Je hebt in HR geen marketeers nodig (?)

Vorig jaar was het Ilse Janssens die namens Emmaüs de felbegeerde HR ambassador award mee naar huis mocht nemen. Anno 2020 gebeurt nagenoeg alles digitaal, dus ook de  uitreiking van de HR Ambassador award. Francesca Vanthielen stelde  de laureaten voor en maakte samen met Pieter Timmermans, de juryvoorzitter, de winnaar bekend! En de deelnemers, die konden deze keer thuis meeklinken! Want iedereen ontving een lekkere Apero-tuned surprise BOX aan huis.

En we mochten klinken op Bart Lambrechts, People Director Carglass. Proficiat! Hij zal de HR geschiedenis ingaan als de Covid-19 HR ambassador in 2020, het jaar dat we allemaal zo snel mogelijk willen vergeten, maar tegelijkertijd het jaar dat HR haar grote meerwaarde concreet maakte.

Het werd dus niet Lidl die net als Agrifirm Emea en Argenta ook genomineerd waren. Maar goed, je hoeft natuurlijk geen award te winnen om een ambassadeur te zijn voor HR en voor het bedrijf waarvoor je werkt. Dus we kropen in het hoofd van Sven Hubin, die ruim drie jaar geleden aan boord kwam bij Lidl, na een loopbaan van 16 jaar als marketing manager bij een HR dienstverlener actief in uitzendarbeid, rekrutering & selectie, loopbaanbegeleiding en outplacement. Het werd een gesprek over marketing en HR, over leiderschap en over Ibiza!

Alweer een marketeer die de stap zet naar HR? 

Een bewuste keuze, zo geeft Sven aan, “Want je kan meer impact hebben op een bedrijf, op de eindklant en op de bedrijfsresultaten vanuit HR dan vanuit marketing. De tofste campagne of leukste radiospot zal niet werken als de mensen die bij Lidl werken niet mee zijn. HR mag (moet?) zich daar wat meer van bewust zijn. Het is geen kwestie van niet kunnen, niet mogen, niet durven of niet willen. HR ziet het (nog) niet voldoende, aldus Sven. En als je het zelf niet ziet of niet genoeg beseft hoe groot de impact van HR is op de bedrijfsresultaten, dan kan je dat ook niet concreet maken of objectief aantonen aan de rest van de organisatie”. 

Het was nochtans niet zijn grote droom want “HR was (en is) nog te veel bezig met administratie en compliance en (eigen) processen”, zo klinkt het. “En dat is belangrijk, die basis moet goed zitten, maar als HR moet je vooral bezig zijn met ontwikkeling en engagement van je medewerkers, want enkel zo kan je zorgen dat de klanten gelukkig zijn”. 

Sven Hubin: “Als marketeer kan je niet zomaar eender welke HR rol opnemen, ik ben op zoek gegaan naar de grootste gemeenschappelijke deler en dat is HR marketing, beter gekend als employer branding. Als senior projectmedewerker employer branding kwam ik binnen het team employer branding, rekrutering & selectie terecht waar ik vrij snel doorgegroeid ben naar een leidinggevende functie en ondertussen zijn ook engagement en HRIS onder mijn vleugels terecht gekomen”. 

Je hebt in HR geen marketeers nodig (?!)

Of het een goede zaak is dat er meer marketeers de stap richting HR zetten, wil hij niet gezegd hebben. Sterker nog: “Je hebt in HR geen marketeers nodig”, zo weerlegt hij, “wel heb je HR professionals nodig die bijzonder klantgericht zijn en ja, klantgerichtheid is een basiscompetentie van marketeers. Ik zou zelfs durven stellen dat klantgerichtheid een basiscompetentie moet zijn bij iedere medewerker. Want hiermee maak je vandaag als bedrijf het verschil, zeker in tijden van digitalisering”. 

Sven Hubin Lidl

En als we het hebben over klantgerichtheid heeft Sven Hubin het ook niet over externe en interne klanten. Voor hem is er de eindklant die het product of dienst koopt, en daarnaast heeft iedere afdeling binnen de organisatie zijn eigen klanten en iedereen moet zijn eigen klanten kennen, dàt is volgens hem de basis om klantgericht te kunnen zijn. 

Klantgerichtheid veronderstelt dus luisterbereidheid en empathie. En data zijn onmisbaar om dat luisteren te objectiveren, anders luister je onbewust vanuit een vooringenomenheid. 

Een leider duwt de stress niet door naar zijn team

Wat voor leider is Sven Hubin? Want hij stuurt zelf ook 4 teams aan. Een leider die zich niet boven zijn team zet, die voorop gaat in de strijd als het nodig is en die zoveel mogelijk loslaat, zo omschrijft hij zichzelf. “Ik schuif mensen graag naar voor en maak hen graag zichtbaar, wat maakt dat ik zelf eerder als stille leider gepercipieerd wordt. In crisistijden is dat overigens welgekomen. Want als de context zo onzeker is en het tempo van projecten en verandering zo hoog ligt, is een leider die de stress niet doorduwt en mensen de nodige rust laat ervaren, cruciaal. Dat is trouwens het mooiste compliment dat ik de afgelopen maanden heb gekregen”. 

“Mijn visie op leiderschap is voor een groot deel geïnspireerd op mijn ervaring als voetbaltrainer: Samen met mijn vader gaf ik voetballes aan jongeren. Eén van die jongens was na een jaar zo sterk gegroeid, niet louter als voetballer, maar vooral qua zelfvertrouwen dat zijn moeder ons daarvoor is komen bedanken. Vanuit positiviteit kan je mensen enorm laten groeien. 

Opdat je als leidinggevende kan groeien, heb je ook een stevig team nodig, een team dat resultaten haalt en autonoom mag, kan en durft werken, dan groei je vanzelf mee. In mijn loopbaan heb ik van veel mensen geleerd en twee daarvan hebben mijn persoonlijke groei in een stroomversnelling gebracht: Kris Matthys, mijn leidinggevende bij mijn vorige werkgever  en mijn huidige leidinggevende, Sophie Vandamme, HR director bij Lidl. 

Waar Sven Hubin tot rust komt? Als hij zijn loopschoenen aantrekt. En op het water in de buurt van Ibiza, zo klinkt het. Dus misschien ontmoeten we elkaar voor een volgend interview wel in Lidl Ibiza? 

Benieuwd wat zijn vrouw daarvan vindt 🙂 

Lesley

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER