Realtime verloning is in België nog een grote uitzondering in de verloningsmarkt, maar toch hebben veel medewerkers nu al oren naar deze flexibele vorm van verlonen. Terwijl bijna één op drie ervoor zou kiezen om meteen na het leveren van een prestatie loon naar werken te krijgen, valt op dat vooral jongere generaties de voordelen inzien van versnelde uitbetaling van hun loon. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van HR-tech ontwikkelaar Prato.
De survey vroeg duizend Belgen naar hun mening over realtime verloning. De meeste deelnemers zijn werknemers met een vast contract (44,8%), gevolgd door gepensioneerden zonder flexi-job (28%), werklozen of mensen zonder contract (17,2%), interim- of uitzendcontracten (4,9%) en werknemers via dienstencheques (2,2%). Op de vraag of ze voor realtime verloning zouden kiezen indien dit in België mogelijk zou zijn, geeft 30,6% een positief antwoord. De meerderheid (35%) blijft neutraal, wat mogelijk kan wijzen op het feit dat het concept voor veel Belgen nog onbekend terrein is.
Realtime verloning betekent dat mensen de optie krijgen om hun loon meteen te ontvangen na het leveren van een prestatie. Sterker nog, ook eventuele belastingen en sociale bijdragen zijn bij uitbetaling al verrekend. Dat is mogelijk dankzij moderne technologie met slimme loonmotoren die in realtime lonen berekenen en meteen regels en wetgeving toepassen. Terwijl het idee in de Angelsaksische landen al meer is ingeburgerd, is ook in België een voedingsbodem aanwezig voor realtime verloning.
Jongeren zien voordelen van realtime verloning
Uit de survey blijkt dat jonge generaties de grootste aanhangers zijn van het potentieel dat realtime verloning te bieden heeft. Zo ziet 44% van de respondenten jonger dan 34 jaar de voordelen van directe uitbetaling. Bij de 55-plussers is dit amper 20%. Ook dienstenchequemedewerkers (70,7%) hoeven we niet te overtuigen van de voordelen.
Wat zijn die voordelen dan precies? Voor ongeveer één op vijf is zekerheid het grootste pluspunt. Je krijgt immers meteen waar je na het leveren van een prestatie recht op hebt. Een ander voordeel is het idee dat realtime verloning deuren opent naar betere planning en minder financiële stress (13%). Tot slot zou ruim 11% meer voldoening halen uit werk waarvoor ze meteen beloond worden. Dat jongere generaties “minder financiële stress” als hoofdvoordeel opgeven (17,1%), hoeft niet te verwonderen. De gepensioneerden stellen dan weer dat ze meer voldoening uit hun job zouden halen (25,1%), een argument waar ook dienstenchequewerknemers (29,2%) zich bij aansluiten.
Angst voor gebrek aan financiële discipline
Omgekeerd houdt deze manier van verlonen ook risico’s in. Zo vreest 25,7% voor een gebrek aan financiële discipline, waarbij ze hun loon meteen uitgeven en uiteindelijk minder overhouden. Nog eens 23% denkt dat het ontbreken van een maandelijks overzicht tot financiële onzekerheid zal leiden. En één op vijf maakt zich zorgen over de complexiteit die realtime verloning zou kunnen veroorzaken, onder meer op vlak van fiscaliteit. Dat laatste is uiteraard de reden waarom er in België eerst een wetgevend kader nodig is om de weg naar flexibele verloning meer en beter vrij te maken.
Gebrek aan financiële discipline is een risico dat vooral de jongere generaties (32%) bezighoudt. Slechts een minderheid van de bevraagden (11,2%) vreest dat zo’n nieuwe vorm van verloning bij hun werkgevers andere verwachtingen over de geleverde prestaties zal doen ontstaan.
Gevraagd naar hoe vaak mensen gebruik zouden maken van realtime verloning, stelt een kwart dat ze dit enkel zouden doen in noodgevallen of onvoorziene situaties. Daarnaast zou 23,9% het vaker doen, maar ook weer afhankelijk van hun financiële behoeften. Slechts een minderheid stelt dat ze hun loon regelmatig (11%) of na iedere prestatie (6%) onmiddellijk willen ontvangen. Wat opvalt is dat mannen (22,5%) meer geneigd zijn dan vrouwen (12%) om regelmatig voor directe betaling te kiezen. Gepensioneerden met een flexi-job (30,4%) krijgen liefst meteen loon naar werken.
Doorslaggevende factor in war for talent?
Als realtime verloning vandaag al mogelijk zou zijn, zien de meeste bevraagden er vooralsnog geen doorslaggevend argument in om voor een bepaalde werkgever te kiezen (45%). Slechts 15% zou er wel rekening mee houden. Toch wil dit niet zeggen dat werkgevers hier op korte termijn geen verschil mee kunnen maken. Zo kan het voor 28% van de jongere generaties wel doorslaggevend zijn. En ook veel dienstenchequemedewerkers (68,8%), gepensioneerden met flexi-job (43,9%) en interim werknemers (32%) geven de voorkeur aan werkgevers die realtime verloning aanbieden.
Joris Peumans – CEO van Prato:
“Van het beluisteren van muziek tot het plaatsen van online bestellingen, we leven vandaag in een wereld waarin alles instant mogelijk is. Waarom zou je dan nog tot het einde van de week of maand moeten wachten om je loon te ontvangen? De technologie is beschikbaar. Zo kunnen loonmotoren in realtime lonen verwerken. Nu is het uitkijken naar de politiek om het licht voor realtime verloning op groen te zetten. Zodra dat gebeurt, zijn we ervan overtuigd dat veel mensen hiervan gebruik zullen maken. Vooral bij jonge werkkrachten kan deze optie wel eens belangrijk worden in de war for talent”.
Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team
Wij en onze partners gebruiken informatie die is verzameld via cookies en vergelijkbare technologieën om uw ervaring op onze site te verbeteren, om te analyseren hoe u deze gebruikt en voor marketingdoeleinden. U kunt meer informatie vinden in ons privacybeleid.
Meer optiesAccepteren
Uw privacy instellingen
Wij en onze partners gebruiken informatie die via cookies en vergelijkbare technologieën wordt verzameld om uw ervaring op onze site te verbeteren, analyseren hoe u deze gebruikt en voor marketingdoeleinden. Omdat we respect hebben voor uw recht op privacy, kunt u ervoor kiezen om bepaalde types cookies niet toe te staan. Echter kan het blokkeren van bepaalde types cookies een impact hebben op uw ervaring van de site en de diensten die wij kunnen aanbieden. In sommige gevallen worden gegevens die uit cookies afkomstig zijn, gedeeld met derden voor analytics of marketingdoeleinden. U kunt uw recht uitoefenen om hier op te opteren door cookies uit te schakelen.
Deze cookies en scripts zijn nodig voor het correct functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die u doet, zoals het instellen van uw privacy-instellingen, inloggen of invullen van formulieren. U kunt uw browser zo instellen dat deze u waarschuwt bij deze cookies, maar dan werken sommige onderdelen van de site niet. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Analytics
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze site door onze reclamepartners. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan geen direct persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies en scripts niet toestaat, ervaren u minder gerichte advertenties.
Geïntegreerde video's
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze website door externe videohostingservices zoals YouTube of Vimeo. Ze kunnen worden gebruikt om video-inhoud op onze website te leveren. Het is mogelijk voor de videobieder om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties te laten zien op deze of andere websites. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies of scripts niet toestaat, is het mogelijk dat ingesloten video niet zoals verwacht zal werken.
Marketing
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze site door onze advertentiepartners. Ze kunnen worden gebruikt door die bedrijven om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies en scripts niet toestaat, ervaart u minder gerichte advertenties.
Facebook Advanced Matching
Facebook Geavanceerd Matchen kan advertentie toewijzing en conversietracking verbeteren. Het kan ons helpen beter gerichte doelgroepen te bereiken via onze advertenties. Wanneer mogelijk, delen we met Facebook gehashte informatie zoals je naam, telefoon, e-mail of adres.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API-gebeurtenissen (CAPI) helpen ons beter te begrijpen hoe u met onze websites omgaat. Ze stellen ons in staat om de impact van onze advertenties op de conversies van de website te meten en ze verbeteren de doelgerichtheid van de advertenties via aangepaste doelgroepen. Wanneer mogelijk zou dit kunnen delen met Facebook informatie zoals naam, e-mail, telefoon, adres.