Efficiënter werken is voor Belgische ondernemers het belangrijkste bedrijfsdoel in 2024. Dat blijkt uit het grootschalige, onafhankelijke Exact KMO Barometer onderzoek dat recentelijk is uitgevoerd onder kmo’s en accountants in ons land. Op de tweede plaats staat digitalisering. Ruim 80% van de kmo’s gelooft dat automatisering hen kan helpen bedrijfsdoelen te behalen. Veel kmo’s verkennen dan ook de mogelijkheden die AI hen biedt.
Personeelstekort stagneert groei bij één vijfde kmo-bedrijven
“De uitkomsten van het onderzoek bevestigen het beeld dat de arbeidsmarkt nog altijd gekenmerkt wordt door krapte en dat veel ondernemers meer werk moeten verzetten met minder mensen”, vertelt Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact. “Iets meer dan de helft van de ondervraagde kmo’s (51%) geeft aan momenteel een personeelstekort te hebben. Dat zorgt in de eerste plaats voor stress en drukte op de werkvloer, 35% geeft aan hiermee te maken te hebben. Bij 20% van de ondernemers zorgt het tekort voor stagnerende groei van de organisatie. Bijna 1 op de 6 bedrijven neemt dan ook minder werk aan als gevolg van het tekort aan personeel.”
Digitalisering heeft prioriteit en 74% kmo’s stelt er budget voor beschikbaar
Digitalisering en automatisering kunnen bedrijven helpen efficiënter te werken. Het maakt sneller werken mogelijk en vergroot het inzicht in de organisatie, waardoor beter onderbouwde beslissingen genomen kunnen worden. Uit het Exact KMO Barometer onderzoek blijkt dat 83% van de kmo’s gelooft dat verdere automatisering bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen.
Sigrid vervolgt: “Redenen die kmo’s geven om te automatiseren zijn voornamelijk efficiëntieverbetering, tijdwinst en kostenbesparing. Antwoorden die in lijn liggen met het eerder geschetste beeld van de krappe arbeidsmarkt en stijgende prijzen en loonkosten. Bijna drie kwart van de ondernemers geeft dan ook aan dat er dit jaar budget beschikbaar is voor digitaliseringsprojecten. Tot slot waren we benieuwd of kmo’s zich bezighouden met Artificiële Intelligence (AI). Wat blijkt? Het leeft enorm. Slechts 24% van de ondernemers heeft helemaal geen plannen om AI te implementeren. Een ruime meerderheid van 76% heeft al AI geïmplementeerd (31%) of verkent de mogelijkheden (45%).”
Klanten tijdig laten betalen blijft lastig
Net als voorgaande jaren werden kmo’s ook dit jaar gevraagd naar uitdagingen in hun boekhouding. Klanten tijdig laten betalen staat evenals in 2021 en 2023 op de eerste plaats. Uit het Exact KMO Barometer onderzoek blijkt dat 31% van de totale waarde aan facturen te laat betaald wordt en 6% helemaal nooit. Ruim een kwart van de ondernemers (28%) loopt daardoor jaarlijks €20.000,- of meer mis. Bij 5% gaat het om een bedrag hoger dan €100.000,-.
Verantwoord ondernemen en CSRD
Tot slot werden ondernemers via het Exact KMO Barometer onderzoek gevraagd naar hun mening op het gebied van verantwoord ondernemen. Bij velen staat het niet bovenaan de prioriteitenlijst. Voor slechts 13% van de kmo’s is het dit jaar de belangrijkste bedrijfsdoelstelling. “Dat is niet verrassend. Wat we wel verrassend vinden is dat 30% van de kmo’s al extern rapporteert op het gebied van duurzaamheidsprestaties en nog eens 33% heeft het op de planning staan. Daarmee lijkt het erop dat een ruime meerderheid van de kmo’s in ons land zich al bewust is van de CSRD-wetgeving die sinds januari van kracht is en na 2026 ook voor kmo-bedrijven van invloed zal zijn”, aldus Sigrid Jansegers.
Bekijk voor meer resultaten en het complete onderzoeksrapport de KMO Barometer webpagina.