fbpx

3 Ultieme tips voor leren in de flow of work anno 2021

Guy Van Neck, Pierre Demoulin en Nico Van Menxel

Guy Van Neck is Founder en CEO van MobieTrain, een mobiel learning platform dat zich focust op medewerkers die moeilijker te bereiken zijn. Daarom starten ze het leren vanuit een mobiele realiteit.

Pierre Demoulin is Head of Knowledge Management & Processes bij Proximus.

Nico Van Menxel is District Manager Benelux bij VF Corporation, dat we onder andere kennen van The North Face, Timberland en sneakerkampioen Vans.

  • Citeren Sam Walton, de oprichter van de Amerikaanse supermarktketen Walmart: “There is only one boss: the customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.”
  • Beseffen dat een merk vandaag niet zomaar een merk meer moet zijn, maar een community, een tribe.
  • Willen werken als een digital native company, ook de twee groten van dit trio. Dat betekent ook binnenin op die manier opereren, onder andere met een gepast leertraject voor elke medewerker.
  • Geloven dat leren in the flow of work almaar belangrijker wordt, leren wordt gewoonweg cruciaal en je hoeft mensen daarom niet altijd meer van de werkplek weg te halen.
  • Kiezen er bewust voor om ook de mensen in de frontlijnen te blijven trainen. Zij zijn het rechtstreekse contact met de klant, zelfs als die digitaal koopt.
  • Koesteren ook klassieke opleidingsvormen, want beseffen dat een goede mix doorgaans de sterkste resultaten oplevert en de sleur of verveling geen kans gunt. Blended werkt. Met dien verstande: zonder digitalisering en aandacht voor élke medewerker lukt het niet meer. De boodschap blijft: bereik, beweeg, begeester elke medewerker.
  • Waarschuwen om cursisten niet al meteen te overladen met nieuwe informatie. Hou het behapbaar, richt het praktisch, to the point.
  • Houden leren levend: maak het leuk, verrassend, boeiend. En blijf er aandacht aan geven, anders deemstert het weg.
  • Meten de resultaten en weten dus wat er al opgepikt is uit de trainingen, maar letten er wel op dat dit het soms speelse karakter van het leren niet in de weg staat.

Geven 3 ultieme tips mee:

  1. Digitalisering is de motor van klantentevredenheid én evengoed van employee engagement. Digitalisering is er dus niet voor zichzelf, maar als instrument voor essentiële doelen.
  2. Kijk eerst altijd naar de echte nood, de echte vraag, het echte probleem en zoek van daaruit de praktische oplossing. Vind dus ook het juiste leerinstrument op de juiste plaats op het juiste moment. Mensen worden pas blij(er) van leren als het efficiënt gebeurt, als ze weten en voelen dat het iets oplevert, dat ze vooruitgang boeken.
  3. Durf ook eens klein te beginnen, met een team of enkele teams en durf te experimenteren met nieuwe leervormen.

Beluister de podcast, bekijk het video-interview en leer hoe deze drie kenners mensen enthousiast maken om te leren. Leer hoe leren verslavend wordt.

Bestel nu je magazine