Bekijk veranderen niet als een probleem, maar als een mindset. Dat had je ongetwijfeld al wel eens gelezen of gehoord, maar Yves Van Durme legt dat zo bevattelijk, boeiend en best wel bijdehand uit, dat je nu ook weet wat dat effectief betekent.
Bekijk veranderen ook niet als een Monopoly-spelletje waarop je al bij al simpel – weliswaar met enkele horden en een portie geluk – van start naar bestemming struint, maar als een Mens erger je niet, waarbij je verschillende pionnen tegelijkertijd op weg stuurt, die soms ook wel abrupt halt houden.
Dat had je ongetwijfeld nog niet gelezen of gehoord, maar het typeert de speelse maar daarom niet minder schrandere en geraffineerde manier waarop Yves Van Durme het delicate thema van de change-praktijk verkent in zijn kersverse boek Veranderen is kinderspel.
De auteur, Global Capital Leader bij Deloitte, ontpopt zich hier als een verteller zonder dat die aanpak afbreuk doet aan het nodige gewicht dat de uitgave heeft als managementboek pur sang. Kortom, zijn werkwijze maakt het boek verteerbaar. Want laat ons wel wezen, change management durven we juist niet als kinderspel bestempelen. En het lezen van de businessliteratuur baat ook niet altijd, niet zelden door een droogstoppelige uiteenzetting die je niet bijster veel dichter in de buurt van de juiste praktijk brengt.
De voorbeelden, vergelijkingen en verrassende terzijdes (die vaak juist geen terzijde blijken) van Yves Van Durme loodsen je wél naar inzicht in de praktijk. Al betekent dit niet dat hij de klassieke managementtheorieën links laat liggen. Van John Kotter tot Barbara Kellerman, van Kurt Lewin tot Peter Senge, je struikelt soms haast over de historische (en minder historische) managementiconen.
Het is dan ook terecht dat dit boek vaak impliciet en bijwijlen expliciet een handboek leidinggeven blijkt te zijn. Zo mogelijk nog belangrijker is dat die leiders kunnen terugvallen op influencers in de organisatie. Het komt erop aan hen te (leren) kennen en te kunnen overtuigen om het vuur daadwerkelijk aan de lont te steken. Zij zullen immers voor de brandversnellers zorgen.
Uit onderzoek weet Van Durme dat het al volstaat om amper 3% tot 4% van de medewerkers te overtuigen om aan een geslaagd veranderingsproces te beginnen.
Een besluit over het boek? We hebben zopas een instant Vlaamse managementklassieker gelezen…
Uitgeverij LannooCampus
183 blz., € 34,99