Het Vandemoortele Food Experience Center: katalysator voor een nieuwe manier van (samen)werken

Ik droomde van een duurzame plek die innovatie in gang zet en waar je het brood en de croissants ruikt als je binnenkomt, aldus CEO Jules Noten die in 2012 aan boord kwam bij Vandemoortele. En die droom is dit najaar realiteit geworden want op 29 november 2019 werd het Vandemoortele Food Experience Center voorgesteld aan de pers: een ultramoderne duurzame werkomgeving en ontmoetingsplaats voor werknemers, productontwikkelaars, culinaire chefs, klanten en leverancier die de missie van dit Belgische familiebedrijf – shaping a tasty future – concreet maakt. #ZigZagHR was erbij!

Vandemoortele is van oorsprong een West-Vlaams familiebedrijf dat 120 jaar na oprichting tot de absolute wereldtop behoort wat betreft productie van bakkerijproducten en margarines, culinaire oliën en vetten.

Het gebouw werd ontworpen door architect en innovator Thomas Rau en voldoet aan de BREEAM excellent-norm, de meest gebruikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor gebouwen. Centraal in het gebouw zijn de Master studio Bakery en de Master Studio Kitchen, twee inspiratie spots waar met klanten, leveranciers en alle mogelijke stakeholders volop geëxperimenteerd kan worden om in te spelen op de veranderende consumentenbehoeften en marktevoluties. Het kloppend hart van het Food Experience Center met andere woorden.

Maar naast een duurzaam gebouw waar innovatie centraal staat op gebied van voeding, is het experience center ook een gezonde en comfortabele werkplek waar de 360 medewerkers onderdak krijgen en waar teams kunnen samenwerken met de nieuwste technologieën.

Twee jaar al worden alle medewerkers betrokken in dit veranderingsproject waarin Vandemoortele is getransformeerd van een anonieme werkomgeving naar een aantrekkelijke werkomgeving met shared workspaces, activity based zones, clean digital workspaces en meeting spaces , zo weet Croonen te vertellen.

Marc Croonen is chief Human Resources, sustainability & communication en dit nieuwe gebouw sluit ook volledig aan bij de people & performance strategie waarin growth for people en people for growth centraal staan.

Alle medewerkers konden op voorhand aangeven wat ze (niet) willen en een team van een 30-tal stewards zorgde voor een permanent draagvlak bij de verschillende teams en afdelingen. Er werden op heel regelmatige tijdstippen bezoeken geregeld, trainingen en workshops georganiseerd opdat mensen elkaar feedback zouden (durven) geven.

Zijn carrière heeft Croonen doorgebracht in heel uiteenlopende internationale bedrijven en dat heeft hem in contact gebracht met diverse manieren waarop organisaties een innovatiecultuur willen stimuleren. Zijn visie over duurzame innovatie lees je overigens in de december editie van #ZigZagHR, dat 100% in het teken staat van… innovatie.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER