Hoe een sterke personal brand ook een werkgever kan helpen groeien

Personal branding maakt je potentieel zichtbaar én kan je carrière naar een hoger niveau tillen. Thought leader en storyteller ianka fleerackers schreef er een boek over: Own Your Story or Someone Else Will. Daarin vertelt ze je hoe je anders kan denken over je persoonlijke merk. Wij vragen haar hoe je personal branding kan inzetten in een HR-context.

“Dit is mijn eerste businessboek”, vertrouwt ianka fleerackers ons toe. “Daarvoor schreef ik fictie en non-fictie in verschillende genres, maar dit nieuwe boek staat vol verhalen en ervaringen uit mijn eigen multidisciplinaire loopbaan in de media, de kunsten en het bedrijfsleven. Elk circuit heeft zijn eigen regels en opvattingen over personal branding.”

Gaat het dan over wat personal branding kan betekenen voor organisaties? Of over hoe je jezelf kan positioneren als professional dankzij een personal brand?

“Ik beschrijf waarom je als CEO aan personal branding zou willen doen. Niét enkel om je eigen reputatie te boosten: werknemers en kandida-ten willen meer weten over de CEO, de executives en de andere werknemers. Personal branding kan over veel meer gaan dan jezelf geweldig vinden en dat in de etalage zetten.”

Je schrijft: rethink your personal brand into a personality brand. Wat bedoel je daarmee?

“Het begrip personal branding werd in de jaren negentig bedacht door de Amerikaanse business­goeroe Tom Peters”, legt ianka uit. “Het idee was dat je jezelf kunt branden, net als een bedrijf, maar die aanpak werkt niet meer. Je privéleven te kijk zetten en dat personal branding noemen, is een misverstand dat ontstond door Facebook en Instagram. Daarom heb ik personality brand in het leven geroepen. Persoonlijk-heid is hét onderscheidende facet.”

Je bewandelt daarmee een dunne lijn tussen een strakke regie en authenticiteit. Botst dat niet?

“Het woord authenticiteit triggert me nogal”, zegt ianka. “Het is een buzzwoord, verbrand zelfs. Ik onderscheid daarom authentiek zijn, je authentiek voordoen en authentiek zijn in je verlangen. Authentiek ben je in je onbewaakte momenten. Cultiveer je dat, dan ben je al niet meer authentiek, want dan ben je je bewust van wat je doet. Je authentiek voordoen is authentiek gedrag vertonen dat het eigenlijk niet is. Personal branding houdt ook in dat je evolueert: zelfontwikkeling dus, maar misschien ga je je gedragen zoals je zou willen zijn: fake it till you make it. Als de kloof tussen wie je bent en wie je wil zijn te groot is, ga je de mist in. Een strakke regie klinkt eng. Noem het bewust worden van waar je mee bezig bent. Niet 24/7: het gaat over een professionele identiteit ontwikkelen waarin je je persoonlijkheid legt.”

Heeft je boek ook een link met employer branding? Is strategische personal branding nuttig voor HR?

“Op voorwaarde dat je van werknemers geen reclamekonijnen maakt die zomaar wat moeten schrijven”, benadrukt de auteur. “What’s in it for me als ik mijn job een onderdeel maak van mijn personal brand? Dat werkt alleen als je echt graag voor je bedrijf werkt en de bedrijfscultuur erop afgestemd is. Wanneer je wil groeien in je rol en later een andere job zoekt, kan je personal brand mee-evolueren. En wil je doorgroeien in het bedrijf, dan is de impact van je personal brand misschien ook relevant om die nieuwe positie in de wacht te slepen. Het maakt je zichtbaar voor collega’s en leidinggevenden. Je personality branding ontwikkelen met de steun van je werkgever, is content creëren die jou en je werkgever kan helpen groeien. Zo creëer je een win-win. En dan wordt het interessant, ook op het vlak van employer branding.”

Hoe kunnen werkgevers dat stimuleren?

“Iedere werkgever wil zijn personeel behouden. Daarom organiseert HR ook opleidingen. Je personal brand zou die mee vorm kunnen geven”, stelt ianka. “Jouw posts vergroten je netwerk, maar misschien ook het bedrijfsnetwerk. Een HR-manager vertelde me dat ze een influencer aan boord hadden: een TikTokker met honderdduizend volgers. Voor hetzelfde geld wéét een werkgever dat niet. Verborgen talenten kunnen naar boven komen via een personal brand, zoals de manager in Finance die ook kinderboeken schrijft. Het interesseert mensen dat je dat kan doen bij die werkgever en dat trekt weer nieuwe mensen aan. Je medewerkers de vrijheid durven geven om dat te doen, dat is de bedrijfscul-tuur. En ik hoor nog vaak dat het niet mag. Privé en werk vermengen is nog uit den boze.”

Hoe kunnen HR-afdelingen persoonlijke merken van medewerkers ondersteunen en integreren in de doelstellingen van de organisatie?

“Zodra mensen beslissen om personal branding niet meer als egotripperij te zien, maar als een manier om jezelf professioneel beter in kaart te brengen, is dat een win. Maar vind jij dat om vijf uur je werk klaar is, dan is dat ook prima. Voor zichtbaarheid kies je zelf. Het betekent ook niet dat je meteen beroemd wordt. De beste keuze die je kan maken, is kiezen hoe je het liefst naar buiten komt: sprekend of schrijvend. Je steekt er tijd en energie in, dus begin met wat voor jou het leukst en het makkelijkst is, al is dat een avatar in de metaverse. Hoe brengt dat je persoonlijkheid naar boven, in combinatie met onderwerpen die je interesseren en in lijn liggen met de waarden van je werk en je eigen waarden?”

Kan je een inclusieve bedrijfscultuur stimuleren via personal branding? Het gaat heel erg over het individu, maar zijn er voor de groepscohesie voordelen uit te bedenken?

“Je kan er elkaar mee ondersteunen. Verwijs je naar elkaars overwinningen, dan creëer je inclusie en samenhorigheid. Vaak zie ik een hoe-ra-bedrijfspost over een jubileum of nieuwe medewerker, die vervolgens zonder meer wordt gerepost. Hoe jammer is dat? De reflex om iets persoonlijks toe te voegen daaraan kun je stimuleren. Het is interessant om te zien hoe mensen zelf bijdragen met waardevolle content. En als leidinggevenden meer zichtbaar zijn, dan leren we hen kennen en wordt het bedrijf laagdrempeliger. Een sollicitant weet dan iets beter wie die mensen zijn en hoe ze denken – om dan misschien ook sneller aansluiting te vinden bij de cultuur.”

FOTO Sigi Hermans

boekcover

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER