De Belgische afdeling van communicatiebureau Publicis Groupe lanceert de interne campagne ‘Right to rest’. Die moet betaalde rustpauzes tijdens de werkuren uit de taboesfeer halen en zelfs actief promoten. Wie creatief en mentaal in vorm wil zijn, moet immers voldoende rust nemen – vraag maar aan marathonloper Bashir Abdi, die voor de start van de campagne kwam getuigen voor de medewerkers van Publicis.
Uit onderzoek van sectororganisatie Creative Belgium blijkt dat de Belgische reclamesector slecht scoort op het vlak van mentaal welzijn. 82% van de ondervraagden geeft aan regelmatig overuren te kloppen, terwijl bijna driekwart zegt met stress te kampen, wat gelinkt wordt aan te veel werken.
In een sector die gekenmerkt wordt door prestatiedrang, perfectionisme en de druk om steeds met iets nieuw en origineel op de proppen te komen, is het promoten van betaalde rust tijdens de werkuren behoorlijk atypisch. Met de ‘Right to rest’-campagne wil de Belgische afdeling van Publicis Groupe al haar 240 medewerkers hiervan overtuigen. Op lange termijn hoopt het communicatiebureau een gedragswijziging te creëren waarbij medewerkers zonder schroom rustmomenten durven inplannen.
Topsport
Als voorbeeld van het belang van rust verwijst Eva Devos, co-CEO van Publicis Groupe België, naar marathonloper Bashir Abdi, die bij de start van de campagne in het Publicis-kantoor kwam spreken over de rol van rust in zijn trainingsschema.
Stigma doorbreken
“Overuren zijn haast een verwachting in de prestatiegerichte reclamesector, terwijl rustmomenten de connotatie van ‘lui’ of ‘onbekwaam’ krijgen. Dat stigma willen we met deze campagne doorbreken. Rustmomenten zijn een middel om goed werk te kunnen leveren, scherpe inzichten te krijgen, om te creëren en te innoveren”, meent Eva Devos. “Da Vinci, Einstein en vele andere artiesten en wetenschappers deden het ons al voor.”
Een stilteruimte met zetels en enkele hangmatten op kantoor moeten die rustmomenten ook mogelijk maken voor wie op kantoor werkt. Daarnaast worden er verschillende workshops rond mentale rust georganiseerd en zijn er allerlei sportieve activiteiten. Om ervoor te zorgen dat deze rustmomenten effectief worden ingepland, werd een apart jobnummer aangemaakt. Daarmee kunnen medewerkers zelf hun rusttijd registreren. Eerder dan een controlemiddel beschouwt Eva Devos het jobnummer als een hulpmiddel om het inplannen van rustmomenten te normaliseren.
Het idee van de campagne werd mee uitgewerkt door Veerle De Vos, die vroeger zelf actief was in de communicatie en intussen al zes jaar als coach bij Publicis Groupe actief is om mee het mensgerichte personeelsbeleid uit te stippelen.