Don’t think outside the box, think outside your industry! Voor elk probleem waar HR vandaag mee geconfronteerd wordt,heeft een andere sector al een oplossing gevonden. Over het muurtje kijken noemen we dat bij #ZigZagHR. Cyriel Kortleven en Marc Heleven noemen dat Crossindustry innovation. Hoe je nieuwe inzichten uit andere vakgebieden,industrieën & culturen vertaalt in concrete oplossingen voor jouw HR uitdagingen, ontdek je iedere maand in de rubriek ‘crossing HR borders’
Jouw probleem is al opgelost
Het Academisch Ziekenhuis Sint-Maarten in Mechelen was op zoek naar een manier om het belang van veiligheidsprocedures in operatiekamers te stimuleren bij haar medewerkers. Hiervoor werd samengewerkt met een ‘Flight Safety Officer’ van een vliegtuigmaatschappij om het ‘check-check, double check’-principe te introduceren. Drie personeelsleden hebben een filmpje opgenomen in de cockpit van het vliegtuig om de boodschap op een leuke manier over te brengen.
Welke industrie heeft bepaalde procedures die goed zouden passen in jouw organisatie?
De foute kamer
De foute kamer is een patiëntenkamer waar er opzettelijk fouten zijn aangebracht: heeft de patiënt het juiste schoeisel aan, staat het bed in de laagste stand, is de alarmbel aangesloten in het stopcontact? Er komen telkens 2 mensen binnen: een verpleegkundige en een kinesist die 10 minuten de tijd krijgen om de 20 fouten in de kamer te ontdekken. Ze dienen ook aan te geven waarom dat fout is en krijgen vervolgens feedback op hun acties en uitleg.
Hoe zou zo’n foute kamer er in jouw organisatie uitzien?
Nudging tegen luchtvervuiling
Nudging wordt letterlijk vertaald als ‘een zetje geven’. De meeste heren weten wat de vlieg op een urinoir betekent – een mooi voorbeeld van nudging. Bij Virgin Atlantic Airways hebben ze de methodologie van nudging gecombineerd met gamification om luchtvervuiling te verminderen. Piloten krijgen wekelijks informatie over hun brandstof prestaties in combinatie met persoonlijke prestatiedoelen. De resultaten liegen er niet om: de uitstoot van brandstof is drastisch verlaagd.
Welke nudges kan jij bedenken om je collega’s op een subtiele wijze tot positief gewenst gedrag te verleiden?
Iedereen moet alles kunnen
Mariniers van een duikboot zijn de meest getrainde mensen van de zeemacht. Elke medewerker moet elk systeem en elk onderdeel van de duikboot kennen, kunnen onderhouden en repareren. En dat is niet simpel want deze trainingen zijn vaak zeer technisch en de technologie verandert constant. Op die manier heeft iedereen bij noodgevallen de juiste vaardigheden om adequaat te reageren.
Bestaan er bij jou in de organisatie ook ‘all-rounders’ die op elke afdeling ingezet kunnen worden om bepaalde basistaken over te nemen?
Cyriel Kortleven
Global Speaker on Change Mindset
Meer info: www.cyrielkortleven.com