Gepersonaliseerd digitaal leren met een marketing bril #162

Kennis is alomtegenwoordig. Ook in organisaties. Maar die kennis ter beschikking stellen in een gigantische (online) bibliotheek in de verwachting dat werknemers die content zullen vinden én er vervolgens mee aan de slag gaan, zal niet de verwachte impact genereren. L&D en HR focussen te eenzijdig op het aanbieden en overbrengen van kennis, maar gaan voorbij aan de belangrijke vraag of mensen überhaupt geïnteresseerd zijn en gemotiveerd zijn om te leren. Je moet ook werken op leer engagement en leermotivatie. Door marketing technieken te integreren, kan je meer impact genereren. We moeten dus een marketing laag aan leren toevoegen en technologie laat dat toe. Dat is de overtuiging van mijn twee gasten van deze podcast: Jeroen Van Eeghem en Lieselotte Van Tieghem, senior director en director bij Deloitte Consulting.

Een pedagoog en een digital marketeer over ‘de wet van behoud van gedoe’, het sterk veranderd leergedrag van mensen in digitale tijden en het inzetten van marketingtechnieken (zoals experience design en storytelling) om het leer engagement en leermotivatie van werknemers te verhogen

7 kernboodschappen:

(1) Content aanbieden is niet hetzelfde als leren
(2) Knowledge in an organization should find the employee, not the other way around
(3) Learning in the flow of work zal nooit lukken als je geen marketingtechnieken inzet
(4) Investeer in data en leertechnologieën
(5) Durf je tenen in het water te steken
(6) We overschatten de impact van technologie op KT maar onderschatten de impact op LT
(7) Trek een marketeer aan in je L&D Team

En een warm pleidooi voor meer pragmatiek in L&D: HR gaat eerst op zoek naar een theoretisch model dat hun leerprogramma rechtvaardigt. Marketeers daarentegen vertrekken vanuit de pragmatiek: ze experimenteren, gaan interactie met de gebruiker en sturen bij op basis van die feedback en data.

Veel kijk- en luisterplezier!

Bekijk of beluister onze podcasts op

Ook interessant

BEKIJK OF BELUISTER MEER