Jaren geleden was het nog een must om in een blauw pak én met een stropdas naar het werk te gaan. Vandaag zijn bedrijven waar je nog elke dag in een strak pak verwacht wordt, uitzonderingen. Die tendens is een goeie metafoor voor wat er zich het voorbije anderhalf jaar afspeelde. COVID-19 heeft een nieuwe evolutie in gang gezet. Het thuiswerken is voor de meeste werknemers én werkgevers niet meer weg te denken. Ook straks niet, wanneer de vaccinaties erop zitten. Waar heel wat bedrijven nog aarzelden om erop in te zetten, heeft de wereldwijde testfase die de pandemie met zich meebracht, het bewijs geleverd: thuiswerken is een schot in de roos, aldus Koen Viaene, Managing Director Belgium bij Alight Solutions.
Elke dag naar kantoor rijden is verleden tijd
Zichzelf respecterende bedrijven hebben vandaag al een thuiswerkbeleid klaar of zijn er naarstig mee aan de slag.
Elke dag van en naar kantoor rijden, ook al is er geen specifieke reden om er te zijn, is verleden tijd.
Werkgevers die dat toch weer gaan verlangen, gaan medewerkers zien vertrekken. Werknemers hebben van de voordelen kunnen proeven en het zal niet eenvoudig worden om ze te overhalen om die weer af te staan. Maar waarom zou je dat als werkgever überhaupt ook willen? Gemotiveerde mensen, dat is toch net wat iedereen zoekt? Als je daar als bedrijf dan ook nog eens economisch beter van wordt, door te besparen op verplaatsingsonkosten of vastgoed, dan wint toch iedereen.
Het bureau van de toekomst wordt een deelwerkplek
Het bureau van de toekomst zal een deelwerkplek worden waar iedereen op voorhand een bureau dient te reserveren op dagen dat die persoon naar het werk wil komen. Bedrijven gaan hun huidige kantoorruimte kunnen onderverhuren of zelfs verkopen als er straks dagelijks maar een kwart van de werknemers meer over de vloer komt. Zo kan ook meteen het schrijnende gebrek aan woonplekken in grootsteden worden opgelost: kantoorruimte kan omgevormd worden tot lofts of appartementengebouwen. Het zou zelfs nog meer problemen oplossen, denk maar aan onze dagelijkse portie file.
Flexibel thuiswerkbeleid als troef voor sollicitanten
Een flexibel thuiswerkbeleid waarbij werknemers extra ruimte krijgen om hun gezinsleven aan bod te laten komen door van thuis uit te werken, wordt een belangrijke troef in vacatures. We merkten bij Alight al bij het rekruteren dat sollicitanten daar specifiek door werden getriggerd. Het wordt een interessante en zelfs onmisbare troef om nieuwe krachten mee aan te trekken. Het zal ook nodig zijn om de dagen waarop de medewerkers naar kantoor komen, aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door lunchmogelijkheden te bieden of een loungezone te creëren waar eens in alle rust met collega’s kan worden bijgepraat. Aan dat menselijk contact gaan werknemers nog geregeld nood hebben, ook dat staat vast.
Thuis, op kantoor, of vanuit het buitenland? De medewerker mag kiezen….
Bedrijven die echt de extra mile willen gaan, zorgen ook voor ergonomische bureaustoelen voor thuis, ontzorgen hun medewerkers door het internet te voorzien of bieden zelfs een printer of extra scherm aan. En waarom niet eens een week vanuit een vakantieoord werken?
Wat de juiste mix tussen thuis en van kantoor werken is, moet elke bedrijf individueel uitmaken afhankelijk van de noodzaak om af en toe op kantoor te verschijnen.
Bij Alight hebben we de mogelijkheid om op kantoor te werken volledig optioneel te maken. We laten het aan onze medewerkers over om te bepalen of ze naar kantoor willen komen. Wanneer ze dit willen doen, moeten ze gewoon een plekje reserveren. Alleen is dit niet voor alle bedrijfstakken haalbaar, maar wie vandaag de denkoefening nog niet aan het maken is, kan er maar beter snel mee beginnen. Het meteen juist hebben van het juiste thuiswerkbeleid gaat een absolute must zijn om competitief te blijven op de arbeidsmarkt.
Koen Viaene, Managing Director Belgium bij Alight Solutions