Zo’n duizend klanten en partners van softwareontwikkelaar Exact verzamelden zich vorige week in de Brabanthal in Leuven voor Exact Live. Tijdens de opening zoomde journaliste Hanne Decoutere samen met Paul Ramakers, Chief Executive Officer, en Sigrid Jansegers, Director Sales België in op de stand van zaken in de kmo-markt. Speciale aandacht was er voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie en e-facturatie. In twee toegewijde themasessies liet Chief Product Officer (CPO) Joep Hoeks zien wat de meerwaarde van e-facturatie voor ondernemers en accountants is en lanceerde hij bovendien Exact Assistant, de generatieve AI-tool in Exact Online.
“Wij zijn dagelijks, en door de hele organisatie heen, volop in contact met onze kmo’s, accountants, partners en leveranciers”, vertelde Paul Ramakers in gesprek met Hanne Decoutere. “Het geeft ons de inzichten die we nodig hebben om aan te sluiten op de noden in de markt.” Het is wellicht ook de reden dat Exact al 40 jaar succesvol is, waarvan 35 jaar in België. Iets waar Paul ontzettend trots op is: “Dit jubileum staat voor mij symbool voor innovatie en samenwerking. Innovatie is de kern van Exact en de samenwerking met klanten, partners en leveranciers tillen die innovaties naar een hoger niveau. Dat blijven we uiteraard ook de komende decennia doen.”
Nieuwste ontwikkelingen rondom e-facturatie, AI en banking
Waar ondernemers op korte termijn nood aan hebben? Daar is Paul duidelijk in. Hij vervolgt: “We focussen ons met software innovaties op drie thema’s die van waarde zijn voor onze klanten, die de huidige tijdsgeest weergeven en bijdragen aan een optimale bedrijfsvoering. Om te beginnen e-facturatie. We zijn vanaf 2026 verplicht om elektronisch te facturen (e-facturatie) en we weten uit onderzoek dat veel ondernemers de overstap nog moeten maken. Ten tweede zorgen we voor toepassing van AI en de doorvertaling in Exact Online, waardoor kmo’s en accountants efficiënter kunnen werken. Tot slot maken we werk van alles rondom banking, het belang van tijdig betalen en betaald krijgen. Voor alle onderwerpen geldt mijn advies, ga er tijdig mee aan de slag, dat draagt bij efficiënter en meer doortastend werken.”
Tijdens de opening werd ook stil gestaan bij de Premium edities van Exact Online, al het goede van Exact Online met een extra laagje personalisatie ten behoeve geavanceerdere processen. Deze editie biedt meer flexibiliteit, automatisering en efficiëntie en zo meer inzicht en betere samenwerking. Paul sloot af met: “We blijven ons ook de komende 40 jaar inzetten om gebruiksvriendelijke software te ontwikkelen.”
Verder automatiseren met katalysatoren als Exact Assistant en e-facturatie
Een van de hoogtepunten van Exact Live was de lancering van Exact Assistant. De generatieve AI-tool in Exact Online geeft onder meer 24/7 antwoordt op supportvragen en helpt gebruikers bij het navigeren in de software. Ook kan Exact Assistant helpen klantbezoeken voor te bereiden, door samenvattingen te maken. CPO Joep Hoeks zegt hierover: “Tools als deze zijn enorm waardevol om de efficiëntie te verhogen en automatisering verder te adopteren. Dat geldt overigens ook voor e-facturatie. Dat zie ik niet als noodzakelijk kwaad, maar een enorme kans. Echt een katalysator van verdere automatisering bij zowel kmo’s als accountants. Essentieel gezien de economische situatie en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt.”
Met Exact Live benadrukt Exact zijn toewijding om ondernemers en accountants te ondersteunen met innovatieve oplossingen die aansluiten op de uitdagingen van vandaag en morgen