Digitalisering is key. Ook voor recruitment agencies

Volgens het wereldwijde Recruitment Trends, Inzichten en Data Brancherapport 2023 van Bullhorn rapporteerde bijna tweederde (66%) van de recruitment bureaus in de Benelux een omzetstijging in 2022. Opvallend is dat het twee keer zo waarschijnlijk is dat de bureaus met de hoogste omzetgroei hun werkzaamheden geautomatiseerd hebben. Bovendien is de meerderheid (86%) van de recruitment organisaties in de Benelux begonnen met het implementeren van een digitale transformatiestrategie. Dit ligt boven het wereldwijde gemiddelde van 77%.

Velen bevinden zich echter nog in de beginfase: slechts 29% zei dat ze self-service technologieën zoals chatbots gebruiken om activiteiten te stroomlijnen en kandidaten te binden. Slechts 23% maakt veel gebruik van automatisering binnen de hele organisatie.

Hoewel een groot deel (66%) van de recruitment bureaus in de Benelux vorig jaar groeide, verwacht een grotere groep (74%) in 2023 weer beter te gaan presteren. Beide cijfers liggen boven het wereldwijde gemiddelde.

Digitale transformatie is nu topprioriteit

Digitale transformatie is de topprioriteit voor recruitment bureaus in de Benelux (39%) in 2023, gevolgd door het verbeteren van de kandidaat ervaring (35%) en de acquisitie van kandidaten (27%). De Benelux is de enige regio die het genereren van nieuwe klanten niet als een top drie prioriteit noemde – de volledige focus ligt op talent en technologie.

Vacatures te veeleisend

Ondanks dat ze optimistisch zijn over de groeivooruitzichten van hun bedrijf, worden recruitment bureaus in de Benelux nog steeds geconfronteerd met uitdagingen, zeker als het aankomt op opdrachtgevers. Het meest urgent is een toename van het aantal vacatures die te gespecialiseerd of te veeleisend zijn (volgens 29% van de respondenten), gevolgd door het onvermogen om talent van hoge kwaliteit voor functies te leveren (17%). Bovendien worden de bureaus uitgedaagd door een vermindering van het totale aantal vacatures en een gebrek aan communicatie van klanten (beide tegen 14%).

Inspelen op behoefte van kandidaten leidt tot hogere inkomsten

Voor recruitment organisaties in de Benelux blijft het werven van kandidaten een uitdaging, net als voorgaande jaren: bijna de helft (48%) noemt het tekort aan talent als de grootste uitdaging in 2023, vergeleken met het wereldwijde gemiddelde van 56%. Wereldwijd opererende bedrijven die bepaalde best practices volgden bij het werven van kandidaten, hadden echter 30% of meer kans om in 2022 omzetgroei te boeken. Deze best practices zijn onder andere het benaderen van passieve kandidaten in de database, het vragen om referrals van kandidaten en de inzet van communicatiekanalen waaraan de kandidaat de voorkeur geeft.

De twee best practices die het meest correleerden met succes waren het opnieuw inzetten van kandidaten en het gebruik van de database. De multinationals die voor het hoogste percentage werknemers al een nieuwe functie klaar hadden staan voor het einde van hun opdracht en de bedrijven die het vaakst een functie vervulden met een kandidaat die al in hun database stond, hadden vorig jaar twee keer zoveel kans op omzetgroei en 50% meer kans om groei te verwachten in 2023. Ondanks de voordelen van het doorplaatsen van kandidaten, gebruikt minder dan 10% van de bedrijven hier automatisering voor.

Marco Boomsma, Sales Director EMEA bij Bullhorn, merkt op:

“Het onderzoek van dit jaar toonde een sterk verband aan tussen zakelijk succes en de adoptie van technologie door recruitment bureaus, en de Benelux geeft op beide gebieden het goede voorbeeld. In de huidige uitdagende economie en arbeidsmarkt blijft het lastig om talent van topkwaliteit te vinden, maar door best practices toe te passen om talent daadwerkelijk te betrekken in het recruitmentproces, zullen bureaus successen kunnen behalen.

Organisaties uit de Benelux leggen dit jaar bijzondere nadruk op het versnellen van de digitale transformatie, en dit is ook de sleutel tot het winnen van de war on talent. Bedrijven die prioriteit geven aan het bieden van een moderne, naadloze en goed verbonden ervaring voor kandidaten, zullen zich onderscheiden van de concurrentie en de eerste keuze worden voor zowel kandidaten als opdrachtgevers.”

Lees het volledige rapport hier.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER