PARTNERCONTENT

Nathalie Arteel (Arteel Group): Hoe motiveer je medewerkers en verbind je hen op lange termijn?

Spotlight – Arteel

Dit is wat je kan leren van de zorg
Hoe motiveer je medewerkers en verbind je hen op lange termijn?

Voor vele zorgverleners was het afgelopen jaar een intense tijd. Niet alleen de coronacrisis, maar ook het mondiger worden van de patiënt en de familie maakt het voor de zorgverlener niet altijd makkelijk om er elke dag opnieuw 100% voor te gaan. Op zulke momenten is een goede waarderingscultuur essentieel, zodat het management zijn ganse bemanning makkelijk door de storm kan navigeren. In dit artikel laat ik je kennismaken met het waarderingsbeleid van enkele succesvolle zorginstellingen en met wat deze organisaties zo bijzonder maakt.

Over de evolutie in de zorgsector, en het invoeren en koesteren van een succesvolle waarderingscultuur had ik een gesprek met Jozef Jonckheere, voorzitter van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Maria in Halle, en voorzitter van de Solidum Groep en De Hoeksteen Groep (samen 14 woonzorgcentra). Hij heeft al heel wat mandaten opgenomen. Zo was hij gedurende 30 jaar directeur van het Algemeen Ziekenhuis Heilig Hart in Leuven, is hij al sinds 1969 actief in het ziekenhuis van Halle en was hij in de jaren ’80 en ‘90 voorzitter van het verbond van de christelijke ziekenhuizen en woonzorgsector van Vlaanderen. In de afgelopen 50 jaar is hij erin geslaagd om heel wat zorginstellingen te laten uitgroeien tot liefdevolle en warme organisaties, waar de waardering voor elk individu centraal staat. En al meer dan 20 jaar doet hij voor zijn waarderingsbeleid een beroep op Arteel.

Wat maakt het AZ Sint-Maria en de Solidum Groep zo bijzonder? Jozef Jonckheere deelt hier enkele belangrijke inzichten of fundamenten van een goed waarderingsbeleid.

XX FOTO 66 69 Arteel 02 Nathalie Arteel met schoonvader Freddy Arteel

Alles start met een liefdevolle opdrachtverklaring

“Een opdrachtverklaring vertaalt de missie of mantra waarin de organisatie zich engageert om volgens bepaalde principes te handelen. Daarmee verbindt ze zich om mee te bouwen aan een betere maatschappij. Het is belangrijk dat zo’n opdrachtverklaring manifest aanwezig is in de instelling.” Voor Jozef Jonckheere is het belangrijk dat elke nieuwe medewerker zich hiermee verbonden voelt en zich engageert om hieraan mee te werken. “De missie vormt samen met de waarden erin een kompas voor elke leidinggevende en elke afdeling.”

Iedereen is niet gelijk maar wel gelijkwaardig

Jozef Jonckheere verstaat de kunst om elke mens die zijn pad kruist, het terecht gevoel te geven dat hij een belangrijke persoon, een belangrijke schakel is in de organisatie. De tijd nemen om naar elke medewerker actief te luisteren, hem of haar aandacht te geven op het moment dat ze dit het meest nodig hebben. Zo betracht hij ook het management en de medewerkers om hetzelfde te doen.

Vertrouwen geven

“Vertrouwen schenkt energie, inspiratie en dankbare moed”, zegt Jonckheere. Hij vindt het dan ook belangrijk om elke medewerker vertrouwen en autonomie te bieden binnen een afgelijnd kader. “Een begeleide vrijheid”, noemt hij het. “Mensen vertrouwen geven, heeft een positieve impact op hun zelfvertrouwen. Zo kunnen ze beter uitgroeien tot de beste versie van zichzelf. Vertrouwen is iets dat je opbouwt door mensen te blijven waarderen voor hun positieve bijdrage.”

Verantwoordelijkheid nemen

“Je kan geen instelling besturen als je zelf niet je verantwoordelijkheid opneemt en de richting aangeeft”, vindt hij. “Een goede waarderingscultuur start hier. Neem je verantwoordelijkheid, en laat dit zichtbaar en voelbaar terugkomen in je waarderingsbeleid door in je prioriteit elke dag op zoek te gaan naar goede dingen die gebeuren en die te valideren.”

Ga naar je mensen toe in plaats van te wachten tot ze naar jou komen

“Toen ik nog algemeen ziekenhuisdirecteur was, probeerde ik vaak gesprekken in te plannen met verschillende mensen van diverse afdelingen”, vertelt hij. “Zo voelde ik de temperatuur in de organisatie en kon ik snel actie ondernemen. Het is onvoorstelbaar hoe mensen het waarderen dat er naar hen geluisterd wordt.”

Wees oprecht, wees in het moment en wees vooral je authentieke zelf

“Wanneer ik door het ziekenhuis of door een van onze woonzorgcentra wandel, probeer ik bewust in het moment te zijn. Zo probeer ik om zoveel mogelijk mensen te begroeten. Wanneer je in een bedrijf rondloopt en mensen groet met een kort gesprekje, zegt dit veel over de cultuur van de instelling. In een zorginstelling is dit zelfs nog veel belangrijker.”

Beloon mensen door in hen te investeren

“Elke mens draagt ontzettend veel potentieel in zich”, zegt Jonckheere. “Daarom kies ik er bewust voor om mensen de kans te geven om zich verder te ontwikkelen. Dit kan op professioneel vlak zijn, maar evengoed op persoonlijk vlak. Het is voor mij een goed teken als mensen verder willen groeien, want dit getuigt van engagement en dat ze zich als insider verbonden voelen met de organisatie. Medewerkers die mentaal groeien, dragen ook in de praktijk meer bij aan de missie van de voorziening.”

Het zijn kleine zaken die de wereld mooi maken

“Waardering betekent niet altijd grootse dingen doen. Het betekent vaak kleine dingen doen maar wel met de juiste intentie”, merkt Jonckheere op. “Zo sta ik bijna elke ochtend op om 5.30 uur en neem de tijd om een kaartje of brief te schrijven naar iemand, vaak is dit om mijn dankbaarheid te uiten. Dit is een gewoonte die ik al meer dan 50 jaar beoefen, ook nu nog op mijn 83ste. Het feit dat ik iemand kan waarderen, geeft me persoonlijk ook energie en arbeidsvreugde en houdt me jong.”

Investeer zoveel mogelijk in verbindende momenten

“Wanneer mensen fier zijn over hun werk, weet ik dat ze hun job met plezier beoefenen.
Daarom probeer ik een beleid uit te bouwen waarbij er zoveel mogelijk verbindende momenten worden gecreëerd die mensen ook echt voelen in hun hart. Elke belangrijke mijlpaal in het leven van de medewerker wordt dan ook mee vanuit het beleid zoveel mogelijk op een persoonlijke manier gevierd. Ik denk maar aan dienstverjaardagen, onboarding, huwelijk, geboorte, eindejaar, een bijzondere inzet/prestatie,… Dankzij de oplossing van Arteel kunnen wij dit op een persoonlijke en efficiënte manier organiseren.”

<<>>

Het interview met Jozef Jonckheere had plaats in het woonzorgcentrum Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Erps-Kwerps waarvan hij ook voorzitter is. Een jaar geleden werd mijn schoonvader Freddy Arteel hier opgenomen. Ik kon me geen betere plek op aarde voorstellen voor mijn schoonvader dan hier. Het centrum dat geleid wordt door algemeen directeur Martine Engelen, straalt zoveel liefde en warmte uit voor elke mens. Sinds mijn schoonvader hier werd opgenomen, is hij alleen maar beter geworden. Ik kan bijna stellen dat er een wonder gebeurd is.

XX FOTO 66 69 Arteel 04 JozefJonckheere MartineEngelen FreddyArteel


Is het door de mooie omgeving of de fantastische medewerkers? Het is mooi om nu ook eens als klant te ervaren welke positieve impact een sterke cultuur heeft op de bewoner zelf, in dit geval mijn schoonvader. Kijk maar hoe hij straalt op de foto’s. Tijdens de fotosessie in het park van het woonzorgcentrum ontmoette ik ook twee vrijwilligers. De ene man is 86, de andere 68. Mooi om te zien met hoeveel goesting ze nog elke dag komen werken, hoewel ze eigenlijk al lang met pensioen zijn. En dit alles start met een waarderend leiderschap. Dankjewel mevrouw Martine Engelen, je draagt niet voor niets die bijzondere naam.

Een gesprek met Jozef Jonckheere is steeds een verrijking voor mijn ziel. Graag sluit ik dan ook af met een mooi gedichtje dat hij op het einde van het gesprek met me deelde en dat heel toepasselijk is voor het thema ‘waardering’:

Dankbaarheid is iets wat je niet alleen rijker maakt, maar ook mooier. Woorden van dank zijn als stromend water dat over alles heen zijn eigen weg zoekt. Zoals lenteregen alles doet geuren. Laat zo mijn dank zijn voor de tuin van jouw hart.

XX FOTO 66 69 Arteel 05 Jan en Toon Vrijwilligers

Luc Kiekens, HR Director van AZ Sint-Maria in Halle, vulde het gesprek aan met twee tips:

  • “Waarderen bestaat voor mij uit twee componenten: het verwachte en het onverwachte. Enerzijds hebben wij een traditie om vaste mijlpalen in de loopbaan van een medewerker persoonlijk te waarderen, anderzijds zorgen wij voor onverwachte verrassingsmomenten.”
  • “Waardering mag je nooit uitdrukken in pure cash. Dan is het geen waardering maar een verloning. En waardering betekent voor iedereen iets anders, daarom zijn wij overgestapt van het geven van één eindejaarsgeschenk naar een LuckyBird cadeaubon. Zo kunnen de mensen zelf kiezen.”

Zorgsector kiest voor LuckyBird

Meer en meer zorginstellingen kiezen voor een LuckyBird cadeaubon om hun medewerkers met het eindejaar te bedanken. Het afgelopen jaar waardeerden zorginstellingen meer dan 15.000 mensen met een LuckyBird, waaronder Zorgbedrijf Antwerpen, ZNA, Wit-Gele Kruis, Sint-Trudo Ziekenhuis, AZ Damiaan, Noorderhart Maria Ziekenhuis, Sint-Andriesziekenhuis Tielt, Gasthuiszusters Antwerpen, Sint-Maria Ziekenhuis Halle, Solidum Groep,… Wij vroegen aan deze klanten naar de belangrijkste vijf redenen waarom ze kiezen voor een LuckyBird. Wij kregen er zes…:

  1. De perfecte ontzorging van het ganse waarderingsproces voor eindejaar.
  2. Het grote aanbod aan kwaliteitsvolle geschenken, belevenissen en digitale geschenkbonnen.
  3. De gepersonaliseerde aanpak per persoon zonder dat de monetaire waarde meteen zichtbaar is.
  4. Een dashboard waarmee je de verzilveringsscores en keuzes kan opvolgen.
  5. De fiscale aftrekbaarheid.
  6. De vijf gratis wenskaarten die elke medewerker ontvangt ter versterking van de employer brand.

Meer info over LuckyBird vind je terug op www.luckybird.be
Of neem contact op met een van onze waarderingsexperten: 016/49 99 60

LuckyBird

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER