Dansen is verleiden. Rekruteren ook (?)

Iedere maand blogt Lesley Arens over het thema van de maand, deze maand ‘Talent Acquisition’…

“Ik ga jullie een geheim verklappen. Lang geleden kon je me op zaterdagavond al eens op de dansvloer van het Feestpaleis in Beervelde vinden. Ook als 18-jarige zocht ik de uitersten van het spectrum op en zigzagde ik in het weekend tussen The Boccaccio, La Rocca, Cherry Moon en… het Feestpaleis. Op zoek naar de geschikte partner om mee te dansen, had ik een succesvolle strategie. Al vroeg op de avond scande ik de dansvloer en zorgde ik ervoor dat ik in het gezichtsveld stond van de jongen met wie ik wilde dansen. Vriendinnen en obers werden ingeschakeld. Het verleidingsspel kon beginnen. Want dansen is verleiden.

Ook rekruteren is verleiden. Je kan de dansvloer van het Feestpaleis in dat opzicht een beetje vergelijken met een arbeidsmarkt. Nu gebruik ik bewust ‘een’ in plaats van ‘de’ arbeidsmarkt. Wat in het Feestpaleis werkt, werkt namelijk niet in La Rocca. Net zoals je als bedrijf potentiële kandidaten in Oostende anders moet benaderen dan in Brussel. Ondertussen zijn de tijden wel veranderd. Het Feestpaleis is niet meer. Ik ben geen 18 meer en vraag en aanbod zijn vandaag allesbehalve evenwichtig verdeeld. Noch op de dansvloer, noch op de arbeidsmarkt.

Toch kunnen bedrijven veel leren van de 18-jarige Lesley en haar employer branding toolset avant-la-lettre.

  • Tip 1: ken je doelgroep, weet waar die vertoeft, wat hen (niet) interesseert en hoe je hen best kan benaderen (in het Feestpaleis vind je andere danspartners dan in Cherry Moon).
  • Tip 2: zorg voor een authentieke employee value proposition: waarom zouden kandidaten graag met jou willen werken (dansen)?
  • Tip 3: zorg voor een unieke positionering: wat maakt jou aantrekkelijker dan andere werkgevers (danspartners)?
  • Tip 4: mobiliseer alle werknemers (schakel zoveel mogelijk vrienden in om jou aan te prijzen).
  • Tip 5: ga op zoek naar partners die je kunnen helpen om de interesse in jou aan te wakkeren, zoals onderwijsinstellingen, organisaties en verenigingen (of kelners!). Tip 6: zet continu in op alle mogelijke kanalen die je dichterbij de ideale kandidaat kunnen brengen (vandaag is dat makkelijk dankzij social media, vroeger zette ik in op het aanknopen van een gesprek met ‘zijn vrienden’).

Stel je voor dat ik de dansvloer zou scannen met de mindset die bedrijven anno 2022 hebben. Push in plaats van pull. Haastig, opdringerig. Ik zou niet de juiste danspartners aantrekken en het zou me ongetwijfeld een slecht imago opgeleverd hebben.

Gelukkig zat er altijd al een marketeer in mij. Zit er eigenlijk al eentje in jouw rekruteringsteam?

Webp.net compress image 41
Foto: Marco Mertens

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER