Je kan niet iemand 60% vertrouwen

Bij AFAS Software België willen ze de volgende generatie HR professionals beter leren kennen. Dat vertaalt zich onder andere in hun partnership met #ZigZagHR NXT, de must-join community voor jonge HR professionals. Hoog tijd voor een gesprek met Machiel den Dekker, CEO bij AFAS Software België.

Iedere medewerker start als trainee

“Bij AFAS Software België werken we sowieso graag met jonge mensen. Hun gebrek aan ervaring compenseren ze ruimschoots met heel veel energie en enthousiasme. Dat past goed bij onze kernwaarden doen en optimisme. Iedereen die bij AFAS binnenkomt, start op ons supportcentrum als trainee. Dat is een heel bewuste keuze.We noemen dat ons opleidingstreintje. Die opleiding duurt anderhalf jaar en dat maakt dat iedereen die hier werkt ons product door en door kent. Die aanpak trekt vooral jongere mensen aan, maar niet uitsluitend.”

Samen op kot

“Bij AFAS weten we al langer dat de rol van het kantoor zou veranderen. Daarom hebben we geen kantoor, maar een clubhuis. Onze medewerkers komen hier om ‘op te laden’ en om het AFAS DNA op te snuiven. Het kantoor moet een plek zijn waar je een beter bureau hebt dan thuis en waar je makkelijker kan connecteren met collega’s dan elders. We stellen ons clubhuis ook open voor andere bedrijven die samen met ons ‘op kot’ gaan. Zij kunnen gebruik maken van onze faciliteiten en dat leidt doorgaans tot een mooie kruisbestuiving. Naar de toekomst toe zullen HR en facilities overigens nog veel meer en nauwer samenwerken.”

Niemand is gebaat bij te veel processen

“Bedrijven zouden veel meer kunnen automatiseren dan nu al gebeurt. Bijgevolg moeten HR professionals nog te veel tijd investeren in processen en administratie. Bij AFAS hebben we maar 1 HR medewerker voor 700 medewerkers en 2 medewerkers die payroll doen (zij maken deel uit van het finance team). Dat is mogelijk omdat al onze basisprocessen geautomatiseerd zijn en het merendeel van de HR verantwoordelijkheden bij de lijn ligt.”

Hoe het komt dat zoveel organisaties zich blijven verslikken in processen, wil ik weten?

Machiel wijst naar de overheid die veel procedures en regelgeving oplegt. “Ik verbaas me over de complexiteit in België (n.v.d.r.: Machiel is een Nederlander): De belasting op werk in dit land is te hoog en in plaats van dat te verlagen, worden allerhande mechanismen in het leven geroepen, die alles heel ingewikkeld maken en aanleiding geven tot fouten. Ook in de bedrijven zelf maken we het zichzelf moeilijk door veel uitzonderingen toe te staan. En je kan al die uitzonderingen onmogelijk automatiseren.”

DSC 5742 3

In een wurggreep van efficiëntie

“Ik ben ook heel benieuwd naar de toekomst van HR en de rol die AI daarin zal spelen. AI maakt automatisering mogelijk op basis van patronen in plaats van op basis van logica, waardoor medewerkers op termijn dubbel zo productief kunnen worden. De vraag die ik me daarbij stel, is wat we als maatschappij zullen doen met al die gewonnen tijd? We leven en werken in een wurggreep van efficiëntie. Als we dankzij AI efficiëntiewinsten kunnen boeken, moeten die winsten dan naar de aandeelhouders of naar de medewerkers gaan?” Machiel heeft er nog geen antwoord op, maar het lijkt logisch dat medewerkers die hun productiviteit verhogen door slim (samen) te werken met technologie, die ‘gewonnen’ tijd mogen inzetten voor zichzelf, om zich te ontwikkelen of bij te scholen.

Je kan niet iemand 60% vertrouwen

Machiel besluit: “Bij AFAS staat niet de klant, maar de medewerker centraal. Als je zorg draagt voor je medewerkers, zullen zij zorg dragen voor je klanten. En zorg dragen zit niet in grote teambuildings op Ibiza maar in kleine dingen. Alles valt of staat natuurlijk met de cultuur van je organisatie. En vertrouwen is daarin dé sleutel. In dat opzicht vind ik het bevreemdend dat een sales manager verantwoordelijkheid krijgt om te onderhandelen over contracten van 100.000 euro en meer maar een parkeerticket van 10 euro moet laten goedkeuren. Of je vertrouwt die salesmanager of niet. Je kan niet iemand 60% vertrouwen, toch?”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER