HR bij Lidl in Corona tijden, da kan tellen.

Misschien stond je er ook tussen, in één van de ellenlange rijen aan de kassa’s in onze winkels op 12 maart 2020, daags voordat de regering de allereerste lockdown afkondigde. Het is een datum die ook in het collectief Lidl-geheugen gegrift staat. Als bedrijf stond de retailer voor buitengewone uitdagingen en dat vraagt om buitengewone acties. Alle Lidlianen schaarden zich achter één gemeenschappelijk doel: ‘we feed the nation’, als één straf team dat ervoor zorgt dat klanten ook tijdens Corona bij Lidl terecht kunnen voor gezonde en verse voeding én Lidl werd daarvoor beloond. Want op woensdag 23 februari 2021 mochten ze de corporate HR-award voor employee engagement in ontvangst nemen.

De impact van de Covid-19 crisis op de collega’s van de 318 winkels in Belux en van de 5 distributiecentra was ongezien, evenals de impact op de kantoormedewerkers die hun teamcohesie nu digitaal moesten garanderen en 100% van thuis uit moesten samenwerken.

Het Lidl HR-team ging voor een outside-the-box aanpak met veiligheid als topprioriteit én een tweesporenbeleid: employee engagement en de werkdruk onder controle houden.

Dat resulteerde in tal van initiatieven zoals 10.000 x merci, een online verjaardagsfeest met een heuse DJ-set en tal van aanpassingen in organisatorische procedures en in de supermarkten, distributiecentra en hoofdkantoor. Zo zette Lidl in op dagelijkse communicatie naar leidinggevenden, er kwamen stewards aan de inkom van de winkels, alsook tal van veiligheidsvoorzieningen. En om de bezetting in hun filialen en distributiecentra te garanderen, schakelde het team rekrutering razendsnel en werden in 318 winkels tijdelijke medewerkers ingezet, die in een recordtempo opgeleid werden door het team Learning & development. .

De engagement acties kwamen zowel vanuit de nationale en regionale directie, als van de leidinggevenden, peer-to-peer én de klanten: er werd een heuse Merci-tour op poten gezet, in de sociale ruimte van iedere winkel kwam een complimentenwall en alle complimentjes werden vertaald werd naar een gifje en zo via whatsapp verspreid werd.

En voor al deze buitengewone acties werden ze met deze corporate HR award ook erkend.

“Al in januari 2020 startten we in België met een coronamonitoringcel”, licht Sven Hubin, head of employer branding, recruitment & selection, engagement en HRIS toe. “Het nieuws berichtte al over de situatie in China en op dat moment was een beperkte kring experts binnen Lidl al bezig om zich voor te bereiden op eventuele gevolgen in België. Collega’s van onder andere HR, facility en compliance bundelden de krachten en schreven verschillende scenario’s uit. Op die manier waren we al voorbereid en konden we sneller schakelen. We hebben vooral ook heel veel geleerd uit deze covid-19 crisis: namelijk dat we nood hebben aan een flexibel total talent management zodat we in de toekomst flexibeler kunnen omgaan met pieken en dalen in productiviteit zonder ons bestand van vaste medewerkers gigantisch te moeten opschalen; maar ook beseffen we nu meer dan ooit dat focus noodzakelijk is: als je alle niet-essentiële zaken pauzeert en iedereen binnen HR, ongeacht de afdeling, één focus geeft, dan krijg je echt heel erg veel voor elkaar: en ten derde is het nu wel heel erg duidelijk dat employee engagement niet enkel de taak is van HR, maar ook van de peers, de direct leidinggevende en de directie.”

proficiat aan het ganse HR team en aan alle Lidlianen!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER