De les die we niet getrokken hebben uit de coronacrisis

Enkele weken geleden drukte viroloog Marc Van Ranst in De Morgen zijn teleurstelling uit over de lessen die volgens hem niet getrokken werden uit de coronacrisis. Dat zou wel eens een reëel probleem kunnen creëren want begin 2024 vertelde Marion Koopmans, de bekendste viroloog van Nederland, aan VRT.NWS dat de kans op een nieuwe pandemie 100% is. In een nieuw rapport benadrukte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in die context opnieuw het belang van schone lucht. Het verluchten van binnenruimtes zou dé cruciale les moeten zijn van de pandemie. Toch lijkt minister Frank Vandenbroucke er deze legislatuur niet in te slagen om ventilatie te verplichten.

Ventilatie zou niet alleen een belangrijk instrument zijn tijdens een pandemie. “Als we ventileren of de lucht reinigen, zal er ook minder griep zijn, en minder verkoudheden”, zegt Marc Van Ranst in De Morgen. Het komt erop neer dat, als we de juiste maatregelen nemen, er mogelijks ook minder ziekteverzuim zal zijn.

De stijging van het ziekteverzuim zet zich al een aantal jaren voort in België. In 2023 ging bijna 10 procent van de werktijd van Belgische medewerkers verloren aan ziekteverzuim. Opvallend genoeg lag het korte ziekteverzuim in België in 2023 hoger dan tijdens de coronaperiode. Recent onderzoek van Securex toonde daarnaast aan dat absentisme steeg in bedrijven waar een ziektebriefje niet nodig is voor afwezigheid van 1 dag. Een schone en hygiënische werkomgeving kan helpen om ziekteverzuim te beperken. Daarnaast kan een schone werkplek ook bijdragen aan hogere productiviteit en tevredenheid onder werknemers.

Naar aanleiding van de hernieuwde focus op hygiëne op het werk legt Carolien Wesseling, HR Director Benelux en Duitsland bij Manutan, de link tussen hygiëne en veiligheid in de werkplek.

Risico’s door slechte hygiëne

Carolien onderscheidt vier grote risico’s die het gevolg zijn van slechte hygiëne. “Onvoldoende hygiëne kan leiden tot verspreiding van ziekteverwekkers op de werkvloer en daarmee ook tot meer ziekteverzuimdagen,” waarschuwt Wesseling. Hierdoor is er ook een verhoogd risico op beroepsziekten, gaat ze verder. “Werkgevers moeten hun teams bewust maken van de risico’s die verbonden zijn met blootstelling aan stof, giftige stoffen of gevaarlijke chemicaliën en inzetten op goede hygiënepraktijken.”

“Een gebrek aan hygiëne kan leiden tot demotivatie binnen het team. Omgekeerd heeft een schone en georganiseerde omgeving een positieve invloed op het moreel en de motivatie van werknemers” , aldus Wesseling. Daarnaast vermeld ze ook de waarde van hygiëne op de commerciële activiteit van het bedrijf. Volgens Wesseling is goede hygiëne essentieel voor het behouden van een positief merkimago. “Een gebrek aan hygiëne op de werkplak tast de reputatie van een bedrijf aan en kan leiden tot het verlies van klantvertrouwen.”

Hygiëneregels voor een gezonde werkomgeving

Wesseling ziet een schone en gezonde werkomgeving als een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de werknemers. “De werkgever moet procedures invoeren die voldoen aan de hygiënewetgeving, maar het is ook belangrijk dat elke werknemer betrokken is en dagelijks zijn of haar steentje bijdraagt.” Ze adviseert regulier onderhoud en dagelijkse reiniging van bedrijfspanden, aanpassing van kleedkamers aan de bedrijfsactiviteiten om kruisbesmetting te voorkomen, het aanbieden van effectieve handhygiëneproducten en naleving van HACCP-normen.

“Het handhaven van hygiëne op de werkplek is niet alleen belangrijk voor de gezondheid en veiligheid van werknemers, maar het draagt ook bij aan de productiviteit en efficiëntie van het bedrijf”, concludeert Wesseling. Door haar adviezen te volgen, kunnen bedrijven een gezonde en veilige werkomgeving creëren met minder ziekteverzuim.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER