Flipping the HR-pyramid

Sociologie is wat sociologen doen.
Dat antwoordde de beroemde socioloog Alex Inkeles enkele decennia geleden toen hij de vraag kreeg wat sociologie nu eigenlijk is. Met een knipoog kunnen we ook zeggen: HR is wat HR-professionals doen…

Vraag jij je als HR-professional voldoende af of datgene waar je dag in dag uit mee bezig bent nog voldoende meerwaarde levert?

De levensduur van organisaties is gekelderd van gemiddeld 67 jaar naar nog amper 15 jaar. De kennis van vandaag is morgen verouderd.

Dat betekent dat professionals zich continu moeten blijven ontwikkelen. En dat geldt ook voor HR-professionals!

In 1998 deelden Patrick Wright en zijn collega’s de diverse HR-activiteiten in een piramide in:

  • Onderaan, goed voor 65 tot 75 procent van de tijdsbesteding zitten transactionele HR-activiteiten: payroll, gegevensbewerking, diverse diensten aan medewerkers,…
  • Daarboven vinden we de traditionele HR-activiteiten: rekrutering en selectie, opleiding, peformance management, loon en werknemersrelaties, die 15 tot 30 procent van de HR-tijd opslorpen.
  • Dat betekent dat er nog 5 tot 15 procent overblijft voor transformationeel HR: kennismanagement, strategisch management, innovatie, cultuurverandering en managementontwikkeling.

In 2005 (!) schreven Dave Ulrich en Wayne Brockbank hun klassieker The HR Value Proposition, toen een doorbraak in de ontwikkeling van HR-strategie. In dat boek stelden de auteurs toen al dat transactionele HR-activiteiten niet langer echte waarde toevoegen.

Dat betekent niet dat ze minder relevant zijn. Integendeel! Ze moeten foutloos uitgevoerd worden. Medewerkers verwachten terecht dat hun loon tijdig op hun bankrekening staat, dat hun naam correct gespeld is in het HR-informatiesysteem en dat ze als rechthebbende op een bepaald voordeel niet eindeloos veel mails en telefoons moeten plegen.

Dat betekent wel dat we er als HR moeten naar streven om die piramide om te draaien, zodat er meer tijd, ruimte en energie vrijkomt voor de transformationele HR-activiteiten die een grotere toegevoegde waarde bieden aan de business én aan de medewerkers.

En het goede nieuws is dat technologie hiervoor de perfecte hefboom is!

Heel wat transactionele HR-activiteiten kunnen namelijk geautomatiseerd worden. En HR-professionals kunnen op die manier hun inspanningen meer richten op de transformationele strategische HR-activiteiten. Zo kan HR zich meer focussen op de noden en ervaringen van medewerkers, echt waarde toevoegen aan de business, niet alleen op korte, maar ook duurzaam op lange termijn.

Zo kan HR zijn toekomstige waardepropositie concreet maken.

Benieuwd naar meer?

Donderdag 7 mei om 10u ga ik in gesprek met Michiel Crommelinck, CEO Officient) over de mindset, skillset en toolset die HR vandaag en morgen nodig heeft.

Je kan inschrijven voor dit webinar via deze link.

General Visual – with button 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER