Het vinden van de juiste kandidaat voor een openstaande functie is niet altijd evident. Als bedrijf heb je er alle belang bij om meteen de juiste persoon aan te werven. Zo win je kostbare tijd, vermijd je extra kosten en behoud je een gezonde dynamiek in je team. Maar hoe vergroot je de kans om meteen de juiste personen aan te werven?
De witte raaf, daar is elk bedrijf verwoed naar op zoek, die droomkandidaat met de passende competenties, relevante ervaringen en dynamische persoonlijkheid, die dan ook nog eens 100% matcht met de waarden en noden van de organisatie. Maar bestaat die witte raaf? Of is het veeleer opportuun om een breder beeld in kaart te brengen en te vertrekken vanuit de eigen sterktes, talenten en ontwikkelingsgebieden van de kandidaat?
Werk-plek-geluk
Bedrijven hebben naast een geschiktheidsadvies vaak ook baat bij een aanzet naar een gefundeerd ontwikkelingsplan om de vooruitgang van de potentiële werknemer na aanwerving op te volgen. Kandidaten krijgen mooie leeropportuniteiten aangeboden en worden zich bewust van talenten, passies en groeipotentieel. Kortom, waardevolle inzichten die zowel kandidaten als bedrijven helpen om werk-plek-geluk na te streven en te realiseren.
Fit met de bedrijfscultuur?
Naast de competenties, zijn de waarden en normen ook een belangrijke voorspeller van een succesvolle aanwerving. Hoe competent de persoon ook is, een mismatch met de bedrijfscultuur blijft nefast voor een verdere samenwerking. Tijdens een assessment of development center wordt het waardenpallet in kaart gebracht door middel van vragenlijsten, diepte-interviews en simulatie-oefeningen. Zo wordt niet enkel gerapporteerd over de match met de functie, maar ook over de globale match met het bedrijf en met het team waarin de kandidaat terecht zal komen.
“Hoe competent de persoon ook is, een mismatch met de bedrijfscultuur blijft nefast voor een verdere samenwerking.”
360° feedback tool
Ook een gedegen feedbackcultuur is een voorwaarde voor een gezonde bedrijfscultuur. Waar vroeger doorgaans gefocust werd op feedback van de leidinggevende naar de medewerker, tonen trends vandaag een shift naar een bredere kijk op deze feedback. Niet alleen de leidinggevende, maar ook de naaste collega’s, klanten en leveranciers kunnen waardevolle input geven waarmee de kandidaat/medewerker verder aan de slag kan. Een 360° feedback tool verzamelt feedback op een gecentraliseerde manier in een overzichtelijk rapport voor de kandidaat.