In alles wat ze doen – of dat nu outplacement, loopbaanbegeleiding, begeleiding van werk naar werk, inplacement of het geven van HR advies is – een persoonlijke en eerlijke samenwerking staat altijd voorop. Dat komt voor Travvant op de eerste plaats. Samen met Annick Huybrechts of Roeland Van Dessel gaan we elke maand langs bij een hoogst interessante HRM’er, manager of ondernemer die een beroep op hen doet.
Deze maand connecteert Roeland Van Dessel ons met Dieter De Waegeneer, die in 2007 aan boord kwam bij Delhaize België als sociaal-juridisch adviseur, gespecialiseerd in sociale relaties. Begin 2018 werd hij Executive VP Operations.
- Wat worden de grote HR topics voor deze retailer, die recent een fusie (tot Ahold Delhaize) én herstructurering heeft doorgemaakt?
- Hoe verzoen je 153 jaar ervaring met agility?
- En hoe krijg je zo’n sterk geëngageerde medewerkers als bij Delhaize?
“Gezond eten betaalbaarder maken, zo luidt onze ambitie”, steekt Dieter De Waegeneer van wal. Hiermee koppelt hij meteen twee van de vijf strategische pijlers van Delhaize aan elkaar: healthy food en buying power. In een competitieve markt (weinig sectoren zijn zo competitief als de retail) is prijs een belangrijke parameter, maar niet dé belangrijkste bij Delhaize. Geen prijzenoorlog met andere woorden, wel klanten aansporen om gezonder te eten, hen daarbij helpen en tegelijkertijd de koopkracht stimuleren. “We hebben daarom een loyalty-programma, Superplus, opgezet dat klanten 5% tot 15% korting aanbiedt op producten met een nutriscore A en B.”
Duurzaamheid is de derde strategische pijler. “Dat vertaalt zich niet alleen in gezonde voeding aanbieden of het gebruik van zonnepanelen, maar ook in een meer duurzame supply chain, gaande van het telen van groenten en fruit, tot in de distributiecentra, maar uiteraard ook met een duidelijke link naar HR om onze mensen duurzaam aan het werk te houden”, licht De Waegeneer toe.
Met convenience en food solutions wijst hij op de vierde strategische pijler, die hij meteen doortrekt naar de vijfde: digitalisering. “Nu door digitalisering een aantal jobs ontmanteld worden en taken deels geautomatiseerd worden, willen we onze medewerkers op andere, nieuwe rollen inzetten door jobs heruit te vinden en extra diensten met duurzame waarde aan te bieden in onze winkels. En dat is ook onze verdomde plicht als werkgever”, vindt De Waegeneer.
5 strategische prioriteiten – Vertaald in het HR beleid
“Mensen staan centraal in alles wat we doen”, poneert De Waegeneer. “Dat vertaalt zich in hoe we communiceren, hoe we mensen empoweren en medewerkers autonomie geven.
Get the basics right with a pinch of magic, zo noem ik het graag.
Dat onze aanpak loont, blijkt uit de hoge engagementscores, die al zo’n 3 jaar een sterk stijgende lijn vertonen. Daarmee laten we de herstructureringsperiode 2014-2015 achter ons. Dat engagement vertaalt zich dan weer naar klantgerichtheid. Dit is het resultaat van hoe we onze strategische pijlers vertalen naar HR, naar onze medewerkers.”
Als voorbeeld noemt hij talent acquisition, die geëvolueerd is naar een talent mobility strategie. Dat vergt enige uitleg: “Expertise kan je leren, dus wij zetten in op cultural fit en zorgen er dan voor dat die mensen hier duurzaam aan het werk kunnen blijven.”
In één adem gaat hij door over het veiligheidsbeleid: “We zijn fier op onze jaarlijkse daling met 10% van de arbeidsongevallen en het absenteïsme. We geven onze medewerkers kansen en zorgen ervoor dat ze daarmee aan de slag gaan, in een veilige werkomgeving én op een coachende manier.”
6 hoofdthema’s voor 2021 en beyond – Van veiligheid tot snelle beslissingen
Welke grote thema’s krijgen nu voorrang bij Delhaize? Dieter De Waegeneer en Roeland Van Dessel tellen er zes:
Veiligheid
De focus op safety is – zeker in de retail – een binnenkopper: hoe kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers veilig kunnen komen werken en klanten veilig kunnen winkelen?
Remote en digitalisering
Remote (samen)werken en digitalisering zijn evenmin een verrassing.
Leiderschap
Leiderschap is een derde thema. “De huidige context vraagt een ander leiderschapsmodel”, oordeelt De Waegeneer. “Leidinggevenden moeten scherper en sneller kunnen schakelen, en leiderschap evolueert nog meer naar een coachende, connecterende en caring aanpak, waarbij luisteren voorop staat. Dat is niet nieuw, maar de omgeving waarin leidinggevenden dat anno 2020 en 2021 moeten doen, is dat wel. Hoe kan je ervoor zorgen als leidinggevende dat je er bent als we niet fysiek samenzitten? Hoe vermijd je de controlemodus nu ons team voor een groot deel van thuis uit werkt?”
Vertrouwen
Vertrouwen kan dan ook niet ontbreken: “De fundamenten van onze bedrijven zullen enkel overleven met sterk leiderschap. Vertrouwen impliceert dat leidinggevenden authentiek zijn.”
Snelheid
Als alles onder controle lijkt, ga je niet snel genoeg, zei Mario Andretti, één van de meest succesvolle autocoureurs in de geschiedenis van de Formule 1. En dat is meteen het vijfde thema: snelheid. De snelheid waarmee bedrijven de afgelopen maanden beslissingen hebben genomen en gedelegeerd, is ongezien. Wie de leiding nam, was niet noodzakelijk de hoogste in hiërarchie. “Een belangrijke doorbraak voor een bedrijf zoals Delhaize, dat van oorsprong hiërarchisch georganiseerd is”, merkt De Waegeneer op. “Die kentering heeft zich een aantal jaar geleden al ingezet, maar de coronacrisis heeft ze versneld.
Tijdens een crisis heb je niet de tijd om alle beslissingen via de directie te laten passeren. We hebben mandaat en empowerment gegeven aan de mensen die het best geplaatst zijn om beslissingen te nemen. Ook in de oplevering van projecten zit er versnelling. Die snelheid is overigens onlosmakelijk verbonden met vertrouwen.”
Innovatie
Innovatie is het zesde thema: innovate – evaluate – accelerate or stop. “Het is belangrijk om te blijven innoveren, daaruit te leren en ofwel te schalen, ofwel de stekker eruit te trekken”, meent De Waegeneer. “Neem nu het Fresh Atelier dat de prestigieuze Mercuriusprijs van Comeos in de wacht sleepte een jaar geleden, een innovatief concept dat inspeelt op de actuele trends: eten halen moet gemakkelijk en snel gaan, maar het moet ook duurzaam en gezond zijn. Door covid-19 hebben we dat toch moeten stopzetten. Waar we anders nog zouden proberen om dat op te schalen, hebben we nu veel sneller de knoop doorgehakt.
Die innovatie-mindset is cruciaal en moeten we zéker behouden. We moeten medewerkers en leidinggevenden blijven stimuleren hierin, de motor van innovatie mag niet stilvallen.”
Tot slot – Bekijk het sociaal overleg strategisch
Als EVP Operations leidt Dieter De Waegeneer samen met CEO Xavier Piesvaux, SVP HR Illya Van den Borre en Dorien De Crick, Director Social Affairs, de sociale onderhandelingen bij Delhaize België in goede banen.
Sociaal overleg wordt binnen de HR wereld volgens De Waegeneer nog vaak te weinig strategisch bekeken. Daarmee sluit hij zich aan bij het pleidooi dat we ook al hoorden van Olivier Wouters, advocaat-vennoot bij Claeys & Engels. Zo werd bij Delhaize naast de verplichte organen ook een strategisch klankbord opgericht, waar alle strategische thema’s afgetoetst worden. “Het is belangrijk dat je de sociale partners meeneemt in je strategie.”