Foute aanwervingen voorgoed van de baan?

Dat is althans de belofte van het Hiring Intelligence Platform van HiPeople. Het HR tech bedrijf werd amper 3 jaar geleden opgericht en haalde recent 2,7 miljoen dollar op. De investering van 2,7 miljoen dollar zal de groei bevorderen van de in Berlijn gevestigde HR tech die recruiters van over de hele wereld in staat stelt het beste talent te vinden en aan te werven met de hulp van voorspellende data.

HiPeople, dat werd opgericht in 2019, ondersteunt recruiters met gedetailleerde inzichten over potentiële kandidaten, door referentiechecks te automatiseren, van aanvraag tot verzameling en analyse. Dit stelt hen in staat om verder te gaan dan het gebruikelijke CV met betere, geverifieerde informatie over elke kandidaat, en bespaart veel tijd in het aanwervingsproces.

De kapitaalronde van 2,7 miljoen dollar met Mediahuis Ventures, ex-Atomico medeoprichter Mattias Ljungman’s Moonfire, Capnamic Ventures en Cherry Ventures volgt op een seed kapitaalronde van 3 miljoen dollar eind 2020.

De Berlijnse HR tech HiPeople wil voor eens en voor altijd het wereldwijde probleem van foute aanwervingen oplossen. De startup heeft hiervoor een financieringsronde van 2,7 miljoen dollar afgesloten. Bestaande investeerders Moonfire, Cherry Ventures en Capnamic namen deel aan de ronde. Mediahuis Ventures, het durfkapitaalbedrijf van de internationale mediagroep Mediahuis, kwam aan boord als nieuwe investeerder.

Het Hiring Intelligence Platform van HiPeople verzamelt, analyseert en visualiseert automatisch alle belangrijke gegevens over potentiële kandidaten in één enkel platform en creëert op die manier een uniforme gebruikerservaring voor zowel recruiters als kandidaten.

Op die manier voorziet HiPeople recruiters wereldwijd van diepgaande pre-employment informatie zoals beoordelingen van kandidaten op basis van hun vaardigheden, persoonlijkheid, cognitieve vaardigheden en culture fit, maar ook gegevens van referentie- en achtergrondchecks.

Het HiPeople platform creëert een naadloze ervaring voor zowel de recruiter als de kandidaat met als resultaat dat de gebruikers van HiPeople gemiddeld 3 keer meer gegevens hebben over hun kandidaten en wervingsproces, en hun time to hire met 50% verbeteren. Bedrijven die HiPeople gebruiken, zeggen dat ze niet alleen de efficiëntie van hun wervingsproces verbeteren, maar ook de kwaliteit van de aanwerving verhogen wat zich vertaalt in een 40% minder verloop.

“HiPeople helpt ons met het inhuren van het beste talent op grote schaal”, aldus Michael Becher, Chief People Office van wefox, dat in juli van dit jaar een fikse 400 miljoen dollar binnenhaalde. Andere klanten zijn bedrijven zoals Travelperk dat meer dan 800 werknemers telt of het in New York gevestigde Celonis, dat met HiPeople 2,5 keer groeide tot meer dan 2.800 werknemers.

Het zijn echter niet alleen de big tech die met HiPeople hun aanwervingen optimaliseren. Bill Gate’s Breakthrough Energy, een filantropische organisatie die werkt aan het oplossen van de energiecrisis in de wereld, doet dat ook. Zij maken gebruik van HiPeople’s kandidaat-assessments om snel het beste talent te identificeren en daarmee hun time to hire en de kwaliteit van de aanwerving te verbeteren.

“We zijn er trots op dat we de beste rekruteringsteams ter wereld kunnen versterken. Vandaag de dag gaat recruiting niet alleen over het scannen van cv’s en het voeren van sollicitatiegesprekken maar zijn recruiters ook uitgerust om verder te gaan om de juiste kandidaat te vinden. Met HiPeople werven ze niet alleen beter aan en hebben ze 40% minder verloop, maar verloopt de aanwervingsprocedure ook 50% sneller. Vooral in deze onzekere tijden is het belangrijk dat elke aanwerving de juiste is”, zegt HiPeople-medeoprichter Jakob Gillmann.

Het klantenbestand van HiPeople strekt zich uit over de VS, het Verenigd Koninkrijk en de EU. Met de nieuwe kapitaalronde wil het bedrijf zijn aanwezigheid in deze kernmarkten vergroten en zijn aanbod voor zowel bedrijven als kandidaten verder verdiepen.

Over de toekomstige productontwikkeling zei Sebastian Schüller, medeoprichter van HiPeople: “We staan nog maar aan het begin van het realiseren van onze missie om foute aanwervingen voorgoed tot het verleden te laten behoren en aanwerven voor iedereen makkelijk en snel te maken.

Het komende jaar zullen we onze assessment- en referentiebibliotheek x10 laten groeien om onze klanten nog meer flexibiliteit te bieden bij het snel identificeren van toptalent. Tegelijkertijd zullen we onze analysefuncties verder uitbreiden met feedback over de ervaring van kandidaten en de Quality of Hire, ofwel de waarde die een nieuwe werknemer voor een bedrijf kan hebben.”

Over de oprichters

HiPeople is opgericht door Jakob Gillmann en Sebastian Schüller. Jakob, die eerder werkte voor HR-tech Peakon en Optimizely, verliet de in Berlijn gevestigde SaaS-speler Adjust (nu onderdeel van Applovin) om HiPeople op te starten. Daar werkte hij als VP Growth & Sales Ops en hielp het bedrijf groeien van 90 naar 400 mensen in de VS, EMEA en APAC.

Sebastian werkte bij Google als groeistrateeg en hielp snelgroeiende bedrijven nog sneller te groeien. Daarna stapte hij over naar de andere kant van de tafel en leidde het Berlijnse kantoor van Capnamic Ventures, waar hij investeerde in, en operationele ondersteuning bood aan B2B SaaS-bedrijven in de Seed/Series A-fase.

Jakob en Sebastian ontmoetten elkaar voor het eerst in 2011 tijdens hun eerste technische stage bij Spotify-concurrent Simfy. Hun passie voor technologie en technologiebedrijven begon toen al en heeft hen de afgelopen 10 jaar met elkaar verbonden.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER