Geen HR director als #ZigZagHR Wijze deze maand. Voor een editie over leiderschap halen we onze mosterd bij een CEO, meer bepaald bij Dirk Tirez. Als CEO van bpost leidt hij een gigantisch bedrijf waar elke beslissing, elke verandering, elke beweging nauwgezet in de gaten gehouden wordt. Bovendien heeft iedereen een mening over wat ‘de post’ moet en niet moet, mag en niet mag.
- Welk type leiderschap vereist het nieuwe bpost?
- Welke hefbomen zet hij in om op elk niveau de juiste medewerkers aan te trekken én te behouden?
- Hoe omschrijft hij als topman van één van de grootste werkgevers van ons land sterk, efficiënt en doelmatig leiderschap?
- En wat verwacht hij daarbij van HR?
Echte leiders staan op tijdens een crisis. Het is een uitdrukking die we de afgelopen twee jaar regelmatig in de mond namen en Dirk Tirez, CEO van het beursgenoteerde bpost, is daar alvast een sprekend voorbeeld van.
Na 18 jaar als jurist voor de CEO’s van bpost te hebben gewerkt, staat hij er sinds 16 maart 2021 zelf aan het roer. Een ervaren man uit eigen rangen, gepokt en gemazeld in de sector van de post- en e-commerce-logistiek, een man die bpost als zijn broekzak kent. Hij hielp het bedrijf door een bestuurscrisis te loodsen (bpost heeft de laatste maanden verschillende topkaderleden zien vertrekken of met pensioen gaan), herstelde de sociale dialoog met de vakbonden, zorgde voor stabiliteit en vertrouwen, definieerde een set van prioriteiten en bracht zo het schip in beweging.
Warm, humaan, verbindend, dienend en gedreven. Zo kan je Dirk Tirez en leiderschap binnen bpost omschrijven.
Sterk leiderschap vat hij zelf samen met drie Engelse begrippen:
- direction,
- protection,
- order.
Of in het Nederlands: een sterke leider zorgt voor visie en richting (direction), maakt dat mensen zich veilig en verbonden voelen, met elkaar én met het bedrijf (protection), en bepaalt daarbij duidelijke spelregels (order). Een CEO met een missie bovendien: hij wil bpost transformeren door brievenpost en pakjesdiensten in één model te gieten.
In het februarinummer van #ZigZagHR deelt hij vijf lessen in (dienend) leiderschap
- Les 1: leiderschap is samenwerken: “Define outcome, mobilize teams and empower them to deliver”
- Les 2: leiderschap is ruimte geven: “bpost telt 26.000 leiders in België”
- Les 3: leiderschap is leren: “Leren kan je van iedereen, vooral van je eigen medewerkers”
- Les 4: leiderschap is luisteren en de juiste gesprekken voeren: “Wisselen tussen de dansvloer en het balkon”
- Les 5: leiderschap is een maatschappelijk engagement: “bpost als sociale lift”
of
