HR gaat niet om HR

Een nieuwe wereld vraagt een nieuw HR. Dat is waarom ik zeven jaar geleden samen met Lisbeth Claus ben beginnen schrijven. We stelden vast dat hoe mensen (willen) werken, en hoe ze leven en werk op elkaar proberen af te stemmen, aan het veranderen was.

Met ons boek #ZigZagHR, Waarom de beste HR geen HR meer is wilden we een performant en duurzaam antwoord bieden op 2 vragen: Wat verwacht de business van HR om in een snel verander(en)de wereld competitief, succesvol en futureproof te blijven? Wat hebben medewerkers nodig om gezond, gelukkig, competent en geëngageerd te zijn?

We stellen vast dat de inhoud van ons boek nog steeds actueel is, in het bijzonder hoofdstuk 5 waarin we met de #ZigZagHR Stack een nieuwe skillset naar voor schoven, die ‘gestapeld’ wordt bovenop de bestaande traditionele vaardigheden en waarvoor HR haar mosterd bij andere management disciplines moet halen.

In ons magazine van mei gaan we op zoek in welke mate die nieuwe skillset anno 2024 ingang heeft gevonden.

Know the basics, know the business, embrace a new skillset, kom uit je HR-bubbel, ondersteun je leidinggevende 24/7 en help de business om betere beslissingen te nemen. Dat zijn de 6 kernboodschappen die we in dit nummer wilden meegeven. Maar uit mijn gesprek met Filip Claes, die recent De Lijn inruilde voor chemiereus Ineos, bleek al meteen dat we een belangrijke boodschap vergeten zijn.

We konden inspiratie tanken bij een indrukwekkende lijst van ervaren HR-professionals zoals Kirsten Florentie (Telenet), Anik Stalmans (Cegeka), Jelle Jacquet (Orange Belgium), Ann Winten (Amazon) en Kris Forier (Vynova Group). We kijken ook over het muurtje, deze keer bij Kiki Vervloesem, Deputy CEO bij Opera Ballet Vlaanderen en bij topadvocaat en strafpleiter Walter Damen, die betrokken was bij spraakmakende processen zoals die van Kim De Gelder en Reuzegom.

We legden ons oor zelfs te luister bij Dave Ulrich. In 1987 publiceerde hij met zijn collega’s het eerste HR Competency Model waarmee ze de toon zetten voor organisaties wereldwijd. 37 jaar (!) en 30 boeken later is Dave Ulrich nog steeds dé referentie in HR. We vroegen hem wie nu eigenlijk de klanten zijn van HR? Mensen die spontaan ‘de medewerkers’ antwoorden, komen van een kale reis terug bij Dave Ulrich. “Zonder succes in de markt is er geen werkplek” zegt hij.

“De klanten van HR zijn de klanten van de organisatie. HR gaat niet om HR, het gaat om waarde creëren voor de key stakeholders.”

ZZHR 47 mei cover

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER