Op 20 mei vieren we weer “International HR Day”, dé perfecte gelegenheid om een veelgevraagde functie binnen HR in de schijnwerpers te zetten, namelijk deze van Payroll Officer. Bo Beintema, Recruitment Consultant bij Walters People, kan deze interessante rol warm aanbevelen: de functie is zeer gevarieerd en zal de komende jaren wellicht nog verder boomen. Bo licht toe wat je verantwoordelijkheden als Payroll Officer precies zijn, welke doorgroeimogelijkheden je hebt en welk loon je kunt verwachten.
Kern van de rol
Als Payroll Officer maak je deel uit van het HR-team en ben je verantwoordelijk voor de loonsverwerking en personeelsadministratie. Je volgt de Belgische wetgeving van dichtbij op en implementeert eventuele wijzigingen. Bo: “Verder ben je het aanspreekpunt voor werknemers met betrekking tot zaken als langdurige ziekte, tijdskrediet, ouderschapsverlof enz. Ook werk je nauw samen met het sociaal secretariaat bij het voorbereiden van de loonsverwerking. Ook daar fungeer je als vaste contactpersoon.”
Opleiding en vaardigheden
Professionals met een bachelor- of masterdiploma, bij voorkeur in een humane richting, komen in aanmerking voor een job als Payroll Officer. “Op dit moment bestaat er nog geen gespecialiseerde payroll opleiding in het regulier onderwijs”, vertelt Bo. “Veel bedrijven vragen daarom 1 à 2 jaar relevante ervaring, bijvoorbeeld als HR assistant. Het onderwijs past zich echter aan aan de noden van de markt: er zijn momenteel al specifieke HR- en payroll opleidingen in ontwikkeling bij hogescholen. We verwachten dan ook dat deze functie meer en meer aan tractie zal winnen, ook als startersjob.
Naar vaardigheden toe is het bovenal belangrijk om nauwkeurig en cijfermatig te kunnen werken. Verder moet je ook communicatief sterk zijn – je staat namelijk in nauw contact met zowel interne als externe partijen. Tot slot is ook discretie een must: je behandelt persoonlijke gegevens van collega’s en dient hiermee met de nodige confidentialiteit om te gaan.”
Huidige vraag
“We merken een aanzienlijk tekort aan Payroll Officers, de vraag ligt momenteel dus hoog”, weet Bo. “Voor professionals met een eerste ervaring binnen HR of loonboekhouding kan de switch naar Payroll Officer dus een mooie optie zijn: werkzekerheid gegarandeerd!”
Naar regio toe vinden we volgens de gegevens van Jobs Data de meeste vacatures terug in West-Vlaanderen en Antwerpen (beiden 25%), gevolgd door Oost-Vlaanderen (20%), Vlaams-Brabant (12%) en Brussel (10%).
Doorgroeimogelijkheden
Uiteraard kun je vanuit deze functie doorgroeien naar een leidinggevende rol binnen payroll, zoals Payroll Manager. Bo: “Je kunt er ook voor kiezen om je te specialiseren in een bepaald gebied binnen HR. Compensation & Benefits Manager is bijvoorbeeld een mooie optie, waarbij je projecten leidt zoals het implementeren van een cafetariaplan. Wil je graag een functie die wat dichter bij de business staat, dan kun je evolueren naar de rol van HR Business Partner. Hierin hou je je bezig met zogenaamde ‘hard HR’ thema’s zoals sociale verzekering en vakbond negotiaties.”
Salaris
“Als Payroll Officer met 0 tot 3 jaar ervaring bedraagt je bruto maandloon gemiddeld 2700-3200 EUR. Met 3 tot 6 jaar ervaring kun je momenteel rekenen op een bruto maandloon van 3300-4200 EUR. Heb je meer dan 6 jaar ervaring, kun je je bruto maandloon zien stijgen tot 5000 EUR. Het brutosalaris wordt doorgaans aangevuld met een cafetariaplan, ecocheques, fietsleasing, groeps- en hospitalisatieverzekering en dergelijke meer,” deelt Bo mee.