PARTNERCONTENT

De talentenpool was nog nooit zo goed gevuld

De nooit geziene coronacrisis deed de arbeidsmarkt op zijn grondvesten daveren. In zowat alle sectoren heerst er onzekerheid en recruiters are holding their horses.

  • Hoe moet het nu verder met rekrutering?
  • Hoe vind je in het nieuwe werken efficiënt het juiste talent?

Alexander Synhaeve: “Er mag dan veel onzekerheid zijn, de huidige situatie brengt één voordeel met zich mee. Talent dat voorheen niet voorhanden was, komt gewild of ongewild beschikbaar op de arbeidsmarkt. De talentenpool wordt dus flink verrijkt met profielen. Wij zeggen: maak hier vandaag gebruik van om het juiste talent aan jouw bedrijf te binden.”

Toch neem je voor het aantrekken van talent ‘post-corona’ best een aantal vuistregels in acht. De realiteit is immers veranderd en talenten verwachten veel van het nieuwe werken.

‘Branded’ jobs zijn effectiever

Alexander Synhaeve: “We zien elke dag hoe gretig kandidaten ingaan op vacatures waar de employer branding vanaf spat. Ze zoeken meer dan ooit naar een match met hun eigen waardenpalet. Je moet je jobs dus even hard gaan branden als je werkgeversimago. Toon die toekomstige medewerkers letterlijk waar ze gaan terechtkomen, in welke bedrijfscultuur en bij welke collega’s. Generieke vacatures met holle woorden als ‘jong & dynamisch’ zijn in dat opzicht helemaal passé.”

Blijf communiceren, maar blijf vooral jezelf

Alexander Synhaeve: “Bedrijven die tijdens en na deze crisis spontaan talent blijken aan te trekken, zijn uitgerekend de organisaties die blijven communiceren via hun sociale kanalen. Ze hanteren stuk voor stuk een oprechte en empathische toon en vertellen waar ze mee bezig zijn, hoe ze omgaan met deze crisis, en dergelijke. Kortom: ze tonen hoe ze hun waarden in de praktijk toepassen en zetten hun teams en mensen in de kijker. Dat trekt aan.”

Vertel levende verhalen

Alexander Synhaeve: “Mensen doorzien marketing talk. Ze willen het eerlijke verhaal horen, met de echte mensen. Vandaar dat employer branding of vacatures met stockbeelden bijvoorbeeld totaal ongeloofwaardig zijn. Wat werkt dan wel? Video! Alleen zo kan je kijkers echt meenemen in de werkomgeving, op de werkplek, bij de toekomstige collega’s. De verwachtingen van sollicitanten die reageren op een videovacature zijn opvallend in lijn met de bedrijfscultuur van het aanwervende bedrijf. De match met de werkgever is naar onze ervaring dan ook bijna altijd recht in de roos.”

Download de resultaten van de enquête naar de impact van covid-19 op rekruteringsstrategie en employer branding hier: https://tomorrow.be/whitepaper

Verder praten met Alexander?

Connecteer op LinkedIn, ga kijken op tomorrow.be of mail rechtstreeks [email protected]

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER