De skills van de toekomst en de toekomst van assessments

Organisaties groeien als de mensen die er deel van uitmaken groeien. Maar mensen zullen pas groeien als ze ‘op de juiste plek’ zitten. Bij Fenix Consulting helpen ze organisaties om deze plek te ontdekken en bieden ze inzicht in talent, inzetbaarheid en ontwikkelpotentieel van medewerkers. Met innovatieve en valide e-tools brengen ze mensen en data bij elkaar. Talent Intelligence noemen ze dat. Anders gezegd: mensen laten schitteren, teams doen excelleren en op die manier organisaties succesvoller maken voor vandaag en voor de toekomst. In een 3-delige podcastreeks maken we dat concreet.

In de eerste aflevering kruipt Lesley Arens in het hoofd van Wim Morbée, Managing Partner bij Fenix Consulting over de skills van de toekomst en de toekomst van assessment centers.

Organisaties die ook het komende decennium willen overleven en floreren, zullen daar alleen maar in slagen als ze mensen aan boord hebben die over de skills van de toekomst beschikken. Denk aan inclusief handelen en inclusief leiderschap, maar ook aanpassingsvermogen, omgaan met onzekerheid en ambiguïteit, verbinding en cocreatie, de ‘eigen kracht’ (de kunst van naar jezelf leren kijken en omgaan met feedback) en omgaan met artificiële intelligentie.

“Het vertrouwde competentiewoordenboek is vandaag aan een remake toe”, zegt Wim Morbée. “Het biedt nog steeds structuur en houvast, maar het is is niet meer up to date. De opkomst van AI maakt bovendien dat bepaalde skills minder belangrijk zijn geworden en andere dan weer des te belangrijker. Het is niet meer relevant om in een assessment center aan kandidaten te vragen om op een uur tijd zoveel mogelijk informatie te verwerken, want AI kan dat in de toekomst overnemen. Wat we vandaag vooral willen meten in een assessment center, is of kandidaten kritisch kunnen kijken naar die veelheid van informatie en hoe ze aan de slag gaan met AI. “

Met hun ‘Talent for the Future assessment’ kunnen ze bij Fenix inzichtelijk maken in welke mate medewerkers over die skills van de toekomst beschikken. Ze zetten daarvoor in op games die zich afspelen in de bedrijfswereld en waarbij beleving centraal staat. “Maar”, zo vult Wim Morbée aan, we maken ook altijd tijd voor een uitgebreid gesprek. High touch meets high tech. Het gestructureerd interview staat centraal.”

“Het resultaat van zo’n ‘Talent for the Future assessment’ is een foto die concreet maakt in welke mate de organisatie klaar is voor de toekomst en het biedt”, zo zegt Wim, “concrete handvatten om een aantal belangrijke keuzes te maken, zowel wat betreft ontwikkeling van medewerkers die al aan boord zijn, als wat betreft het selecteren van extra talent.”

De afgelopen jaren zijn assessment centers enorm geëvolueerd. De kandidaat is mee(r) aan zet. Ontwikkeling staat meer centraal en de dialoog is belangrijker geworden.

Op een krappe arbeidsmarkt is men al blij dat er een kandidaat gevonden wordt en worden assessments minder ingezet. Kostbare tijd voor het team en voor de kandidaat die dreigt af te haken als de procedure te lang duurt, klinkt het. “Maar dat is niet zonder risico”, waarschuwt Wim:

“Assessments worden vandaag ingezet als nulmeting, in het kader van ontwikkeling. Er niet op inzetten is een gemiste kans, maar ook omdat je – zeker in tijden van krapte, een bad hire wil vermijden.”

In IT functies wordt er zelden ingezet op assessments. Hier is de arbeidsmarkt zo mogelijk nog krapper en worden assessments amper nog ingezet. Maar dat maakt dat ook meer generieke skills, de zogenaamde soft skills, niet in kaart gebracht worden. Dat kan je niet altijd uit een gesprek halen, met alle gevolgen van dien, want in nagenoeg elke functie is samenwerken belangrijk.”

🎧 Beluister hier de volledige podcast

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER