 100% overtuigd. Los van de acceleratie, vallen mensen waarschijnlijk terug in oude gewoonten, klinkt het. Hetzelfde geldt voor organisaties die – zeker in turbulente tijden – het comfort van het bekende zullen opzoeken.
Op langere termijn zal online leren en digitaal leren zeker blijven toenemen, maar eerder traag en gestaag dan disruptief.
Wordt levenslang leren dankzij Covid-19 het nieuwe normaal?
Daar is iedereen het over eens! Waar iedereen het ook over eens is, is dat we dringend op zoek moeten naar een alternatief voor het begrip ‘levenslang leren’.
De ultieme skillset waar professionals moeten op inzetten? Data-geletterdheid, wendbaarheid en flexibiliteit. De ultieme mindset? Levenslang willen blijven leren! En die verantwoordelijkheid ligt deels bij de overheid, deels bij de werkgever, misschien zelfs bij een minister van levenslang leren als die er ooit zou komen, maar in de eerste plaats bij het individu zelf.
TIP: in Brainpickings, de podcast/vodcast van #ZigZagHR kruipt Lesley Arens in het hoofd van Nouri Zouaghi en Christian Duparcq over de toekomst van (online) leren.